Promosyon
kampanyaları sadece FMCG değil hemen her sektörde uygulanabilir. Promosyona
stratejisinin mantığı bilinirse bunu ürüne, sektöre uyarlamak için biraz beyin
teri akıtmak yeterli olacaktır. Bu yazımızda KOBİ’ler için promosyon
stratejisinin genel ilkelerini paylaşacağız.
Zaman zaman bana mail ile ulaşarak işleri
ile ilgili olarak danışan bazı okurlarım oluyor. Eğer işlerinde bir geriye
gidiş varsa (rekabet veya organizasyonel hatalar) ilk akla gelen yöntem olan iskontoyu
uygulama konusunda fikirlerimi soruyorlar. Genelde cevabım iskonto yapmamaları
yönündedir. İskonto yapmak ölümcül
olabilir. Belli bir süre rahatlama sağlasa bile ciro artışı kar artışını
getirmeyebilir. İskonto yerine iyi planlanmış bir promosyon kampanyası ile canlanma sağlanabilir.
Promosyonda ilk kural promosyonu sürekli
yapmamaktır. Promosyon (sınırlı) süreli
olmalı ve taktik olarak yapılmalıdır. Sürekli yapılması durumunda taktik değil
stratejik bir politika olur ki bir daha normal şartlara dönülemez.
Promosyon kampanyasını planlamaya şu üç soru ile başlanmalıdır;
1.
Kime
Yapıyoruz?
2.
Ne
Yapıyoruz? Neden Yapıyoruz?
3.
Nasıl
Yapıyoruz?
Kime yapıyoruz sorusu hedef müşterileri
tanımlar. Ne yapıyoruz sorusunun cevabı promosyon amaçlarını verir. Nasıl yapıyoruz
sorusu ise promosyon tekniklerini ifade eder.
Kime Yapıyoruz?
Promosyon kampanyası belli bir müşteri
grubuna dönük olarak planlanır. Satış gelişimi bu müşteri gruplarını doğru
tekniklerle uyararak sağlanabilir. Müşteri gruplarını şöyle tanımlayabiliriz.
a.
Mevcut müşteriler
i. Sadık
müşteriler
ii. Değişken
Müşteriler
b. Eski
Müşteriler
i. Olumlu
tavır içinde olanlar
ii. Olumsuz
tavır içinde olanlar
c. Rakip
firma müşterileri
i. Size
karşı olumlu yargısı olanlar
ii. Size
karşı olumsuz yargısı olanlar
d. Kullanmayanlar
(Ürünü/hizmeti hiçbir şekilde almayanlar)
i. olumlu
ii. olumsuz
Burada her bir
gruba dahil olan tekil müşterileri bilmemizin bir önemi yoktur. Fakat hemen
hemen her işletme için bu çerçevenin geçerli olacağını varsayıyoruz. (Fakat iyi
bir CRM sisteminiz varsa ve kayıtlı müşterilerinizi bu mantığa göre segmente
edebilirseniz mükemmel olur. Bu durumda müşteriye özel, adrese teslim
mahiyetinde promosyon yapabilirsiniz.)
Ne Yapıyoruz? Neden Yapıyoruz?
Promosyonda amaç kuşkusuz satış
gelişimini sağlamaktır. Ancak amacı böyle tanımlamak yeterli değildir. Amacı
daha da özelleştirmeliyiz. Dört genel promosyon amacı vardır.
1) Kaybedilmiş
müşterileri kazanmak
2) Mevcut
müşterilerin sadakatini geliştirmek
3) Mevcut
müşteriye yükleme yapmak (rakibe gitme engeli koymak)
4) Yeni
müşterileri çekmek
Bu amaçları gerçekleştirmek üzere Ne Yapıyoruz? sorusunun
cevabı da şu şekildedir.
I.
Deneme
II.
Tekrar deneme
III.
Tekrar aldırma
IV.
Yükleme
V.
Kullanım artırma
VI.
Pay çalma
VII.
Bilgilendirme
Her müşteri grubuna uygun bir örnek
plan aşağıda verilmiştir:
Mevcut ve Sadık Müşteriler için kullanım arttırma ve/veya yükleme
Mevcut ve Değişken Müşteriler için tekrar aldırma ve kullanım arttırma
Olumlu eski müşteriler için tekrar deneme ve tekrar aldırma
Olumsuz eski müşteriler için deneme ve bilgilendirme
Rakip firma müşterileri için deneme, bilgilendirme, pay çalma
Kullanmayanlar için deneme ve bilgilendirme
Nasıl Yapıyoruz?
Bu amaçlara uygun olarak
geliştirilmiş promosyon teknikleri ise şunlardır.
I.
Numune
II.
Mal Fazlası
III.
Kupon
IV.
Şans Promosyonları
V.
Süreklilik
VI.
Etkinlik Pazarlaması
VII.
Hediye
VIII.
Tanzim-teşhir
Bu promosyon tekniklerini
kullanarak planımızı tamamlayabiliriz;
KİMİ HEDEFLİYORUZ? | NE YAPIYORUZ? | NASIL YAPIYORUZ? |
Mevcut ve Sadık Müşteriler | kullanım arttırma ve/veya yükleme | Mal Fazlası / Hediye |
Mevcut ve Değişken Müşteriler | tekrar aldırma ve kullanım arttırma | Kupon / Süreklilik/ Hediye |
Olumlu eski müşteriler | tekrar deneme ve tekrar aldırma | Kupon/ Süreklilik/Hediye |
Olumsuz eski müşteriler | deneme ve bilgilendirme | Numune / Teşhir |
Rakip firma müşterileri | deneme, bilgilendirme, pay çalma | Numune / Teşhir /Hediye |
Kullanmayanlar | deneme ve bilgilendirme | Numune / Teşhir |
Son olarak
promosyon tek başına sorunlarınıza çare olmaz. Bütünsel bir pazarlama planı ve
stratejisinin parçası olan promosyonlar iyi sonuçlar verir. Üründe ,fiyatta,
dağıtımda ve iletişimde sorunlar varsa promosyon beklentileri karşılamayacaktır.
11.08.2015
Kaynak
Tavsiyesi;
Ercan
Kaşıkçı’nın Müşteri Odaklı Promosyon Stratejileri (Kaizen Yayınları) kitabını
tavsiye ederim. Kitapta FMCG sektöründe kullanılan tekniklerden bolca örnek
var. “Bu teknikler FMCG’de geçerli bizde işlemez” diye düşünmeyin. Bu promosyon
stratejisi iyi çalışılırsa her sektöre uygulanabilir. Komagene çiğ köftecisi
bir ara her ayın 15’inde %50 indirim uyguladı. Komagene’in gıda perakendecisi olarak yaptığı bu
promosyonun amaçları üzerinde düşünmeyi sizlere bırakıyorum. Sahi Komagene’in
amacı ne olabilir?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder