Şimdiye kadar hep satışçılardan satış eğitimi aldınız. Şimdi ilk defa
satınalmacılardan satışı öğreneceksiniz.
Satınalmacılara göre her satınalma aynı satınalma değildir.
Satınalmanın türü satınalma davranışını ve yöntemini etkiler. Satışçıların bu
satınalma türlerini bilmesinde ve kendi ürünlerinin hangi gruba girdiğini
tespit etmelerinde büyük fayda vardır.
Satınalma faaliyeti sorun çözme ve ihtiyaç karşılama ile
proses açısından iki ana gruba ayrılır.
İhtiyaç karşılama ve sorun çözme açısından satınalma
türleri;
·
Rutin/Sıradan Satınalma: Alımı sıradanlaşan
sıradan ürünler için yapılır. İşletmenin ürün kalitesi ve prosesi üzerinde
etkisi hiç yoktur. Şirkete alınan akaryakıt, kırtasiye vb. ürünler bu
gruptadır. Süreç çok kısadır.
·
Sınırlı Sorun Çözücü Satınalma: İşletme
açısından dolaylı olarak katkıda bulunan ve önem derecesi düşük
satınalmalardır. Rutin satınalmaya göre bilgi toplama ve analiz yapma ihtiyacı
daha yüksektir.
·
Yoğun Sorun Çözücü Satınalma: Ürün ilk defa
alınıyorsa, firma için çok önemli bir ürün ise veya çok pahalı bir ürün ise
yoğun sorun çözücü satınalma vardır. Satınalmacı ve şirket açısından satınalma sonucu için risk algısı
yüksektir. Genellikle sermaye malları
için geçerlidir.
Proses açısından satınalma türleri;
·
Yeni/İlk Satınalma: Bir ürünün işletmeye ilk
defa satınalmasıdır. Deneyim sahibi
olunmadığı için satınalmacı açısında risk algısı yüksektir ve yoğun sorun çözme
vardır. Yeni makine ve sistem alımları bu gruptadır. Satınalmacının tecribe ve
bilgisi olmadığı için bilgi ihtiyacı yüksektir. Fiyatı yüksek ürünlerdir.
Satınalma süreci uzun sürebilir.
·
Doğrudan Yeniden Satınalma: İşletme için
hammadde, aksesuar, yarımamul niteliği taşıyan ürünler için yapılan rutin ve otomatik satınalmadır.
Daha önce kalınmış ve memnun kalınmış ürünler bu kategoridedir. Satınalmanın
çoğunluğu bu kategori dahilinde yapılır.
·
Değiştirilmiş Yeniden Satınalma: Bazı ürünlerde yaşanan problemler sonrası
satınalma alternatif terdarikçi arayışına girdiği durumlarda gerçekleşir.
Ürünün kalitesi, performansı, fiyatı,
teslimatı vb. konularda bir tatminsizlik olduğunda değişiklik arzu edilebilir.
Satışçılar sattıkları ürünün
hangi gruba girdiğini bilerek müşterinin
karşısına çıkması önemlidir. Satılan ürün müşteri firma için rutin satınalma
kategorisinde ise satışçının işi gerçekten zordur. Mevcut ürünlere göre ciddi
bir fark veya fiyat sunmalıdır. Ürün işletme açısından yoğun bir sorunun
çözümünü içeriyorsa satınalmanın satış sürecine ilgisi yüksek olacaktır.
Doğrudan yeniden satınalma grubuna dahil bir ürün satılıyorsa alıcıyı ikna
etmek için ciddi çabalar gösterilmesi gerekecektir vb.
Dolayısı ile satınalmacılar
satışçılara karşı gösterecekleri ilgi ve talep bu gruplandırmaya bağlı olarak
şekillenecektir. Satışçı daha ilk temas
anından itibaren satınalma tarafından bu çerçevede değerlendirilir. Ve bu
değerlendirme satış ve satınalmanın
devam ettiği her aşamada devam eder.
Her satınalmacı satışçının sunduğu ürün kadar firmasınıda
değerlendirir. Çok iyi bir ürüne ve fiyata sahip iken satış yapılamıyorsa bunun
cevabı firmada aranabilir. Satınalmacı firma çalışma tarzı ve kültürü ile uygun
tedarikçilerle ve uzun yıllar sürecek bir ilişki kurma isteği taşırlar. Geçen
yazımda belirttiğimiz gibi satınalmacılar ürün kalitesi kadar tedarikçilerinde
çalışanların becerileri, tavırları, oluşturulan ilişkiler, finansal durumu,
sektörel itibarı vb. değerlendirirler.
Satınalmacılar satışçıların
tekliflerini değerlendirirken bazı yöntemler kullanırlar. Temel performans göstergeleri
üzerinden her bir tedarikçiyi değerlendirirler. Örnek bir tablo aşağıdadır.
KRİTER
|
MAX.PUAN
|
A
FİRMASI
|
B FİRMASI
|
Teknik Yeterlilik
|
15
|
|
|
Üretim Kapasitesi
|
10
|
|
|
Ürün Kalitesi
|
20
|
|
|
Yönetim Becerisi
|
10
|
|
|
Teslimat Becerisi
|
10
|
|
|
Finansal Durum
|
10
|
|
|
Satınalma Öncesi Hizmet
|
5
|
|
|
Garanti Şartları
|
15
|
|
|
Eğitim Şartları
|
5
|
|
|
TOPLAM PUAN
|
100
|
|
|
En yüksek puanı alan firma ile
sözleşme yapılır. İyi bir satışçı bu kriterleri öğrenmeye veya tahmin etmeye
çalışmalıdır.
Satınalmacıların değerlendirmesi
süreklidir. Sözleşmeden sonra satınalma belli bir süre çalıştığı tedarikçiler
için bir performans değerlendirmesi yapar. Bu değerlendirme hem ürün hemde
tedarikçi boyutunda yapılır. Bazen tedarikçinin performası ürünün performansında
daha önemli olabilir.
Satışçı başarılı bir satış
yaptıktan sonra satınalmacının satış sonrası beklentileri karşısında da takipçi
olmalıdır. Bu beklentiler
·
Terminlere uyulması
·
Teslimatın eksiksiz ve hasarsız yapılması
·
İlk aylar öncelikli olmak üzere teknik desteğin
yakından verilmesi
·
İhtiyaç duyulduğunda problemlere hızla müdahale
edilmesi
·
Terminde gecikme halinde önceden bilgi verilmesi
·
Fiyat değişikliklerinin önceden haber verilmesi
·
Acil siparişlerde yardımcı olunması
Şeklinde sıralanabilir. Satışçılar
müşterilerinin bu yöndeki beklentilerini anlamalı ve rakiplerinin performansını
takip edebilmelidir. Satış sonrası süreçlerde performanslı bir firmanın
satışçıları bunu kullanabilmelidirler.
Bazı firmalar tedarikçileri için
oldukça teknik değerlendirmeler yaparlar. Firmalar önce kendileri için önemli
kriterleri ve sonra bu kriterlerin önem derecesini belirler. Bu önem düzeyine
göre bir ağırlıklandırma yapılarak tedarikçi puanlanır.
Bu değerlendirmede dikkate alınan
kriterlerden bazıları;
·
Kalite
o
Hatalı ürün oranı
o
Kalite sorunlarını çözme becerisi
·
Teslimat
o
Geç teslimat miktarı
o
Üretimi arttırma kabiliyeti
·
Fiyat
o
Rekabetçi fiyat
o
Fiyat artışlarını yansıtmama becerisi
·
Teknoloji
o
Üstün parça teknolojisi
o
Mühendislik problemlerine çözüm üretme
·
Esneklik
o
Dalgalı talebe cevap verebilme
o
Termin değişikliklerine uyum becerisi
Her bir ana kriter ve alt
kriterler eşit puanda veya ağırlıkta değildir. Bu ağırlıklandırma firmalar
arasında farklılaşabilir. Tedarikçi adayı bir firmanın satışçısı bu kriterler
içinde güçlü olduğu yanları tespit ederek satışa başlaması ona bazı avantajlar
kazandırabilir. Mevcut müşterileri içinde bu değerlendirmeyi kendisi yaptırırsa
fiili performansını ölçme ve firmasının güçlü ve zayıf yanlarını tespit etme
şansı doğar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder