2000’li yılların başında Aygaz’da “Bayi Geliştirme Müdürlüğü” isminde bir departman vardı. Bu departman Aygaz bayisinin görsel, hizmet ve çalışma standartlarının geliştirilmesi ve uygulanmasından sorumlu idi. Oldukça verimli çalışmalar yapan bu departman sayesinde Aygaz’da öğrendiklerim sonraki yıllarda bana yol göstermeye devam etti. Daha sonra çalıştığım hiçbir şirkette böyle bir departmana rastlamadım. Bu başlıkta yapılacak işler pazarlama müdürlüğü bünyesinde çözülmeye çalışılıyordu. Ancak Aygaz, bildiğim kadarı ile “bayi geliştirmeye” odaklanmış bir departmanı bünyesinde barındırmış tek şirketti.
Bayilik sisteminde şirketlerin performansı bayilerin performansına
bağlıdır. Bayiler tüketici ile en kritik
temas noktasıdır. Müşteri memnuniyeti ve sadakati, hizmet kalitesi, algılanan
kalite, penetrasyon arttırma, müşteri kazanımı gibi pek çok faktörde saha düzeyinde
bayilerin ağırlığı şirketten daha yüksektir. Bayiler yaptıkları ve yapmadıkları
ile bu faktörler üzerinde etkide bulunur. Bayilerin bu alandaki toplam
performansı şirketin Pazar performansını oluşturur. Bu nedenle bayilerin nasıl olması gerektiği,
neyi, nasıl yapacağının tanımlanması ve bir konseptin oluşturulması şirketin
görevidir.
Bu konsepti belirlemek için yapılacak çalışma bayi geliştirmenin başlangıcı
olacaktır. Bir bayi geliştirme konseptinde dikkate alınabilecek ögeler
şunlardır.
Müşteri Değer Önerisi; Bayi markanızın/firmanızın müşteri teklifini yansıtabilmelidir. Bayinin
çalışma şekli rekabetçi avantaj kazandıracak ve değer önerisine uygun olacak
şekilde planlamalıdır. Amaç rakiplerden hızlı servis yapmak ise bayide bunun
için gerekli mobilizasyon alt yapısı kurulmalıdır.
Marka/Kurumsal Kimlik; Bayinin mağazası, tabelası, çalışanları, araçları vb. marka kimliğine
uygun olmalıdır. Markanın/kurumun görsel kimlik ögeleri bayide hayata
geçirilmelidir. Bunun için kimlik unsurları planlanırken bayi kanalı da
unutulmamalıdır.
Ürün Sunumu: Ürünlerin satıştan önce ve satışı sırasında bayinin nasıl sergileyeceğinin
belirlenmesi ve bunların kurallara bağlanması bu konseptin önemli ögelerinden
biridir.
Servis/Hizmet Standartları: Bayinin müşteri ile temas noktasında markayı nasıl temsil edeceği
önemlidir. Hizmet standartları belirlenirken müşteri teklifi ve değer önerisi
göz önünde bulundurulmalıdır. Bayinin hizmet üretimi değer önerisinin
zıtlaşması markanız için ölümcül olabilir.
Bayinin Çalışma Sistemi; Bayiler ticareti bilirler ancak her bayinin ticaret yapma şekli farklıdır.
Bayilerin çalışma şekilllerinin pazarlama ve satış hedeflerine göre hizalanması
için şirketin müdahalesi şarttır. Bayi faaliyetinin sürdürülebilir satış
gelişimine yol açması ancak bir sistem dahilinde planlanması, takibi ve
kontrolü ile mümkündür. Bayinin tüm faaliyetlerini (stok yönetimi, satış
sistemi, müşteri yönetimi, cari risk yönetimi, satış sonrası hizmetleri)
tanımlayacak bir model geliştirilmelidir. Bu model ile bayi kontrol edilebilir
ve geliştirilebilir olacaktır. Satıcı nereye, ne zaman ve nasıl bakması
gerektiğini bilecektir.
Görüldüğü gibi bayi geliştirme eğitimlerle sınırlı değildir. Kuşkusuz
bayilik organizasyonunun gelişimi için hem bayilere hemde bayi çalışanlarına
verilecek eğitimler çok önemlidir. Kurumsal şirket bayilerinin niteliksel
olarak daha farklı olması şirketlerinden aldıkları bu eğitim sayesindedir.
Eğitimler hem bayilere (bayide işin
başındaki kişilere) hemde başta satış olmak üzere tüm çalışanlara verilmelidir.
Pazarlama,satış,finans,yönetim,hukuk ve kişisel gelişim alanlarında verilecek
eğitimlerin katkısı zamanla kendini gösterecektir.
Bir bayi geliştirme konsepti olmadan sadece eğitimlerden ibaret bir
faaliyet bireysel olarak bayilerinizi geliştirecektir ancak bayilik
organizasyonunuzu geliştirmeye etkisi zayıf olacaktır. Bu nedenle ideal bir
bayinin nasıl olması gerektiği üzerine çalışılmalı ve bir bayilik konsepti
geliştirilmelidir. 08.02.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder