TADIM’IN MARKA KİMLİĞİ
Paketli kuruyemiş sektörünün
tartışmasız lideri Tadım, 5-6 yıl önce (Peyman)
Dor Leo’nun reklam atağı ile
karşılaştığında eminim çok şaşırmıştır. O güne kadar sadece market, büfe vb.
raflarında gördüğümüz Tadım markası sanırım tarihinde ilk defa TV’ye terfi
etti. Tadım, Dor Leo reklamlarından hemen sonra Güven Kıraç’ın oynadığı
“tazelik” konseptli filmler yayımladı. Sade ve basit bir yapım ile yapılmış
olmasına rağmen kuvvetli bir stratejiye sahip filmlerdi bunlar. Dor Leo’nun “keyfin kralı”
konseptinin karşısına tazelik konsepti oturtulmuştu. Kuruyemiş’te iki ana
konumlandırma olabilirdi. Biri lezzet ise diğeri tazelikdir. Bu iki konumda iki marka tarafından
sahiplenilmiş oldu.
Bu düşünceler Tadım’ın son reklam filmini izleyince aklıma
geldi. Kuruyemiş pazarı, Dor Leo’nun reklamından beri takip ettiğim bir pazardır.
Tadım’ın Güven Kıraç reklamından sonra artık hep tazelik konumu üzerinden
hareket edeceğini varsaymıştım. Tadım’ın
web sayfasında ki reklamlar izlendiğinde sadece bir reklamda daha bu
konumu sahiplendiği görülüyor. Son reklamında ise “biz kocaman bir aileyiz”
diyerek bambaşka bir alana kaymış
durumda. Bir reklamında ise “tadım bitmeden hiçbirşey bitmez” diyerek hiçbir konsepte sahip olmayan bir reklam
yapılmış.
Yaklaşık 4-5 reklam filminin
sadece ikisi aynı konumu sahiplenmiş görünüyor. Şimdi bir soru; sizce Tadım’ım
marka konumu nedir? Peki Marka kimliği?
Bu reklamlarla hepsine doğrudan cevap vermek zor.
Bazen markalar temel
konumlandırmalarının dışında reklam yapma ihtiyacı hissederler. Hep aynı
şeyleri söylemek tekdüze gelmeye başlar. İşte bu aşamada ne yapılacağı
konusunda marka kimliği yardımcı olacaktır. Kuşkusuz bu kimlik çalışmasının
yapılması koşulu ile. Zaten marka konumu marka kimliğinin çekirdek ögesi olup,
zamandan bağımsız unsurudur. Genişletilmiş kimlik unsurları ise markaya doku ve
bütünlük sağlarken zaman içinde taktik açılımlar yapılmasını sağlar. Bu arada
çekirdek kimlik ile genişletilmiş kimlik ögelerinin tutarlı ve birbirlerini
tamamlaması gerektiğini söylemekte fayda var.
Bir markayı zaman içinde tutarlı
bir şekilde yönetmek için konumlandırma
çalışmasına ilave olarak marka kimliğinin bütününün tasarımı yapılmalıdır. Bu
kimlik yapısı iletişim sırasında tutarlılık ve bütünlük sağlayarak marka
konumunun bulanmasını önler.
Fakat son reklamı ile Tadım’ın
marka konumu bir bulanıklık tehlikesi ile karşı karşıya. Müdahale edilerek
çözülmesi gereken bir sorun bu.
Bu arada izleyebildiğimiz kadarı
ile Dor Leo reklamlarında lezzet konumunu sahiplenmeyi sürdürüyor.
Bu yazının sonunda youtube’dan
Axe’ın değişik reklamlarını izlemenizi tavsiye ederim. Ve Axe’ın marka konumu
ve kimliği nedir sorusunu siz cevaplayın.03.10.2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder