Bayi yönetimi süreci bayilerin
denetimini içerir. Her bayi yöneticisinin işinin önemli bir parçasını bu
denetimler oluşturur. Her ziyaret aynı zamanda bir denetimdir. Bayinin mağazası,
personeli, deposu, araçları, yazılım sistemi, ekipmanları, müşteri ilişkileri,
hizmet şekli vb. unsurların şirket standartlarına uygunluğu kontrol edilir. Bu
denetim tekil bayilerin denetimi ile sınırlıdır. Ve bayinin şirket
direktiflerin uygun çalışıp çalışmadığı kontrol edilir. Kısa vadelidir ve
operasyonel bir denetimdir.
Bu denetim biçimi temeldir,
önemlidir ancak yeterli değildir. Yoğun rekabet çağında şirketler bayilik
sistemlerini stratejik düzeyde de denetleyebilmelidir. Bu denetim biçimi tekil
bayilerin denetiminin ötesinde bayilik sisteminin makro denetimidir. Günümüzde ekonomik, teknolojik ve yasal dinamikler pazarlardaki rekabet şartlarını çok hızlı değiştirebiliyor. Global rekabet verili oyunun kurallarını değiştiren önemli bir faktördür. Devlet her sektörde rekabeti teşvik edici ve haksız rekabeti önleyici tedbirler alıyor. Bu değişim dinamikleri ise şirketler ile bayiler arasındaki güç dengelerini de etkiliyor.
Bayi yönetiminin olmazsa olmaz şartı şirketler ile bayi arasındaki güç dengesinin nisbi olarak şirketin lehinde olmasıdır. Bu güç dengesi olmadan şirketin, bayilerin davranışlarını yönlendirme ve değiştirme imkanı olmaz. Pazar dinamiklerindeki değişimler güç dengesini bozma ve dengesizleştirme eğilimlerine yol açabilir. Üstelik bu değişim birden değil yavaş yavaş gerçekleşebilir.
Bayilik sistemlerinin denetimi ile
bu güç dengesindeki değişimler ve kaymalar zamanında tespit edilebilir. Bayi
Denetimi ile mevcut bayilik sisteminin
zayıflıkları, potansiyel riskleri tespit edilerek iyileştirme geliştirme
faaliyetler planlanabilir. Zayıflıklar tespit edilirse nasıl güçlendirileceği
de bulunur.
Bayi denetimi şirket içinde de
yapılabilir. Ancak aynı şirkette uzun yıllar çalışmış kadroların işletme körlüğüne sahip olacağı
açıktır. Bu nedenle bayi denetiminin şirket dışından ve bayilik sistemlerini
farklı sektörlerde deneyimlemiş bir ekip tarafından yapılmasının faydası büyük
olacaktır.
Bu denetimde mutlaka kantitatif
pazarlama araştırmalarından da yararlanılmalıdır. Bazı konular bayiler bazında
kantitatif olarak ölçülmeli ve değerlendirilmelidir. Kantitatif araştırmalar
için profesyonel araştırma şirketlerinden destek alınmalıdır.
Bayilik sisteminin denetimi için değerlendirilebilecek
konular şunlardır:
§ Şirket ile
bayi arasındaki güç dengesinin analizi (makro düzeyde)
§ Bölgesel
düzeyde şirket ile dengeli ve dengesiz güç ilişkisi bulunan bayilerin tespiti
§ Şirketin
kanal liderliğinin analizi
§ Bayi ile
şirket arasındaki mevcut çatışma kaynaklarının tespiti ve analizi
§ Bayi ile
şirket arasındaki potansiyel çatışma kaynaklarının tespiti ve analizi
§ Bayi
kanalının rekabetçi gücünün ölçümü ve “bayi gücü analizi”
§ Şirketin
bayiler karşısındaki gücünün analiz edilmesi
§ Şirketin
güç uygulamalarının tespiti
§ Bayilerin
güçlü ve zayıf olduğu Pazar kesimlerinin belirlenmesi
§ Bayilerin
satış verimliliğinin analiz edilmesi
§ Bayilerin
motivasyon düzeyinin ve sadakatinin değerlendirilmesi
§ Bayi
performans sisteminin analizi
§ Bayilerin
gelir-gider dengelerinin analizi, piyasa risklerinin analizi
§ Bayilerin
kurumsal kimliğe uyum derecelerinin ölçümü
§ Bayi
yönetim politikalarının analizi ve değerlendirilmesi
§ Bayi
geliştirme süreçlerinin değerlendirilmesi
§ Bayi şirket
iletişim süreçlerinin değerlendirilmesi
§ Bayi
sadakat programlarının incelenmesi
§ Bayi
tipolojilerinin tespiti ve analizi
§ Bayilerin
aşağıdaki başlıklarda değerlendirilerek, segmente edilmesi ve karşılaştırılması
o Satış
Performansı
o Stok
Yönetimi
o Penetrasyon/Pazar
payı
o İK Yönetim
o Müşteri
Memnuniyeti
o Dağıtım/Depolama
o Finansal
Yönetim/Riskler
o Görsel
Kimlik
o Satış
Sonrası Hizmetler
o Merchandising
Bu analiz ve değerlendirmelerin
sonuçları stratejik bir perspektifle gözden geçirilmeli ve şirketin kanal
liderliğini geliştirecek aksiyonlara dönüştürülmelidir. Bu aksiyon planları
mümkünse bağımsız bir departman tarafından hayata geçirilmelidir.12.04.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder