David Aaker “Güçlü Markalar Yaratmak” isimli kitabında değer
önermesini şöyle tanımlar:
“Bir markanın değer
önermesi, marka tarafından müşteriye değer sağlayan fonksiyonel, duygusal ve
kişisel faydaların özetlendiği bir ifadedir” (Sy:109)
Bu yaklaşım B2C ürünerde birebir uygulanırken B2B’de biraz modifiye
edilmesine ihtyaç vardır. Sonuçta B2B’de satınalma kararı duygusal değil rasyonel
kararlara dayanır ve duygusal
fayda kavramı geçerli değildir.
Aaker’ın fonksiyonel fayda/duygusal fayda/kişisel fayda formülünü
ben B2B için şöyle ifade ediyorum:
Fonksiyonel fayda-kurumsal fayda-iş faydası .
Bu kavramların tanımları ise şu şekildedir:
Fonksiyonel fayda: Ürünün özellik ve avantajlarıdır
Kurumsal Fayda: Kuruma/departmana özel
başarı, katkı
İş Faydası: Şirketin rekabet avantajına/karlılığına yapılan katkı
B2C sektörünün doğası gereği değer önermesi hedef müşteri kitlesi
baz alınarak bir defa yapılır ve istikrarla uygulanır. Kitlelelere dönük
iletişimde değer önerisi mesajının tüketicilere ulaştırılması ve algılanmasının
sağlanması ancak bu istikrar ile mümkündür.
B2B’nin doğası ise farklıdır.
Bu sektörde ürün ve hizmetler daha komplekstir ve müşterilerle doğrudan temas
kurulur. Her müşterinin ve şirketin ihtiyaç, sıkıntı ve beklentileri
farklılaşabilir. Sonuçta B2B ‘de tek bir değer önerisi ile farklı müşterilere
gidilmesi yeterli olmaz.
Bu nedenle B2B’de değer önerisi geliştirilirken ürünün fonksiyonel
faydaları ile müşterinin özgün şartları, ihtiyaçları, sıkıntıları, beklentileri
değerlendirilerek kurumsal fayda ve iş faydası belirlenmelidir. Bu belirlenen
değer önerisi ise yazılı hale getirilerek bir konsept hazırlanmalıdır. Bu
konsepte yer alacak başlıklar şu şekilde özetlenebilir.
·
İhtiyacın Tanımı
·
Müşteri öngörüsü
·
Fonksiyonel fayda, kurumsal
fayda, iş faydası açılımı
·
Destek ve kanıtlar
·
Somut rakamlarla sonuçlar
Bu uygulamayı bir örnek üzerinden gösterebiliriz. Murat Sağlam’ın
“Kurumsal Satış Dedikleri” kitabında verdiği fotokopi makinesi örneğini kendi
formülümüzle ele alabiliriz. M.Sağlam’ın kitabında özellik-avantaj-fayda-değer
tanımına hiç bir itirazımız olmamakla birlikte marka teorisine uyumlu olması
için bazı değişiklikler yaptım. Söz konusu makine dakikada 100 sayfa baskı
kapasitesine sahiptir ve hedef müşteri Savunma Sanayine iletişim sistemleri
satan bir firmadır. Bu durumda değer
önermesi şu şekilde tanımlanabilir.
Kitapta
aynı fonksiyonel faydadan farklı iki firmaya sunulan kurumsal ve iş faydası
teklifinin nasıl değiştiğide örneklenmiştir. Mutlaka okunmalıdır.
B2B Satışta
fonksiyonel faydalardan ibaret bir satış teklifi başarılı olmak için yeterli
değildir. Sunulan ürün/hizmetin potansiyel müşterinin hangi iş sonucuna somut
ve ölçülebilir katkılar sağladığının tanımlanması şarttır.
Bunun için ise
müşteri adayının çok iyi analiz edilerek ürünün/hizmetin fonksiyonel faydaları
ile müşterinin somut durumu arasında bağlantılar kurulabilmelidir. Bu
yapıldığında aynı fonksiyonel faydadan yola çıkılmakla birlikte bir müşteride
operasyonel verimliliği arttırmak öne çıkarılırken bir diğerinde stok devir
hızını arttırmak değeri öne çıkarılabilir.
Önemli bir
hususta bu değer önerisi çalışması satıcılara bırakılmamalıdır. Ürünün
fonksiyonel faydalarından yola çıkılarak farklı müşteriler için geliştirilecek
değer önerileri için ekip çalışması yapılmalıdır. Bu ekipte satıcılar,
pazarlamacılar, teknik destek ekibi ve birim yöneticileri yer almalıdır.
Kollektif akıl ile ulaşılacak sonuçlar kullanılabilir formatlarda ekibe
sunulmalıdır. Gerekirse uzman bir danışmanın desteği alınmalıdır.03.09.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder