İŞ ADAMLARI İÇİN
KORKUTUCU GERÇEKLER
Aşağıdaki ifadelerin hepsi David Aaker’ın Marka Değeri
Yönetimi kitabından alınmıştır.
·
Gerçek şu ki, müşteriler marka değiştirmekten
hoşlanmaz, değişime ikna etmek için bazılarını neredeyse beyzbol sopası ile
dövmeniz gerekebilir.(s;69)
·
İnsanlar yanıldıklarını kabul etmek istemezler-
önceki kararları rasyonelleştirmek daha kolaydır. Gerçekte, tüketici tercihinde
büyük bir atalet yatar. Tanıdık olan, rahatlatıcı ve güven vericidir.(s;69)
·
Firmaların yaptıkları belki de en yaygın hata,
yeni müşteriler çekerek büyümeye çalışmak. Problem şu ki; yeni müşterileri
cezbetmek hemen her zaman zordur. Diğer bir markadan geçiş yapma nedenleri
önemsiz olabilir.(s;72)
·
Bilinirlik önemli bir marka niteliği olmasına
karşın özellikle yeni bir ürün için kendi başına satış yaptıramaz. (s;90)
·
Sonuç olarak, meydan okuyan bir marka- büyük
reklam bütçesi ve üstün ürün ürün veya hizmet bile olsa- müşterinin kafasına
girme mücadelesinin zorluğunu görür. (s;93)
·
Meslekten olmayanlar arasında yeterli reklam ve
yeteri kadar iyi bir ürün ile yeni bir markanın , bir olgun ürün sınıfında bile
kazanacağına dair yaygın bir inanış vardır.(s;93)
·
Bazı olgun ürün sınıflarında lider marka olmanın
tek yolu öyle doğmuş olmaktır. (s;93)
Yatırım yapmış ve yatırımlarının karşılığını bekleyen
işadamları için hiç de iç açıcı ifadeler olmadığı kesin. David Aaker işadamlarının
yüreğine su serpmiyor aksine korkulu rüyalarını gündeme getiriyor.
Peki ne yapmak gerekiyor? Bu gerçeklere göre iş yapmamalı,
yerimizde mi durmalıyız? Ya da yaptığımız yatırımların boşa gitmesini mi
seyretmeliyiz? İkisi de değil. İşimizi
çağdaş pazarlama teknikleri ışığında yeniden gözden geçirmeli ve tasarlamalıyız.
David Aaker aynı kitabında ve diğer kitaplarında ne
yapılacağını ve nasıl yapılacağını uzun uzun açıklıyor. Aynı şekilde Al Ries ve
Jack Trout ikilisi de bu konuda kuvvetli
önermeleri var. Bütün sorun bunlara biraz olsun dikkati vermekte.
Pazarlama tarihi rekabet ederek kazanmanın pek mümkün
olmadığını göstermiştir. Bu nedenle çağdaş pazarlama teknikleri rekabet etmeden
, savaşa girmeden kazanmanın yollarını aramıştır.
En doğru yatırım kararı her zaman yeni bir müşteri ihtiyacını
karşılayacak yeni bir üründür. Fakat bu çoğunlukla pek mümkün değildir.
Özellikle günümüz pazarlarında bütün
kaleler tutulmuş, bütün bölgeler zaptedilmiş durumdadır. Yani rekabete (savaşa)
girmeniz kaçınılmazdır. Ancak yine de bu savaştan kaçınmak mümkündür. Hiçbir akıllı
komutan kuvvetli bir düşmanına en
kuvvetli olduğu yerden daha zayıf bir kuvvetle saldırmamıştır. Askeri doktrin saldırı da en az üç katı bir kuvveti
gerekli görür.
İşte savaşa girmeden kazanmanın ve D. Aaker’in yukardaki
gerçekleri ile karşılaşmamak için gerekenler.
·
En ideali yaşam ve teknoloji trendleri takip
edilerek yeni bir ürün ve hizmet tasarlanmasıdır. Muhtemelen hiç rakibinizin
olmadığı bir sahaya girmiş olacaksınız. Ancak bu sefer sizin yeni
rakiplerinizin çıkacağı bir gerçektir. Bu nedenle yine çağdaş pazarlama
konseptini kullanmayı ihmal etmemelisiniz.( I phone, yemeksepeti, biletix vb)
·
Olgun ve gelişmiş bir pazarda iseniz yukardaki
sorunları yaşamadan ya da minimize ederek iş yapmak için;
o
Müşteri segmentasyonu; Pazarda var olan firmaların marka ve ürünlerinin hitap
etmediği bir müşteri segmenti var mı?
o
Karşılanmamış ihtiyaçlar; Mevcut marka ve
ürünlerin tatmin etmediği ihmal edilmiş bir müşteri ihtiyacı var mı?
o
Konumlandırma; Rakiplerin ihmal ettiği veya boş
bıraktığı bir marka konumu var mı?
o
Rakibi konumlandırma; Rakibinizi veya
rakiplerinizi hedef müşterileriniz nezdinde karşıt bir alanda konumlayabiliyor
musunuz? Vb
Eğer bunları yaparsanız
·
“marka değiştirmekten hoşlanmayan müşterileri değişime ikna etmek” zorunda kalmadan
·
“yanıldıklarını kabul etmek istemeyen ve atalet
içinde” olan müşterilerin rahatlarını bozmadan
·
“yeni müşteriler cezbetmenin zorluğunu”
yaşamadan
·
“ büyük reklam bütçelerine rağmen tüketicinin
zihnine girmenin zorluğunu” görmeden
Markanızı pazarda inşa edebilir , kendinize ait bir müşteri
grubu oluşturabilir ve başarılı bir ticari operasyon yapabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder