Ürün ve hizmetlerinizin satışını arttırmak
ve/veya şirketinizin pazarlama süreçlerini geliştirmek için ihtiyaç duyduğunuz
fikirleri nereden buluyorsunuz? Bu soruya bir cevabınız yoksa size bazı
ipuçları verebiliriz. Bugünkü yazımızın konusu budur; pazarlama fikirleri
nereden gelir?
Bu yazı pazarlama ve satış süreçlerini geliştirmek isteyen
KOBİ’ler için yazıldı. Uluslararası firmaların pazarlama süreçlerini
geliştirmede kullandıkları bazı ipuçlarını paylaşacağız.
Pazarlama fikrinden kastımız
ürünlerinizin satışını arttırmak üzere rekabette size avantaj kazandıracak
bakış açılarıdır. Pazarlamanın amacı bu bakış açılarını bulmak ve stratejiye
dönüştürmektir. Ancak hiçbir pazarlama fikri ofislerde doğmaz. Kuvvetli
pazarlama fikirleri ancak ve ancak sahadan gelir. Sahaya yani müşterilerine ve
rakiplerine uzak firmalar pazarlama fikri geliştiremezler. Pazardaki her detaya
(Pazar dinamikleri, değişkenler vb) hakim firmalar yeni ve rekabetçi bakış
açılarına sahip olabilirler.
Saha/Pazar bilgisi ve analizi çok önemli olmakla
birlikte tek yöntemde değildir. Bazı ilave yöntemlerde kullanılabilir. Bu
yöntemleri sıralarsak;
1. Trendleri
izlemek
2. Ülkeden
ve dünyadan rol model olabilecek şirketleri belirlemek
3. Müşteri
Temas Noktaları
4. Müşterilerin
karşılanmamış ihtiyaçları
5. Segmentasyon
6. Rakiplerin
zayıf noktaları
7. Fırsatlar
Trendler: İnsan ve
toplum hayatını uzun vadede kalıcı olarak etkileyecek değişimler, akımlar vb.
trendleri oluşturur. Bu trendlerin iyi takip edilmesi, ayırt edilmesi ile yeni
ürün ve hizmet fikirleri geliştirilebilir.
Rol Model: Her şirket
kendisi ile aynı veya benzeri iş yapan farklı bir sektör veya ülkedeki farklı
bir şirketi seçerek örnek alabilir. Bu, pazarlama problemlerine çözüm bulmada etkili bir yoldur.
Rol model alınan şirketin ne yaptığı ve nasıl yaptığı önemli fikirler ve iç
görüler kazandırabilir.
Müşteri Temas Noktaları:
Ürün ve hizmetlerin müşterilerle her kurduğu temas yeri ve anı müşteri
deneyimlerinin çözümlenmesi için laboratuvar işlevi görür. Temas noktalarının
belirlenmesi , bu noktalardaki müşteri deneyiminin çözümlenmesi, müşteri
davranışları üzerindeki etkisinin belirlenmesi ile yeni fikirlere
ulaşılabilecektir.
Müşterilerin karşılanmamış
ihtiyaçları: Müşterilerin çoğunluğu tarafından hissedilen ve
önemsenen bir karşılanmamış ihtiyaç pazarlamada ciddi bir sıçrama fırsatı
verebilir. Pazarlamanın rekabet çağında bütün önemli markaların çıkış kaynağı
bu karşılanmamış ihtiyaçlar olduğunu söylersek abartmış olmayız. 1996’da
ülkemize giren Toyota’yı hızla Pazar payını arttırmasını sağlayan faktör satış
sonrası servis deneyimini geliştirmesidir. Otomobil kullanıcılarının mevcut
markaların servislerinde yaşadıkları problemlerin tespiti ile Toyota bu atılımı
yapmıştır.
Segmentasyon: Özellikle
rekabetin yoğun olduğu ve çok sayıda firmanın faaliyet gösterdiği sektörlerde
yeni bir bakış açısıyla yapılacak
segmentasyon fark yaratıcı olabilir.
Yükselen ve yeni gelişen bir Pazar segmentine ulaşmak bu sayede mümkün
olacaktır.
Rakiplerin zayıf noktaları:
Ofislerin manzarasında çok kuvvetli görünen rakiplerin, sahada onlarca zayıf
noktası olabilir. Ürünün ambalajında, kullanım anında, tedariğinde,
performansında, satış sonrası hizmetlerinde zayıflıkları olabilir. Bu zayıflıkların tespiti ise ancak sahada
gözlemlenebilir. Bazen güçtede zayıflık olabilir. Pazar payı yüksek bir firma
zamanında tedarik ve teslimatta sorunları olabilir.
Fırsatlar: Bazen
şirketlerin kontrolü dışında bazı sektörel çalışmalar (ödüller,yarışmalar
vb) pazarlama için fırsatlar
doğurabilir. OPET’in müşteri memnuniyetinde yıllardır birinci olması, Ford’un
ecoboost motorunun “yılın motoru” ödülünü iki yıl üst üste alması markaların
algısını pozitif yönde etkilemiştir. Üstelik markalar bu başarılarını anında
iletişime çevirerek fırsattan istifade etmişlerdir.
Bu 7 yöntem ile rakiplerinizin
karşısında avantaj kazandıracak fikirleri bulabilirsiniz. Ancak bu yöntemleri
kullanmak kadar elde edilen verileri değerlendirmekte önemlidir. Gelen veriler
arasından önemliyi, önemsizden ayırt
etmek, işe yarayanı seçmek için pazarlama hissiyatlarına sahip olmak ve
yaratıcı düşünmek gerekir. Rutinden ayrılmak, yeni bakış açıları geliştirmek
için yaratıcı düşünme şarttır. 25.04.2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder