Şimdiye kadar hep satışçılardan satış eğitimi aldınız. Şimdi ilk defa
satınalmacılardan satışı öğreneceksiniz.
Bu problemi yaklaşık iki yıl önce
farkettim. Yani bizzat ben ve bildiğim bütün arkadaşlar satış eğitimlerini hep
satışçılardan aldık. Satışçılar olarak satışçılar tarafından yazılmış satış
kitaplarını okuduk. Yani satışçılar satış yapmayı hep daha önce satış yapmış
olanlardan öğrendi. Fakat satışçı
satışın bir ucu ise diğer ucu satınalmacıdır. Bu nedenle satışçılar olarak
satınalmacılardan öğrenecek çok şeyimiz olduğunu farkederek bu bilginin peşine
düştüm. Öncelikle Boğaziçi Eğitim ile birlikte Türkiye’de ilk defa satışçıları
ve satınalmacıları bir araya getiren bir zirve yaptık. Bu zirvede tanıştığım satınalmacılardan sırlarını öğrenmeye
çalıştım. Bazıları niyetimi fark ederek benden uzak durdularJ Bulabildiğim kaynaklar
ve yeni satınalmacı arkadaşlar ile konuyu daha iyi anlamaya çalıştım. Şimdi
sıra bu sonuçları paylaşmada.
Tabii burada kurumsal bir
satınalma organizasyonuna sahip şirketlere yapılan satışı kastediyoruz. Klasik
bir satış eğitiminden geçmiş bir satıcı müşteri bir firmaya giderken iki şeye odaklanır; sattığı ürünün
özelliklerini ve faydalarını kanıtlamak ve bunu yapabileceği en iyi fiyatla yapmak. Bu yöntemde satıcı
kendi firması ve ürününe odaklanır ve müşteri firması ile sadece ürün ekseninde
bağlantılar kurar.
Bu yöntem önemli olmakla birlikte
satınalmacıların dünyasını tanıyınca yeterli olmadığını farketmeye başladım. Bir
satıcının satınalmacıların dünyasını tanımadan, satınalma disiplinini ,
yöntemlerini bilmeden yapacağı satış faaliyeti eksik kalacaktır. Çünkü satış
yapmak nasıl basit bir iş değilse satınalma yapmakda basit bir iş değildir. Bir
satıcının rakibi öncelikle satınalma departmanlarıdır. Bu departmanların çalışma yöntemlerini bilmek satıcıları daha
iyi satış yapma konusunda geliştirecektir.
Bir satınalmacı tedarikçilerini
(her satıcı satınalmacılar için her şeyden önce bir tedarikçidir) nasıl görüyor
ve tasnif ediyor? Satınalma disiplini ve yöntemleri içinde satış süreci
açısından önemli gördüğüm hususları öne çıkarmaya çalışacağım. Hedefim
satışçılara satınalma yöntemlerini satış için nasıl değerlendirecekleri yönünde
ipuçları vermek olacak.
Fakat
öncelikle bir altın kuralı vurgulamamız lazım: Bir firmaya satış yapmanın en
kötü yolu satınalmacılara patron veya tepe yönetim üzerinden ulaşılmasıdır. Bu şekilde iyi bir fiyatla satış yapsanız bile
satınalmacı, hemen sizin fiyattan daha iyi bir fiyat veren bir tedarikçiyi
bulmaya odaklanır ve ilk fırsatta sizi dışarda bırakır. Satınalmacılara
göre en iyi tedarikçiyi sadece kendileri
bulabilirler. Bunun dışında bir yöntemle tedarikçinin bulunmasını kendileri
için bir tehdit gibi algılıyorlar. Bu nedenle iyi bir satıcı satınalmacıları
atlatmamalıdır.
Bir satışçı öncelikle sattığı
ürünün müşteri firması için hangi kategoride olduğunu bilmelidir. Çünkü
satınalmacılar tedarikçileri ile kurdukları ilişkide ürünün niteliği ve ürünün
işletme sürecindeki yeri önemlidir. Öncelikle ürünler satınalmacılar açısından
4 ana kategoriye ayrılır.
1. İşletmenin
üretimine katılan
2. Üretilen
ürünün bir parçası olan
3. Belli
bir işlemden geçirilip satılan
4. İşletmenin
işleyişini kolaylaştıran
Bu bölümlemeye ilave bir
bölümleme daha yapacağız.
1. Sermaye
ürünleri
2. Aksesuar
ürünleri
3. Hammaddeler
4. Bitmiş/Yarı
Bitmiş Parçalar
5. Bakım,
onarım, işletim malzemeleri
6. Hizmetler
Satış stratejisi geliştirmede
ürünün rakipleri karşısındaki pozisyonları kadar ürünün işletme süreçleri
karşısındaki pozisyonuda belirleyici olacaktır. Bu bilgi önemlidir. Çünkü
satınalma stratejisi tedarikçileri 4 ana gruba ayırıyor.
