Geçen
yazımızda kurumsal satışta değer önerisinin nasıl geliştirileceğini
tartışmıştık. Şimdi ise konumuz geliştirilen bu değer önerisinin satışta nasıl kanıtlanacağıdır.
Her değer
önerisi müşteriye yönelmiş bir iddiadır. Bir iddia varsa bunun nasıl
kanıtlanacağıda iddia edene aittir. Pazarlamada kanıtlama, evrensel değer
önerisi formülünün ayrılmaz bir parçasıdır. Değerli hocamız G.Borça’nın seminerlerinde
anlattığı değer önerisi yaklaşımı aşağıdadır. Özellikle tüketim ürünleri
pazarında bu yaklaşım bire bir uygulanır.
Bu formüle
göre geliştirilen değer önerisine ait bir kanıt mutlaka reklamlarda yer alır.
İpana diş macunu reklamında kullanılan yumurta, dove reklamlarında kullanılan
“yanak” testleri vb. bu kanıtlara örnektir. Klinik deneyler, laboratuvar
görüntüleri, doktor ve bilim adamlarının açıklamaları, ustaların açıklamaları
hep bu kanıtlama derdi ile ilgilidir.
Bu yaklaşım
yani önce değer önerisini ifade edip sonra bunun kanıtlanması kurumsal
satıştada uygulanabilir. Üstelik bu iş sıcak satışta daha kolaydır. Reklamlarda
ancak 5-10 saniyede anlatılabilen kanıtlar için sıcak satışta dakikalar hatta
saatler söz konusudur.Kurumsal satışta kanıtlama yaklaşımı dört başlık altında toplanabilir;
1. Fiziksel Kanıt:
İddianızı kanıtlayacak fiziksel her çeşit bulgudur. Numuneler, daha önce
yapılıp kayıt altına alınmış videolar, fotograflar, deneyler vb. olabilir. Bazen
bu müşterinin önünde demonstrasyon şeklinde de gösterilebilir.
2. Tanıklık:
Ürününüzü kullanmış ve memnun kalmış diğer müşteri ve kuruluşların ürünle
ilgili görüşleri bu kapsamdadır. Bazen itibarı yüksek bir kurumun bir
ürünü/firmayı tercih edip kullanması dahi yeterli olabilir. Zaten potansiyel
bir müşterinin satıcıya ilk soracağı konu referanslarıdır. Kuvvetli bir
referans ile ürünle ilgili iddianızı kanıtlamış olabilirsiniz.
3. Uzman Görüşü:
Ürünün dahil olduğu uzmanlık alanıyla ilgili uzman görüşleri ile iddialar
desteklenebilir. Uzman görüşleri doğrudan veya dolaylı bir şekilde
kullanılabilir. Doğrudan kullanımlarda daha önce bazı hazırlıkların yapılmış
olması önemlidir.
4. Analitik Kanıtlar:
İddianın rakamsal veriler ile kanıtlanmasıdır. Bilimsel araştırma ve test
sonuçlarının anlaşılır rakamsal ifadelere dökülmesi, ürünü kullanan müşteri
sayıları, ürüne dair performans sonuçları bunlara ait grafikler vb. bu bağlamda
kullanılabilir. (Bkz:İş Dünyası İletişim Rehberi, Tamer Kütükçü,Ötüken
Yayınları)
Ancak bu
kanıtlama aşaması rastgele yapılmamalı, öncesinde ciddi çalışmalar yapılmalı
hatta belli müşteriler karşısında sınanarak geliştirilmelidir. Kanıtlama aşamasında kanıtlamanın hangi konseptte yapılacağı, fikrin, değerin nasıl şekillendirileceğide önemlidir. Bu konuda reklamcılıkta kullanılan bazı yaratıcı patikalar yol göstericidir. Bu kısımda Erol Batislam’dan bir kaç alıntı ile derdimizi anlatacağız.
1. Sorun Çözüm:
Erol
Batislam der ki; “Bir ürün ya da hizmet markası elbette bir soruna çözüm
getirmek, sorun yoksa onu icat edip onu nasıl çözdüğünü göstermek durumundadır.
Bebek bezleri, yapıştırıcılar ve sigortacıların çokça kullandığı bir yöntemdir.
Hamlet puro markası 40 yıl boyunca kullandığı “hayatta karşılaşılan sorunlar
karşısında bir puro yakmanın keyfi geri getireceği” iddiasıyla kendi alanında
bir rekor kırmış sayılır.” Tüketicinizin muhtemel sorunlarını tespit edip buna
getirdiğiniz çözümleri sunmanız gerekir. Sorun gerçek olabileceği gibi sizin
tarafınızdan da yaratılabilir. Ürün doğrudan karşıladığı gereksinimin dışında
dolaylı bağlantılarla sorunlar ve çözümler sunulabilir.
2.
Dramatizasyon:
Erol
Batislam der ki; “İhtiyaç ya da sorunun dramatize edilmesi, abartılarak
sunulması prensibine dayanır. Tarifsiz bir zevkle yenen çikolatalar ya da genç
kızları birden bire özgürleştiren pedlerin sıklıkla başvurdukları bir tarzdır.
Abartının dozunun kimi zaman fazla kaçmasıyla inandırıcılık sorunu yaşanabilir.
“ Sorunu dramatize ederek abartabilirsiniz. Bu dramatizasyonu nasıl
yapılacağını bulmak da size kalmış. Ancak inandırıcılık sağlayacak düzeyde
dramatize etmeniz yeterlidir. Aşırısı inandırıcılığını kaybettirir.
3.
Karşılaştırma:
Erol
Batislam der ki; “Rekabetin saldırgan ve yoğun olduğu ortamlarda kullanılır,
doğrudan ya da daha dolaylı yollarla ürünler ve hizmetlerin performansları
karşılaştırılarak avantaj kazanılmaya çalışılır. Ekran ikiye bölünür bizimkinin
“diğer” deterjana göre ne kadar beyaz, ne kadar lekesiz olduğu anlatılır. Vb…”Özellikle
takipçi ve meydan okuyan bir ürün/markayı satıyorsanız kendi rüştünüzü ispat
etmede liderle performans karşılaştırması yapmak durumunda kalırsınız. Bunun
için her türlü teknik analiz ve yorumları hazırlamanız gerekecektir. Üstelik bu
karşılaştırma için TV ekranından daha fazla enstrümana sahipsiniz.
Diğer
konseptler için E.Batislam’ın yazısına bakılabilir. http://batislam.blogspot.com.tr/2009/10/yaratc-patikalar.html?view=sidebar
Danışmanlık
çalışmalarım sırasında çok az şirkette kanıtlamanın önemsendiğine ve üzerinde
çalışıldığına tanık oluyorum. Kanıtlama sunumu kurumsal satışın en kritik
kısmıdır. Sunduğunuz değer önerinizi, iddianızı kanıtlayamazsanız satamazsanız.
Bu nedenle üzerinde ne kadar çalışılsa azdır. 02.10.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder