ÖZEL SERVİSLERE PAZARLAMA ÜZERİNE
AMAÇ;
Bu çalışma Castrol’ün
Otomotiv Servislerine dönük ürünlerinin satış ve pazarlamasına yeni bir perspektif sunmak üzere
hazırlanmıştır. Özel ve Yetkili Servisler motor yağı ürünlerinin araç
motorlarına döküldüğü biricik mekanlar olma özelliğini korumaktadır. Ülkemizde
hizmet sektörünün gelişkinliği ve görece ekonomik fiyatları nedeni ile araç
sahipleri yağ değişimlerini kendileri yapmak yerine servislerde yaptırmaya
devam etmektedirler. Bu trend daha uzun süre devam edeceğe benzemektedir.
Motor yağı ürünlerinin tüketildiği en önemli nokta olan
servisler, motor yağı pazarlamasında giderek önem kazanmaktadır. Yetkili
servislere direk ürün pazarlayan Castrol önümüzdeki dönemde özel servis
segmentinde de ağırlığını arttırma kararı vermiştir. Bu çalışma bu çabaya bir
katkıda bulunmak üzere hazırlanmıştır.
TÜRKİYE OTOMOTİV SERVİSLER PAZARI
Türkiye motorlu taşıtlar pazarı 7.500.000 adeti otomobil
olmak üzere 15.000.000 adet araçtan oluşmaktadır. Bu araç parkının satış
sonrası bakım ve onarım hizmetleri için ise ülkemizde otomotiv firmaları
yetkili servisleri organize etmiş buna karşın pazardan gelen talep
doğrultusunda özel servislerde kendiliğinden oluşmuşlardır. Yetkili servisler
yüzlü rakamlarla ifade edilirken özel servisler onbinlerle ifade edilen bir
büyüklüğe ulaşmıştır. Buna bağlı olarak yağ ve yedek parça tüketiminin
çoğunluğu özel servislerde gerçekleşmektedir.
OEM ve dolum anlaşmalarının verdiği avantajlar ile yetkili
servisler pazarına daha kolay hitap edebilen Castrol, özel servisler pazarında
tam rekabet koşulları ile karşı karşıya kalmaktadır.
Özel servisler son
20-30 yılda tamircilikten çıkarak gittikçe daha organize ve entegre servisler
olma yolunda ilerlemiştir. Bu ilerleme devam etmektedir. Yeni nesil ustalar
(yetkili servis eğitimi ve terbiyesi almış), sektöre dışardan giriş yapan
servis patronları “özel servis” konseptini değiştirmiştir. Bir usta, bir çırak
dönemi geride kalmış yetkili servisleri aratmayacak düzeyde özel servisler
oluşmuştur.
Bu özel servisler araç sahipleri için yetkili servislere
rağmen ve yetkili servislerden sonra ciddi bir alternatif olmuş, bu talebi iyi
değerlendiren özel servislerde kendilerini geliştirmişlerdir.
Özel servisler
yetkili servislere alternatif olabilmelerini onlara göre daha ekonomik
olmalarına, araç arızalarında her zaman ekonomik çözümleri tercih etmelerine
borçludurlar. Hizmetlerinin ekonomik olmasının bir sonucu olarak ürün alımlarında da ekonomiyi tercih etmeleri
bir zorunluluk olmaktadır.
Özel servisler kendi içlerinde de farklılaşmış
durumdadırlar. Hala tamirci kimliği ile çalışanlara rastlamak mümkündür.
Bunları bir kenara bırakırsak özel servislerin belli özellikler etrafında
toplandığı görülmektedir.
Özel Servisler aşağıdaki şekillerde segmente edilebilir;
1.
LOKASYON
a.
Sanayi Siteleri ve Yakın Çevresi
b.
Merkezi Semtlerde Merkezi konumda
c.
Merkezi Semtlerde Kenar konumda
d.
Kenar Semtlerde Merkezi konumda
e.
Kenar Semtlerde Kenar Konumda
f.
Ana Yol-Cadde Güzergahlarında
2.
ALAN BÜYÜKLÜĞÜ
a.
100m2den 1000m2 ye kadar
3.
EKİPMAN VE DONANIM
a.
1-2 lift
b.
3-5 lift
c.
5-10 lift
4.
ARAÇ MARKASI
a.
Karma Servisler
b.
Markaya Özel Servisler (BMW,WV, Ford vb)
5.
MOTOR YAĞI TERCİHİ
a.
Marka Yağları Tercih Edenler
b.
Ucuz yağları Tercih edenler (yerli ve yan sanayi
ürünleri)
6.
ARAÇ SAYISI(adet/ay)
a.
30-50 adet/ay
b.
50-100 adet/ay
c.
100- ve üstü
7.
MÜŞTERİ GRUBU
a.
A Grubu Müşteri
b.
B Grubu Müşteri
c.
C Grubu Müşteri
Özel servisler bu 7 grup etrafında sınıflandırılabilir. Her
grup kendi içinde kesişmeler yaşayacaktır. Şöyleki; sanayi siteleri ve ana
güzergahlar üzerinde daha büyük m2li, lift sayısı yüksek, A ve B grubu
müşterilere hizmet veren servisler görürken kenar semtlerde küçülen ve tamirci
sıfatına yaklaşan servisler görülmektedir.
SERVİSLERİN ÇALIŞMA VE REKABET ORTAMI
Özel servislerin
sahipleri aynı zamanda usta
(mekanik-kaporta) vasfında olan insanlardır. Bu ustalar doğası gereği hem esnaf
kimlikleri ile hemde teknik yeterlilikleri ile mesleklerini icra etmişlerdir.
Ancak bazıları sektördeki gelişmeleri iyi gözleyerek servis organizasyonlarını
sermayeleri oranında geliştirmeye çalışmışlardır. Usta vasfında olmayan ancak
sermaye sahibi bazı girişimcilerde sektöre girerek sektördeki değişimi
hızlandırmışlardır.
Bugün özel servis sahiplerinin büyüme yolunda en önemli
engeli sermaye eksikliğidir. Bir çok servis ustası mali gücü yetmediği için büyüyememektedir.
Hem niceliksel hemde niteliksel olarak büyüyememelerinin
diğer bir nedeni de modern ticaret ve işletmecilik prensiplerini bilmemeleri ve
halen klasik yöntemlerle çalışmalarıdır.
Çoğu servis bu durumun tam bilincinde olmasa da farkında ve
arayış içerisindedirler. Ancak neyi nerede aramaları gerektiğini de
bilmiyorlar.
Öncelikle görülmesi gereken bu özel servislerin hem kendi
içlerinde hem de yetkili servislerle rekabet halinde olduklarıdır. Yetkili
servisler garanti mevzuatı gereği ilk 3 yıllık sürede araç bakımlarını yapmakla
birlikte bununla yetinmemekte 3 yıldan sonrada araçların kendilerine gelmesini
sağlamak üzere daha organize yöntemler uygulamaktadırlar. Ekonomik parça ve
ürünlerden oluşan paketler ile özel servislere alternatif olmaktadırlar.
Arkalarında otomotiv firmalarının (teknik, mali, yönetim,
sistem)desteği ve daha profosyonel bir yönetim ekibi olan yetkili servisler
özel servisler için ciddi bir tehdit olmaktadır. Arkalarında herhangi bir
destekten yoksun, kendi hallerinde ve dünyalarında bulunan özel servisler ise
beceri ve esnaflıkları ölçüsünde ayakta durabilmektedirler.
Özel servislerin işlerini geliştirebilmesinin iki kaynağı
bulunmaktadır.
·
Garanti kapsamında ki araçlara da hizmet
verebilmeleri
·
Garantiden çıkan araçları yetkili servisten önce
ve daima kazanması
Bunun için özel servislerin iki konuda daha etkin ve faal
olmaları gerekir;
·
Hizmet Kalitesini geliştirmeli
·
Modern Yöntemler İle Tanıtım ve Pazarlama
yapmaları
Tabi bunları
rekabetçi bir fiyat ile yapabilmeleri gerekir.
Bugün çoğu özel servis işlerinin zayıflığından
yakınmaktadır. Bazı özel servislerin ise işleri başlarından aşkındır. İşlerin
zayıflığından şikayetçi olan özel servisler ise bunun nedenleri konusunda en
ufak bir fikri olmadığı gibi bunu değiştirmek içinde bir fikri yoktur.
Esnaflığın ötesine geçememiş bir ustadan fazlasını beklemekte haksızlık olur.
Ticari kazanç elde etmek ve ticari varlığını devam ettirmek
isteyen özel servislerin rekabet ekonomisi prensiplerine göre yönetilmesi
zorunludur. Bu yönetim biçiminin bir gereği olarak bir yandan serviste kalite
konusunda yetkili servis düzeyine ulaşmaya çalışırken diğer taraftan
rakiplerinden farklılaşmalı, potansiyel müşterilerine neden bir başka servise
değilde kendilerine gelmeleri gerektiği konusunda bir cevap verebilmeleri
gerekir.
Bugün özel servislerin en önemli ve ciddi rakibi yetkili
servislerdir. Aracını önemseyen, düzenli bakım yaptıran ve A,B grubunda olan
araç sahiplerinin çoğunluğunun yetkili servisleri tercih ettikleri aşikardır.
Ne yazık ki özel servisler mevcut yapıları itibari ile bu müşteriler için çekim
merkezi olmaktan uzaktır. Bazı özel
servisler bunun farkında olup A,B grubu müşterileri kendilerine çekmek için
çaba göstermektedirler.
Bir bütün olarak ÖZEL SERVİS sektörünün birincil büyüme
kaynağı YETKİLİ SERVİS müşterileridir. Her bir özel servis için geçerli olan
ikincil büyüme kaynağı da diğer özel servis müşterileridir. Dolayısı ile ticari
iş hacmini arttırmak isteyen bir özel servis kendisine birincil hedef kitle
olarak yetkili servis müşterilerini ikincil hedef kitle olarak diğer özel servis
müşterilerini koymalıdır.
Castrol olarak diğer yağ firmaları ile rekabette “Serviste
Kalite” ve “Servis Pazarlaması” konularında destek vererek, her iki konuda
servislerin yanında yer alarak farklılaşmayı sağlayabiliriz. Her iki konunun da
ortak paydası özel servislerin müşteri potansiyelini, müşteri bağlılığını ve
sadakatini geliştirerek iş hacimlerini arttırmaktır.
SERVİSTE KALİTE
Bir özel servisin ürettiği servis hizmetinin kalite boyutları şunlardır;
1.
İşçilik Kalitesi
2.
Personel Kalitesi
3.
Parça Kalitesi
4.
Ekipman Kalitesi
5.
Bina Kalitesi
6.
Kıyafet Kalitesi
7.
Sistem Kalitesi
8.
Hizmet/Davranış Kalitesi
9.
Yönetim Kalitesi
Bu boyutlardan işçilik kalitesi temel bir boyut olmakla
birlikte servis ustalarının yetkinliğine bağlıdır. Parça kalitesi ise servis
patronunun bu konudaki politikasına bağlıdır. Bize göre her iki alanda katkıda
bulunabileceğimiz alanlar değildir.
Fakat aşağıdaki kalite boyutları ve bunların alt kümesi
durumunda bulunan boyutlar servislere müdahil olabileceğimiz alanları temsil
ediyor.
Yukarda kırmızı ile belirtilen alanlar Castrol’ün katkıda
bulunduğu ve bulunacağı alanları göstermektedir.
YAĞ FİRMALARI İLE ÖZEL SERVİS İLİŞKİSİNİN DEĞİŞEN BOYUTLARI
Yağ firmalarının özel servisler ile ilişkisi her zaman tek
boyutlu olmuştur. Bu boyutun bir tarafında özel servislere yağ teknolojisi ile
ilgili eğitimler dururken diğer tarafında yatırımlar durmuştur. Castrol’de
sektörün lideri olarak yatırımlar ve eğitimler konusunda öncü çalışmalar
yapmıştır. Özel servisleri ihtiyaçları oranında nakit yatırım, ekipman ve
bedelsiz yağ şeklinde desteklemiştir.
Ancak günümüzde özel servis sektörünün kabuk değiştirmesi
nedeni ile beklentileri değişmiştir. Diğer yandan bu tür yatırımları rakip yağ
firmalarının da yapması sebebi ile Castrol’ü rekabetçi bir konuma
taşımamaktadır.
Çözüm Castrol’ün özel servislerin niteliksel gelişimine
katkıda bulunacak , özel servisleri daha rekabetçi kılacak projeleri
uygulamasından geçmektedir. Mevcut yatırım politikaları ile veya ayrı olarak bu
tür projeler gündeme alınabilir.
“Castrol Service Point” bu konuda çok ciddi bir yenilik ve
yaklaşım getirmiştir. Kişisel deneyimlerimiz Servic Point projesi Castrol’ü
özel servislerin gözünde rakiplere
kıyasla farklı bir yere koymaktadır. Aynı şartlar altında hatta rakibin daha
çekici teklifleri karşısında bile rakip önerilerine kıyasla ağır basmaktadır.
Service Point konsepti
içeriği ile özel servİslere tek başlarına yapamayacakları yeni hizmet
unsurlarını müşterilerine sunmasını sağlamaktadır. Servis hizmetini servisten
sonraya da taşıyarak hizmeti genişletmekte ve farklılaşmayı
gerçekleştirmektedir.
Service Point
sektördeki gelişmeler ve müşteri beklentileri oranında geliştirilmeye
açıktır. Ve gelişecektir.
Ancak biz bunun ötesine geçilebileceğine inanıyoruz.
Servislerin çalışma ve rekabet koşulları
değerlendirilerek servislerin iş
geliştirmesini destekleyecek bir konum alınarak yeni projeler
geliştirilebilinir. Servislerin de ihtiyacı artık budur.
ÖZEL SERVİSLERİN İŞ GELİŞTİRMESİ VE PAZARLAMASI ÜZERİNE
Özel servislerin iş geliştirme ve pazarlama konusu bir yana
Castrol’ün bu süreçte nerede yer alacağı ayrı bir sorundur. Sonuçta Castrol bir
pazarlama danışmanlığı şirketi değildir. Ancak rekabet Castrol’ü rol değişimine
de zorlamaktadır. Servislerin pazarlama ihtiyacı ile Castrol’ün konumu arasında hassas bir
denge kurulması gerekmektedir.
Castrol’ün konumundan önce bir özel servisin iş geliştirmesi
için pazarlama adına neler yapabileceğine bakmak gerekir. Bunun için çağdaş
pazarlama tekniklerini kullanacağız.
ÖZEL SERVİSLERİN PAZARLAMASI İÇİN DİKKATE ALINACAK PAZARLAMA SÜRECİ
Ana Süreçler;
Ana
ve Alt Süreçler;Analizler;
ÖRNEK HEDEF KİTLE VE BÜYÜME KAYNAĞI TANIMLARI;
HEDEF;
Pazarlama stratejimizi ve farklılığımızı üzerine inşa
edeceğimiz ana konsepti bulmaktır.
BİR ÖZEL SERVİSİN PAZARLAMASINDA DİKKATE ALINABİLECEK STRATEJİK
YAKLAŞIMLAR;
BİR ÖZEL SERVİSİN FARKLILAŞMA YOLLARI;
Bu farklılaşma yaklaşımları genel konsepte (service point
gibi bir çatı altında toplanması) , bölgesel servislere ve tek tek servislere
göre tasarlanabilir.
Örneğin Bostancı sanayisinde bulunan servislerin diğer
servislere göre ciddi bir konumsal üstünlüğü vardır. Bostancı’da ki özel
servisler Carrefour’a, Palladium’a ve Bostancı Lunaparkına yakındır. Özel
servise gelen bir araç sahibi aracı bakımdan çıkıncaya kadar bu noktalarda
vaktini değerlendirebilir. Alışveriş yapabilir, çocuklarını Lunapark’a
götürebilir, Starbucks’ta kahve içebilir. Bir özel servis tanıtımında bu konumu
öne çıkartarak ilave promosyonlar (kahve kuponu,lunapark bileti) yapması
durumunda rakiplerine ciddi farklar atacaktır.
BİR ÖZEL SERVİSİN PROMOSYON STRATEJİSİ İÇİN ÖRNEK ADIMLAR;
ÖZEL SERVİSLERİN PAZARLAMASINDA CASTROL’ÜN KONUMU
Özel servislerin iş geliştirme ve pazarlama süreçlerini
kendi başlarına yapma imkanı bulunmamaktadır. Yetkili servislerde olduğu gibi
arkalarında güçlü bir şirketin desteği de yoktur. Bu nedenle bu işlevi Castrol
üstlenebilir.
Castrol bu konumu iki şekilde üstlenebilir; ya Service Point’te
olduğu gibi servisleri genel bir konsept altında toplayarak bunlara özel bir
tasarım yapabilir veya her bir özel servis için butik tasarımlar yapabilir.
Birincisi daha kolay iken ikincisi daha zahmetlidir. Ancak her ikisi de
mümkündür.
Peki Castrol nerede durabilir?
Öncelikle temel pazarlama çalışmaları yaparak genel bir
altyapı oluşturabilir? Burda kastettiğim müşteri analizleri ve genel pazarlama yaklaşımlarının
oluşturulmasıdır. Kantitatif ve kalitatif araştırmalar ile özel servisleri
tercih eden müşterilerin ihtiyaç, beklenti ve sorunlarını tespit etmeye dönük
çalışmaları Castrol yaptırabilir.
Bu analizlerin üzerine bir pazarlama stratejisi oluşacaktır.
Özel Servislerin pazarlaması için önerdiğim başlıca
stratejik yaklaşımlar da Castrol’ün yer
alabileceği konumda şunlar olabilir.
Özetle Castrol özel servisler karşısındaki konumunu yeniden
oluşturarak özel servislerin iş geliştirme partnerı rolünü üstlenerek sadece
rakiplere fark yaratmakla kalmayacak özel servislerinde gönüllerini
kazanacaktır. Burada yaptığımız öneriler kişisel gözlem, deneyim, hissiyat ve
akıl yürütmeler ile oluşturulmuştur. Bir pazarlama ekibinin elinin değmesi ve
ciddi bir araştırma desteği ile yapılması durumunda çok daha iyi sonuçlara
ulaşılabilecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder