19 Nisan 2013 Cuma


KONUMLANDIRMA ODAKLI
WEB SİTESİ

İnternet çağında web sitesi kurmak moda oldu. Hatta modanın ötesinde bir zorunluluk. Bugün bir firmayı webde bulamıyorsanız firmanın profosyonelliğinden kuşku duyarsınız. (bkz; http://muratsaylan.blogspot.com/2004/05/cus-hala-m-web-siteniz-yok.html )   Artık Web en önemli referans kaynağı durumunda.

Web sitesi kurmak dijital pazarlamanın erken dönemlerinden beri uygulanıyor. Büyük kurumsal şirketlerden mahallenizdeki bakkalınıza kadar her ticari girişim sahibi internette web sitesi ve blogları ile yer alıyor.

Doğrusu iş dünyasında  web sitelerinin önemi ve pazarlama amaçlı olarak kullanımı konusunda halen kafa karışıklığı var. Web sitesi kurmak çoğunlukla sadece web de boy göstermek  olurken bazen de müşterileri bilgilendirme ve tanıtım amaçlı olarak kullanılmaktadır.

Dijital pazarlamanın ustaları (bkz: http://www.dijitalmarketing.net/2011/08/13/sosyal-medyadaki-en-onemli-kaleniz/) web siteleri ve blogları  şirketlerin dijital platformlar ve sosyal medya üzerinde ki en önemli kaleleri olduğunu vurgulamaktadırlar. Dijital pazarlama adına ne yapılıyorsa hepsi esas olarak potansiyel  ve hedef müşterileri web sitesine çekmek için yapılıyor. Aşağıda ki  resim bunu mükemmelen ifade ediyor. (ilgili yazıdan alınmıştır)


Dolayısı ile dijital pazarlamaya başlamadan önce  iyi bir web sitesi yapmak zorunludur. Dijital pazarlamaya ilişkin duyduğunuz her şey yani SEO, SEM, Google Adwords, Facebook, Linkedin, Twitter vb. hedef müşterileri web sayfası ve bloğuna çekmek için yapılır. Dijital pazarlamada ne kadar başarılı işler yaparsanız yapın, müşterileriniz web sitenize geldiğinde  bir hayal kırıklığı yaşaması yatırımlarınızın boşa gitmesi demektir.   Tıpkı çok iyi reklamlar yapıp, müşterileriniz satış mağazalarınıza gelince, özensiz mağaza tasarımı ve yetersiz hizmetle karşılaşması gibi.

Dijital platformlar ve sosyal medya üzerinden yapacağınız çalışmaların kilit unsuru web sitesi ve bloglardır. Dijital pazarlamaya başlamadan önce kuvvetli web blogları kurulmalıdır. Ancak bunun içinde konvansiyonel pazarlama çalışmaları yapılmalıdır.

Sıklıkla ifade ettiğimiz bir şey var; iyi bir dijital pazarlama çalışmasının ön şartı  konvansiyonel pazarlama çalışmasıdır. Konvansiyonel pazarlamaya dair temel ödevler yapılmadan dijital pazarlamada  başarılı olunamaz.

Bugün web sayfalarının çoğunluğunun   içeriğinin  özensiz olduğunu görüyoruz. Konuya önem veren firmalar görsel tasarıma ağırlık verirken  içeriği ıskalamaktadırlar. Dijital pazarlama ustalarının vurguladığı diğer bir hususta  web sayfasının içeriğinin geliştirilmesidir. Bu içerik sadece bilgi ve tanıtım ile sınırlı kalırsa eksik kalacaktır.

Dijital platformlar ve sosyal medya yeni bir iletişim mecrasıdır. Ne eksik ne fazla. Firmanızı ve markanızı  müşterilerinize tanıtacağınız, neden sizi tercih etmeleri gerektiğini göstereceğiniz yeni bir pazarlama iletişimi platformudur. Dijital pazarlama iletişiminin başarısı için klasik (offline) mecralarda yapılacak iletişim için kullandığımız metotlar burda da geçerlidir.

Kastettiğimiz J.Trout ve A.Ries tarafından temelleri atılan konumlandırma yaklaşımı ile D. Aaker tarafından modellenen marka kimliği sistemidir. Web sitesinin görsel ve içeriksel tasarımı yapılırken bu iki perspektifin göz önünde bulundurulması gerekir.

Web tasarımına geçmeden önce  kurum ve marka stratejisi üzerine çalışılarak şu temel marka sorularının cevabı verilmelidir; Kurum/marka nedir, neden vardır, ne iş yapar, kimi hedefler, rakiplerine üstünlükleri nelerdir, kuvvetli olduğu ürün alanları hangileridir, neden onu tercih edelim, kimliği ve kişiliği nedir? Vb.

 Konumlandırma; Rekabet ve tüketici odaklı konumlandırma yaklaşımları ile firmanın/markanın web sitesi üzerinden konumlandırılması gerekir. Sitenin içerik ve görsel tasarımı  bu konumlandırma stratejisi üzerine inşa edilmelidir. Önce bir konumlandırma çalışması yapılmalı sonrasında bunun web üzerinden nasıl sağlanacağı üzerine çalışılmalıdır.

Marka kimliği; Konumlandırma stratejisinden sonra rekabetçi bir marka kimliği sistemi geliştirilmelidir. Offline iletişimde hedef kalıcı bir marka kimliği sağlanmasıdır. Online iletişimde de hedef farklı olmamalıdır. Dolayısı ile web sitesi belirlenen kimlik unsurlarını (görsel ve içeriksel) yansıtacak şekilde tasarlanmalıdır.

Bunun için web sayfa tasarımı web grafikerlerine bırakılmamalıdır. Kimlik ve konumlandırma stratejisine göre sayfa tasarımı bir yaratıcı reklam çalışmasından farklı değildir. Görsel tasarım için art direktörlerden destek alınırken içerik çalışmasını yine kimlik ve stratejiye uygun olarak metin yazarları yapmalıdır.

Dolayısı ile buradan iki öngörüde bulunabiliriz;

·         Yakın dönemde kurumsal kimlik çalışmalarında görsel standartlar içerisine web sayfa standartları da girecektir. Bunu yapan var mı bilmiyorum ama ben müşterilerime yaptırmaya veya varolan kurumsal kimliklerine ekletmeye başladım.

·         Dijital ve sosyal medya pazarlaması geliştikçe “içerik yazarlığı” mesleği oluşacaktır. Tıpkı reklam ajanslarındaki “metin yazarları” gibi.  Zamanla şirketler daha zengin ve yaratıcı içeriklere ihtiyaç duyacaklar. İçerik oluşturma başlı başına bir uzmanlık haline gelecektir. Genç pazarlamacıların dikkatine sunulur.

Not: Pazarlama danışmanı Murat Şaylan geçen yazımda belirttiğim gibi dijital pazarlama üzerine hiç yazmamış biri olmadığı ilgili yazısını göndererek kanıtladı. Ben de bu yazısına bu yazımda yer vererek kendisinden özür diliyorum. 03.04.2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Krizde Satış Gliştirme

 KAZANMA STRATEJİSİ  Rekabet dünyasında stratejiden kastedilen "kazanma stratejisi"dir. A.G. Lafley  #Kazanmakiçinoynamak  kitabın...