·
Seviye 1 Tedarikçileri: Firmanın ürettiği ürün
ve hizmetlerin kalitesini ve maliyetini direkt olarak etkileyen ve marka bilinirliği yüksek ve firma itibarı
yüksek tedarikçilerdir. İyi bilinen ve güvenilir firmalardır.
·
Seviye 2 Tedarikçiler: Firmanın ürettiği ürün ve
hizmetlerin kalitesini ve maliyetini direkt olarak etkileyen fakat bilinirliği ve itibarı yüksek olmayan
ve üst düzeyde güven vermeyen firmalardır.
·
Seviye 3 Tedarikçiler: Üretilen ürünün ve
hizmetin kalitesini ve maliyetini dolaylı olarak etkileyen tedarikçilerdir.
·
Seviye 4 Tedarikçiler: Ürün ve hizmetin
kalitesini v maliyetini etkilemeyen tedarikçilerdir.
Bir satıcı sattığı ürünün
müşterisinin prosesi içindeki yerine bağlı olarak hangi seviyede tedarikçi
olabileceğini tespit etmeli ve stratejisini bunun üzerine kurmalıdır.
Peki satınalmacılar bir satıcıyla
karşı karşıya oturduğunda neyi görmeye çalışıyorlar? Yani hangi hususları
değerlendiriyorlar? Biz satıcılar ne kadar farklı, hızlı, iyi vb. ürün
sattığımızı anlatırız. Farkımız, kalitemiz ve fiyatımız etrafında dönen bir
görüşme yaparız. Oysa satınalmacılar sadece bu konulara bakmıyorlar. Sizinle
görüşürken ve görüşme sonrasında başka bilgileride araştırıyor ve anlamaya
çalışıyor olabilirler. İşte bu bilgilerden bazıları:
·
Esnek Üretim: Satınalmacı için tedarikçinin ani
sipariş ve termin değişikliklerine ayak uydurabilmesi önemlidir
·
Kapsamlı Tedarik: Satınalmacı mümkün olduğunda
aynı ürün grubunda yer alan farklı ürünleri tek bir tedarikçiden almak ister. Satıcı firmayı bu
açıdan değerlendirmeye çalışır.
·
Değişken sipariş büyüklükleri ile çalışabilmek:
Satınalmacı tedarikçinin küçük/büyük partilerle çalışabilmesini arzu eder.
Sipariş için miktar kısıtının olmamasını
tercih eder.
·
Firmaya Yakı olması: Tedarikçi firma
temsilecilerinin satınalmacı ve firması ile yakın ilişkide olması istenir.
·
Terminlere Uyması: Satınalmacı için terminlere
uyum çok önemlidir. Termin performansı yüksek şirketlerle çalışmayı tercih
ederler.
·
Geçmiş Performanslarının ve Referanslar:
Satınalmacı tedarikçi adayının referanslarını ve geçmiş performansını merak
edecektir. Bu konuda bir iyi bir karne satıcıyı kuvvetlendirir.
·
Kolay Ulaşılabilir Olma: Satınalmacı satıcıya ve
firmasına heran ulaşmayı arzu eder. İhtiyaç anında ulaşılabilen firma tercih
nedenidir.
·
Finans Durumu ve Gücü: Satınalmacı uzun
sürelerle ve istikrarla çalışacak tedarikçiler ister. Bu nedenle finansal gücü
ve kredibilitesi yüksek firmalar daha güven vericidir. Bu kapsamda tedarikçinin
cirosunu, Pazar payını, piyasadaki imajını öğrenmek isterler.
·
Yönetim Kalitesi: Tedarikçiler için ürün
kalitesi kadar yönetim kaliteside önem taşır. Yapısal süreçlerini iyi oturtmuş,
teknolojiye açık, çalışan memnuniyeti yüksek, sürekli iyileştirme planı olan
firmaların verdiği güven yüksektir.
·
Çalışan Kalitesi: İyi eğitimli ve donanımı
yüksek firmaların itibarıda yüksek olur.
·
Teknoloji ve Tasarım gücü: Teknoloji yatırımı
yapan, kuvvetli bir ar-ge altyapısı olan firmalarla çalışmak satınalmacı için
yeni imkanlara fırsat sağlayabilir.
Satınalmacılar karşısında bu bilgileride kullanarak çıkmak satış
sürecinizi zenginleştirebilir. Hangi unsuru ne boyutta kullanılacağı ise
satıcının arzusuna ve yeteneklerine kalmıştır.
Devam edeceğiz.
20.08.2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder