Pazarlama zekası kavramı mesleki jargonumuza yavaş yavaş girmeye başladı. Özellikle
bir iş adamı veya yöneticiyi tarif ederken “pazarlama zekası” referansı
kullanılır oldu. Satıcı seçiminde hatta belli tedarikçilerin seçiminde “pazarlama
zekası” sahibi olması bir kriter haline geldi.
Günümüzün yoğun rekabet ortamında pazarlama bilgisinden ziyade pazarlama
zekasının öneminin arttığını vurgulayabiliriz. Pazarlama bilgisi ve tecrübesi
artık bir “given”dır. Pazarlama yetmezliğinden muzdarip ülkemizin hala bu
konuda gideceği mesafe olsa da artık devir “pazarlama zekası” devridir. Pazarlamayı
bilmek, pazarlama bazlı bir çalışma yapmak artık yeterli değil. Yaptığınız
pazarlamanın ne kadar “zeki” olduğunun önemi gittikçe artıyor. Pazar mücadelesinde
başarılı olmanın, satış ve karlılık hedeflerine ulaşmanın yolu yaptığınız
pazarlamanın zeka katsayısına bağlı olduğu bir evredeyiz artık.
Pazarlama zekası konusunda yaptığım bir taramada aşağıdaki bloğa rastladım.
Blogun, pazarlama eğitimine yıllarını vermiş bir hocamıza ait olduğu anlaşılıyor; Prof.Dr.İsmail Kaya. http://pazarlamazekasi.blogspot.com.tr/2015/10/pazarlama-zekasi-mq.html
Blogda yer alan şu
yazısında http://pazarlamazekasi.blogspot.com.tr/2006/05/pazarlama-zekas-ve-pazarlamann.html?view=flipcard pazarlama zekası şöyle tanımlanmış:
“ “Pazarlama
Zekası” MQ, “Marketing Quotient” diye bir terim daha var. Bunun anlamı biraz
daha farklı. Bir firmanın, bir markanın, bir işletmenin, bir kampanyanın “ne
kadar pazarlamalılaştığının” bir ölçüsü. MQ’yu daha iyi ifade etmek için benzer
diğer terimleri hatırlatmalıyım. Beynin kıvraklığının ölçüsü IQ, duygusal
zekanın derecesi EQ, ruhsal zekanın çapı SQ ile ölçülüyorsa, “Pazarlama
Zekası”nın seviyesi de MQ “Marketing Quotient” üzerinden ortaya konuluyor.”
Bu tanıma göre pazarlama
zekası bir firmanın “ne kadar pazarlamalılaştığı” ile ölçülmektedir.
Diğer yazılarda da pazarlama zekası tanımı olarak şirketlerin pazarlama bazlı
çalışma düzeylerinin alındığını görüyoruz. Örnekler genelde bu kapsamda
verilmiş.
Aynı blogda yer alan şu
yazıda ise farklı bir tanımla karşılaşıyoruz: http://pazarlamazekasi.blogspot.com.tr/2006/05/mq-bu-mudur.html?view=flipcard
Bu yazıda dikkati çeken ifade şudur: “ "Lanchester
Business School Pazarlama Departmanı Başkanı David W. Pickton, açılış
konuşmasında 'Pazarlama Zekası'nı masaya yatırdı. Pickton, pazarlama
zekasını doğru bilgilerin doğru şekilde analiz edilmesiyle şirketleri
yönlendirme becerisi olarak tanımlarken 'Doğru şekilde kullanılmayan, yığın
halinde duran bilgi hiçbir işe yaramaz. Pazarlama zekası küçük büyük bütün
şirketler için gereklidir' dedi”.
Bana göre en çarpıcı tanım bu ifadede yer almaktadır. Kendimi “pazarlama
zekası” kavramında bu ikinci tanıma daha
yakın hissediyorum. Pazarlama zekasını, pazarlamayı bilmek ve yapmaktan öte “doğru ve
etkili pazarlama çözümleri” geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi olarak
görüyorum. Pazarın ve rekabetin o karmaşık örgüsü içinden şirketin önünü açacak
doğru verileri bulabilme, bunları okuyarak anlamlı stratejilere çevirebilme
becerisidir pazarlama zekası. Bu zeka bilginin yanında tecrübe, hissiyat ve
tutkuda gerektirir. Sadece pazarlama bilgisi değil bu bilginin realiteye nasıl
uygulanabileceğinide bilmek gerekir. Pazara, rakiplere, müşterilere, ürünlere, kanallara
dair onlarca belki yüzlerce veri arasından firmaya/markaya avantaj kazandıracak
doğru verileri seçebilme, ilişkilendirebilme ve stratejik örüntüler kurabilmek
gerekir.
Pazarlama zekası kendiliğinden gelişmez. Sadece bilgiylede oluşmaz.
Bilginin reel pazarlama pratiğinde sınanması ile oluşur ve gelişir. Ülkemizdeki
eğitimler pazarlama bilgisi vermeye dönüktür. Pazarlama bilgisinin nasıl
kullanılacağına dair uygulamalı eğitimler yok denecek kadar azdır.
İşte bu boşluğu doldurmak üzere pazarlamaya meraklı ve ilgili herkese, iş
adamları, yöneticiler, her çeşit profesyonel ve öğrencilere dönük olarak yeni
bir blog açmış bulunuyorum. Bu bloğun tetikleyicisi şu kitap olmuştur. http://www.idefix.com/Kitap/Is-Zekanizi-Gelistirin/Charles-Phillips/Hobi/Genel-Ilgi/urunno=0000000409836
. Tesadüfen rastladığım bu kitabı elime alıp incelediğimde zihnimde şimşekler
çaktı ve meyvesi bu blog oldu.
Bu blogda kitapta uygulanan formata benzer şekilde pazarlamaya dair sorular
ve egzersizler ile bilgiyi pekiştirmeye ve uygulamaya çalışacağız. Kitaptan
farklı olarak sadece pazarlamaya odaklanarak “pazarlama zekamızı” geliştirmeye
çalışacağız. 11.12.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder