26 Şubat 2016 Cuma

SWOT ANALİZİNE ANALİTİK BİR YAKLAŞIM





SWOT analizi hangi konuda karar verilecek olursa olsun her karar öncesinde kullanılabilecek bir tekniktir. Ağırlıklı olarak pazarlamada kullanılsa da işletmeciliğin her disiplininde kullanılabilir. Sadece işletmecilikte değil deyim yerindeyse “karşıdan karşıya geçerken” dahi kullanılması mümkündür. Bir kararı etkileyecek bütün faktörlerin derli toplu bir şekilde gözden geçirilmesi ve yorumlanması isabetli karar almayı kolaylaştırır. Bu nedenle vazgeçilmez ve temel bir yönetim tekniğidir.

Ancak SWOT analizini doğru yapabilmek için karar konusu ile ile ilgili faktörleri belirlemek ve bunu doğru yorumlayabilmek gerekir. Bunun içinde bir referans noktası belirlenmesi gerekir. İşte bana sorulan soruda tam bu noktayla ilgilidir.

Öncelikle  analiz konusundan bağımsız olarak temel bir yaklaşım aşağıda verilmiştir.

(S:Güçlü Yanlar, W:Zayıf Yanlar, O:Fırsatlar, T:Tehditler)

S
W
O
T
Referans
İçsel
İçsel
Dışsal
Dışsal
Zaman
Bugün
Bugün
Gelecek
Gelecek

 

Bu tablo, faktörlerin nerede aranacağını göstermektedir. SW genellikle analiz konusunun içsel süreçleri ile ilgilidir. Ve en önemlisi bugüne dairdir. OT ise dışsal süreçler, şartlar ve çevre ile ilgilidir. Yani OT’i tespit için analiz konusunun çevre şartlarına bakmak gerekir. Ve OT genellikle gelecekle ilgilidir.

Önemli bir konuda OT’nin orta ve uzun vadede SW’i pozitif veya negatif olarak etkileyecek faktörler olduğudur. Dolayısı ile OT’e dahil edilecek faktörler için SW’i gelecekte etkileyecek faktörler arasından seçilmelidir.

Ancak bu yaklaşımın genel bir perspektif olduğu analiz konusuna göre değişkenlikler olabileceği unutulmamalıdır.  Yani matematiksel bir kesinlik söz konusu değildir.

Bartın’ın SWOT Analizi;

Sorumuz bir fabrika kurmak üzere olan bir işletme bir kaç alternatif lokasyon arasında Bartın’ı da değerlendirmesi üzerinedir. Dolayısı ile Bartın’ın alternatif lokasyonlara göre rekabetçi gücü tespit edilmelidir.

Böyle bir durumda amaç,  bu şirketin Bartın’da kurulması durumunda sahip olacağı avantaj ve dezavantajları değerlendirilmesidir.

Analize şu soruyla başlanmalıdır: Bir fabrika yeri seçiminde ne önemlidir? Bu soruya vereceğimiz cevaplar  Swot için referans noktası olacak. Bu durumda iki kriter öne çıkar.


·       Rekabetçi avantajlar vermeli (maliyet avantajı vb)

Bu iki kriteri etkileyecek faktörler ise aşağıdaki tabloda gruplandırılmıştır.

Sürdürülebilir bir üretim yapısına sahip olmalı:
Rekabetçi avantajlar vermeil (maliyet avantajı vb)
Hammadde tedarik zinciri
Hammadde kaynaklarına yakınlık/varlığı
Lojistik çeşitlilik (karayolu,denizyolu,demiryolu)
Pazara yakınlık
Nitelikli işgücü varlığı ve sürekliliği
Lojistik çeşitlilik (karayolu,denizyolu,demiryolu)
Alternatif enerji çeşitlerinin varlığı
Alternatif enerji çeşitlerinin varlığı
Sürdürülebilir enerji tedariği
Enerji maliyetleri
Atık yönetimi ve maliyetleri
Devlet Teşvikleri vb
Doğa/iklim şartları
 
Devlet Teşvikleri vb
 

 

Bir sonraki aşamada bu faktörler içsel/dışsal ve bugün/gelecek olarak ayrıştırılmalıdır. Bu ayrıştırma aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.

Bazı faktörler gri alanda bulunabilir. Yani hem içsel hem dışsal ve hem bugün hem gelecek altında toplanabilir.

Bu faktörler içinden içsel ve bugün kapsamında olanlar Bartın’ın SW’ini, dışsal ve gelecek kapsamında olanlar Bartın’ın OT’ini bize verecektir.  

BUGÜN
GELECEK
KRİTER
İÇSEL
DIŞSAL
EVET
 
Hammadde kaynaklarına yakınlık/varlığı
EVET
 
EVET
EVET
Hammadde tedarik zinciri
EVET
EVET
EVET
 
Pazara yakınlık
EVET
 
EVET
EVET
Lojistik çeşitlilik (karayolu,denizyolu,demiryolu)
EVET
 
EVET
EVET
Nitelikli işgücü varlığı ve sürekliliği
EVET
 
EVET
EVET
Alternatif enerji çeşitlerinin varlığı
EVET
EVET
EVET
EVET
Sürdürülebilir enerji tedariği
 
EVET
EVET
 
Enerji maliyetleri
EVET
 
EVET
 
Atık yönetimi ve maliyetleri
EVET
 
EVET
EVET
Devlet Teşvikleri vb
EVET
EVET

 

Bu kriterlerin karşılığı Bartın’da varsa Bartın için bir güç unsuru söz konusudur. Yoksa Bartın için bir zayıflık vardır.

Güçlü ve zayıf yönler mevcut-fiili şartlarda var olan kriterleri tanımlar. Yani bugün için ya vardır, ya yoktur. Varsa güçlü, yoksa zayıf yan olur.

Bu kriteleri orta ve uzun vadede  pozitif yönde etkileyecek faktörler varsa Fırsatlardan, negatif yönde etkileyecek faktörler varsa tehditlerden bahsedebiliriz. Pozitif faktörler güçlendirici yönde, negatif faktörler ise zayıflatıcı yönde etkide bulunur.



 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Krizde Satış Gliştirme

  HEDEF MÜŞTERİ SEGMENTİ BELİRLEMEK ÖNEMSİZ MİDİR? Hedef müşteri kavramı, pazarlamanın en çok kullanılan kavramlarından biridir. Pazarlama...