KONUMLANDIRMA
ODAKLI
WEB SİTESİ
İnternet çağında web sitesi
kurmak moda oldu. Hatta modanın ötesinde bir zorunluluk. Bugün bir firmayı
webde bulamıyorsanız firmanın profosyonelliğinden kuşku duyarsınız. (bkz; http://muratsaylan.blogspot.com/2004/05/cus-hala-m-web-siteniz-yok.html ) Artık Web en önemli referans kaynağı
durumunda.
Web sitesi kurmak dijital
pazarlamanın erken dönemlerinden beri uygulanıyor. Büyük kurumsal şirketlerden
mahallenizdeki bakkalınıza kadar her ticari girişim sahibi internette web
sitesi ve blogları ile yer alıyor.
Doğrusu iş dünyasında web sitelerinin önemi ve pazarlama amaçlı
olarak kullanımı konusunda halen kafa karışıklığı var. Web sitesi kurmak
çoğunlukla sadece web de boy göstermek olurken bazen de müşterileri bilgilendirme ve
tanıtım amaçlı olarak kullanılmaktadır.
Dijital pazarlamanın ustaları
(bkz: http://www.dijitalmarketing.net/2011/08/13/sosyal-medyadaki-en-onemli-kaleniz/)
web siteleri ve blogları şirketlerin
dijital platformlar ve sosyal medya üzerinde ki en önemli kaleleri olduğunu
vurgulamaktadırlar. Dijital pazarlama adına ne yapılıyorsa hepsi esas olarak
potansiyel ve hedef müşterileri web
sitesine çekmek için yapılıyor. Aşağıda ki
resim bunu mükemmelen ifade ediyor. (ilgili yazıdan alınmıştır)
Dolayısı ile dijital pazarlamaya
başlamadan önce iyi bir web sitesi
yapmak zorunludur. Dijital pazarlamaya ilişkin duyduğunuz her şey yani SEO,
SEM, Google Adwords, Facebook, Linkedin, Twitter vb. hedef müşterileri web
sayfası ve bloğuna çekmek için yapılır. Dijital pazarlamada ne kadar başarılı
işler yaparsanız yapın, müşterileriniz web sitenize geldiğinde bir hayal kırıklığı yaşaması yatırımlarınızın
boşa gitmesi demektir. Tıpkı çok iyi reklamlar yapıp, müşterileriniz
satış mağazalarınıza gelince, özensiz mağaza tasarımı ve yetersiz hizmetle
karşılaşması gibi.
Dijital platformlar ve sosyal
medya üzerinden yapacağınız çalışmaların kilit unsuru web sitesi ve bloglardır.
Dijital pazarlamaya başlamadan önce kuvvetli web blogları kurulmalıdır. Ancak
bunun içinde konvansiyonel pazarlama çalışmaları yapılmalıdır.
Sıklıkla ifade ettiğimiz bir şey
var; iyi bir dijital pazarlama çalışmasının ön şartı konvansiyonel pazarlama çalışmasıdır.
Konvansiyonel pazarlamaya dair temel ödevler yapılmadan dijital
pazarlamada başarılı olunamaz.
Bugün web sayfalarının
çoğunluğunun içeriğinin özensiz olduğunu görüyoruz. Konuya önem veren
firmalar görsel tasarıma ağırlık verirken içeriği ıskalamaktadırlar. Dijital pazarlama
ustalarının vurguladığı diğer bir hususta
web sayfasının içeriğinin geliştirilmesidir. Bu içerik sadece bilgi ve
tanıtım ile sınırlı kalırsa eksik kalacaktır.
Dijital platformlar ve sosyal
medya yeni bir iletişim mecrasıdır. Ne eksik ne fazla. Firmanızı ve
markanızı müşterilerinize tanıtacağınız,
neden sizi tercih etmeleri gerektiğini göstereceğiniz yeni bir pazarlama
iletişimi platformudur. Dijital pazarlama iletişiminin başarısı için klasik
(offline) mecralarda yapılacak iletişim için kullandığımız metotlar burda da
geçerlidir.
Kastettiğimiz J.Trout ve A.Ries
tarafından temelleri atılan konumlandırma yaklaşımı ile D. Aaker tarafından
modellenen marka kimliği sistemidir. Web sitesinin görsel ve içeriksel tasarımı
yapılırken bu iki perspektifin göz önünde bulundurulması gerekir.
Web tasarımına geçmeden önce kurum ve marka stratejisi üzerine çalışılarak
şu temel marka sorularının cevabı verilmelidir; Kurum/marka nedir, neden vardır, ne iş yapar, kimi hedefler,
rakiplerine üstünlükleri nelerdir, kuvvetli olduğu ürün alanları hangileridir,
neden onu tercih edelim, kimliği ve kişiliği nedir? Vb.
Konumlandırma; Rekabet ve
tüketici odaklı konumlandırma yaklaşımları ile firmanın/markanın web sitesi
üzerinden konumlandırılması gerekir. Sitenin içerik ve görsel tasarımı bu konumlandırma stratejisi üzerine inşa
edilmelidir. Önce bir konumlandırma çalışması yapılmalı sonrasında bunun web
üzerinden nasıl sağlanacağı üzerine çalışılmalıdır.
Marka kimliği; Konumlandırma
stratejisinden sonra rekabetçi bir marka kimliği sistemi geliştirilmelidir.
Offline iletişimde hedef kalıcı bir marka kimliği sağlanmasıdır. Online
iletişimde de hedef farklı olmamalıdır. Dolayısı ile web sitesi belirlenen
kimlik unsurlarını (görsel ve içeriksel) yansıtacak şekilde tasarlanmalıdır.
Bunun için web sayfa tasarımı web
grafikerlerine bırakılmamalıdır. Kimlik ve konumlandırma stratejisine göre
sayfa tasarımı bir yaratıcı reklam çalışmasından farklı değildir. Görsel
tasarım için art direktörlerden destek alınırken içerik çalışmasını yine kimlik
ve stratejiye uygun olarak metin yazarları yapmalıdır.
Dolayısı ile buradan iki öngörüde
bulunabiliriz;
·
Yakın dönemde kurumsal kimlik çalışmalarında
görsel standartlar içerisine web sayfa standartları da girecektir. Bunu yapan
var mı bilmiyorum ama ben müşterilerime yaptırmaya veya varolan kurumsal
kimliklerine ekletmeye başladım.
·
Dijital ve sosyal medya pazarlaması geliştikçe
“içerik yazarlığı” mesleği oluşacaktır. Tıpkı reklam ajanslarındaki “metin
yazarları” gibi. Zamanla şirketler daha
zengin ve yaratıcı içeriklere ihtiyaç duyacaklar. İçerik oluşturma başlı başına
bir uzmanlık haline gelecektir. Genç pazarlamacıların dikkatine sunulur.
Not: Pazarlama danışmanı Murat
Şaylan geçen yazımda belirttiğim gibi dijital pazarlama üzerine hiç yazmamış
biri olmadığı ilgili yazısını göndererek kanıtladı. Ben de bu yazısına bu
yazımda yer vererek kendisinden özür diliyorum. 03.04.2013
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder