Geçen yazımda bayi yapılanmasının bütününe
ilişkin bir perspektif sunmuştum. Bu yazımda ise konunun potansiyel bayi
adaylarının değerlendirilmesi ve seçimi boyutu üzerinde duracağım.
Günümüzde yeni bayilik ihtiyacı değişik şekillerde
ortaya çıkabilir. Fakat gözlediğim kadarı ile şirketler aşağıdaki durumlarda
yeni bayilik ihtiyacı ile karşı karşıya kalıyorlar.
·
Şirketin
asıl faaliyet alanı dışında bayilik yapılanması gerektiren yeni bir ürün veya
sektör grubuna giriş kararı alması
·
Mevcut
bayi kanalının yeni bölge ve coğrafyalara doğru genişletilmesi
·
Mevcut
bayilerin bazılarında performans sorunları nedeni ile değişiklik yapılması
·
Bayi
kanalında kriz oluşması (bayinin batması, düzelme imkanı olmayan mali yapı bozukluğu,
rakip bir şirketle sözleşme imzalanması vb)
·
İyi
bir kazanç ve yatırımı kısa sürede amorti eden bir iş
·
Statü,
saygı ve prestij
·
İyi
bir firma/marka ile çalışma
·
Kaliteli
ürün
·
Pazarlama
desteği
·
Uzun
vadeli ve güvenilir bir ilişki
·
Eğitim
Bayi
adaylarını değerlendirirken göz önüne alınması gereken başlıca unsurlar
şunlardır;
Ø Finansal Güç ve Tutarlılık
Ø Satış Sistemleri
Ø Sinerji ve sürekli gelişim
Ø Profosyonellik
Ø Vizyon
Ø Altyapı
Bayi
adayının işiniz için gerekli yatırımları yapacak finansal güce sahip olması
kuşkusuz çok önemlidir. Fakat en az finansal güç kadar ticari kredibilite,
itibar, kanıtlanmış ve başarılı bir
ticari geçmişi olması da önemlidir.
Satış Sistemleri
Bayi
adayının bir satış sistemi kurma ve
yönetme kabiliyeti önemlidir. İstikrarlı bir ekibinin olması, fiyat ve satış
kayıtlarını tutması, müşteri veri tabanının varlığı, pazara ilişkin sahip
olduğu bilgiler, pazarlama ve promosyon çalışmaları yapabilmesi bu konuda ip
ucu verecektir.
Sinerji ve Sürekli Gelişim
Bayi
adayının mevcut işi ve deneyimleri ile sizin işiniz arasında sinerji kurma
kabiliyeti önemlidir. Yerel Pazar bilgisi, yerel yönetimlerle ilişki gücü,
mevcut müşteri portföyü ile sizin ürünleri eşleme olasılığı, hizmet sürekliliği
ve müşterilerine ilgi düzeyi bu kapsamda değerlendirilmelidir.
Profosyonellik
Bayi
adayının profosonelliği ölçülmelidir. İşine ve iş ilişkilerine prensipli
yaklaşım, iş etiğine hassasiyet (sözleşmelere bağlılık), yöresinde, sektöründe
iyi bir isim yapmış olmak, planlı çalışma, karar verirken verilerle hareket
etme ve bağımsız karar alabilme
kişilerin profosyonelliği konusunda fikir verir.
Vizyon
Bu
aşamada bayi adayının neden sizinle çalışmak istediğini değerlendirmelisiniz.
Sizin işinize basit bir ticari yaklaşım mı gösterdiği yoksa sektörel ve
bireysel vizyon ve hedeflerle mi yaklaştığı
önemlidir. Sektörel ve ticari trendleri okuyarak buna göre ticari
pozisyon alan kişilere öncelik verilmelidir.
Altyapı
Bayi
adayının sahip olduğu altyapı önemli bir kriterdir. Mevcut bir satış ağı ve
müşteri portföyü, satış kabiliyeti (sıcak satış deneyimi), düzenli bir ofis
çalışması, ekibinin huzurlu olması, mantıklı bir kafa yapısı ve teknik ve
teçhizat donanımı değerlendirilmelidir.
Ana
ve alt maddeleri bir puanlamaya dökerek
bayi adaylarını puanlamak
objektif bir seçim imkanı vermektedir. Aşağıdaki max. puanlar benim
danışmanlık yaptığım bir firma için uyguladığım sistemi gösteriyor. Bu
ağırlıklandırma bir örnektir ve firmaya özeldir. Her firma bu puanlamayı kendi
özgünlüğünde yeniden yapmalıdır. Eğer bayi adayından önemli tutarda bir teminat
mektubu ve finansal yatırım bekliyorsanız “finansal güç” puanının 35-40 civarında olacağı açıktır. Eğer bayi
adayının müşteri portföyüne doğrudan ulaşmak istiyorsanız “sinerji” puanının
daha yüksek olması gerekir vb.
Peki
toplamda kaç puan alan adaylar bayi
olabilir. Benim önerim 120 ve üstü puan alan bir adayın kesin
değerlendirilmesi yönündedir. 100’ün altında kalan adaylar değerlendirme dışı tutulmalıdır. 100-120
arası ise daha iyisi yoksa değerlendirilmelidir.
KRİTERLER
|
MAX
PUAN
|
ALDIĞI
PUAN
|
FİNANSAL
GÜÇ
|
25
|
|
SATIŞ
SİSTEMİ
|
40
|
|
SİNERJİ
|
20
|
|
PROFOSYONELLİK
|
25
|
|
ALTYAPI
|
15
|
|
VİZYON
|
25
|
|
TOPLAM
|
150
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder