Bu yazı
literatürde coğrafi pazarlama (geomarketing) olarak anılan lokasyon bazlı
pazarlama ile ilgilidir. Coğrafi pazarlama terimi kavramsal olarak
sıkıntılıdır. Bu terim sanki yeni bir pazarlama türünün karşılığı imiş gibi
kullanılıyor. Ancak bu yanlış ve aldatıcı bir tanımdır. Söz konusu olan pazarlamada kullanılan yeni
bir iş zekası tekniğidir. Buna “pazarlama odaklı lokasyon bazlı iş zekası
çözümleri” demenin açıklayıcı olacağına inanıyorum. Coğrafi pazarlama derken
bunu kastettiğim anlaşılmalıdır.
Dijital teknolojilerin hızlı
gelişmesi ile daha önce hayal edemediğimiz uygulamalar ve çözümler hayatımıza
giriyor. İnternet ortamında gelişen iletişim kanalları ve medya platformları
ile daha 5 yıl önce adını duymadığımız yepyeni pazarlama kavramları ile
tanışmaya devam ediyoruz. Dijital teknolojinin iş dünyasına en somut
katkısı dijital pazarlama olarak
görülsede bununla sınırlı değildir.
Dijital pazarlama, iş insanların
hayatında çabucak yer bulmuş en azından
farkındalık yaratmıştır. Pazarlamanın
dijitalize hali olarak ifade edilen bu pazarlama türü popülerliği ile gündemin
baş sıralarındadır. O kadar popüler olmasa da dijital çağın pazarlama dünyasına
en önemli hediyelerinden biride coğrafi pazarlamadır.
Coğrafi pazarlamaya gelen yolda
en önemli gelişme üç boyutlu programlar ve harita (engine) alanında
yaşanmıştır. Günlük hayatta Google Map ile tanışılmış olsa da bu, buzdağının
görünen kısmıdır. Günümüzde dijital haritaların kullanımı iş dünyasından
askeriyeye kadar yayılmış durumdadır. Gelişmiş dijital haritalar sayesinde coğrafik dataya ulaşma ve kullanma imkanı
artmıştır.
Coğrafi pazarlama tek başına
dijital haritalardan ibaret değildir. Dijital teknoloji, dijital haritaları
kuvvetli bir database altlığı ile kullanma imkanı vermiştir. Günümüz
teknolojsinde database altlığı ile coğrafik data entegre edilebilmektedir. Bu
sayede konvansiyonel yazılımlarda (excel, SPSS vb) mümkün olmayan analizler, karşılaştırmalar yapılabilmekte ve
sonuçlar görselleştirilebilmektedir.
Pazarlamacılar açısından bu
entegrayon en önemli gelişmedir. Çünkü bu sayede statik-tek boyutlu analizlerden dinamik-çok
boyutlu analizlere geçiş yapılabilmiştir. Excell vb. yazılımların zincirleri
kırılmıştır.
Pazarlamacıların en çok
kullandığı excell günümüzde ihtiyaç duyulan ileri düzey analizleri yapmaya
yeterli değildir. Pivot Table fonksiyonu pazarlamacılar için vazgeçilmezdir
ancak onunda yetenekleri sınırlıdır. Günümüzde pazarlamacıların önünde binlerce
satır ve sütundan oluşan veriler bulunabilmektedir. Üstelik yoğun rekabet
şartları altında bu verilerin en verimli şekilde analiz edilmesi ve
değerlendirilmesi sorumluluğuda pazarlamacıların omuzlarındadır. Bu şartlar altında her iyi pazarlamacı bir gün
excell’e isyan edebilmektedir.
Günümüz teknolojisi olan
CES-Coğrafi Enformasyon Sistemleri (İng;GIS-Geography Information Systems) gelişmiş analitik araçları ile
pazarlamacıların önüne yepyeni ufuklar açmıştır.
Coğrafi pazarlama, CES’in
pazarlama amaçlı kullanımı ile doğmuştur. Coğrafi pazarlamayı kısaca pazarlama
parametreleri ile coğrafya/lokasyon arasında bağlantılar kurulması olarak tarif
edebiliriz. CES ile şirkete ait iç veriler (satış miktarı, ciro vb) daha geniş
bir istatistiksel veri kümesi ile lokasyon bazlı analizlerin yapılması mümkün
hale gelmiştir. Binlerce satır ve sütundan oluşan veriler CES sayesinde coğrafi
olarak filtrelenebilmekte, kıyaslanabilmekte, pazarlama verileri arasında
coğrafik ilişkilendirme yapılabilmektedir.
CES’in en kritik katkılarından
biri coğrafi pazarlamada dış veri ismi verilen istatiksel verilerin iç veriler
ile birlikte kapsamlı analizlere tabi tutulabilmesidir. Bu şekilde şirkete ait
satış verileri lokasyon bazlı olarak ilgili lokasyonlarda yer alan değişkenler
(demografi, iklim vb.) ile değerlendirilebilmektedir.
Bu analiz ile şirketin pazarlama
faaliyeti/sonuçları ile coğrafya arasında konumsal (spatial) ilişkiler
kurulabilmekte, başarıya veya başarısızlığa yol açan ortak paydalar, şablonlar
(pattern) tespit edilebilmektedir.
Basit bir örnekle açıklayalabiliriz. Bir şirketin
ürettiği bir ürünün belli lokasyonlarda daha çok satıldığı ancak bazılarında
satılmadığı veya az satıldığı tespit edilmiş olsun. Excell ile yapılacak analiz
en fazla hangi bölgelerde kaç tane satıldığını verecek ve sadece basit bir
grafikle gösterilebilecektir. Ancak şirketin satış verileri bir CES sistemi ile
güçlü bir istatistiksel veri kümesi ile analiz edildiğinde excell ile
anlaşılamayacak ilişkiler görülebilecektir. Örneğin bu ürünlerin ortalama hane
sayısının 4 ve üstü olan bölgelerde satıldığı ancak böyle bir analiz ile mümkün
olacaktır. Bu bilgiden yola çıkarak ortalama hane sayısı 4 ve üstü olan
ailelerin yaşadığı farklı bölgeler tespit edilerek buralara
yoğunlaşılabilecektir. Aynı zamanda hane sayısı küçük olan bölgelerde de ilave
tedbirler alınabilecektir. Böyle bir analiz sonucunda optimizasyon yapılarak
performans artışı gerçekleşecektir.
Coğrafi pazarlamada iki kritik
bileşen vardır.
·
CES
Yazılımı (Software)
·
İstatiksel
(dış) Data
Coğrafi pazarlama için CES
yazılımı zorunlu şarttır. Bir CES yazılımı ile şirkete ait (iç) verilerin
analizi yapılabilir ancak analiz iç veri ile sınırlanırsa eksik kalacaktır.
Coğrafi pazarlama için bu iki faktör istatistiksel (dış) data ile birleştirilmelidir. Dolayısı ile şirket, kendi bünyesinde
bulunmayan istatistiksel datayı temin edebilmelidir. Üstelik bu dış data tam,
eksiksiz, tutarlı, güncel ve konumu doğru olmalıdır.
Sonuç;
Lokasyon bazlı iş zekası
çözümleri pazarlamacılar için inanılmaz fırsatlar sunmaktadır. Bu çözümleri
ülkemizde de sunan yerli ve yabancı şirketler vardır. Pazarlamacılar satış
kanallarının yapılandırılmasından, penetrasyona, segmentasyondan satış
geliştirmeye kadar pek çok konuda bu çözümlere başvurabilirler. Özellikle
global FMCG şirketleri son yıllarda bu teknikleri yoğun bir şekilde kullanmaya
başlamışlardır. Darısı yerli şirketlerimizin başına…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder