Pazarlamanız
eksikse veya zayıfsa dünyanın en iyi reklam kampanyasını da yapsanız sonuç
alamazsınız. Özellikle pazarlamanın zayıflığını reklamla kapatmaya çalışmak
yapılabilecek en büyük hatadır. Yerli şirketlerimiz senelerce pazarlama
sorunlarını reklam ile çözmeye
çalışmışlardır.( Rahmetli Attila Öğüt’ün kulağa küpe olan bir sözüdür) Ancak
bunun yeterli olmadığı harcanan milyonlarca lira ile kanıtlanmıştır. (Bkz:
Reklamlardan Sonra,Güven Borça)
Reklam
buz dağının görünen, pazarlama ise görünmeyen kısmıdır. İyi reklam doğru pazarlama faaliyeti
ile buluşursa etkinliği ve sinerjisi yüksek olur. Peki doğru pazarlama nedir?
Reklamın
görevini yapabilmesi için şu üç temel şart yerine getirilmelidir;
·
Doğru
ürün: Doğru ürün öncelikle tüketiciye bir fayda sağlayan
üründür. Ancak günümüzde fayda sağlamakda yetmiyor. Rekabetçi bir fayda* sağlamak gerekiyor.
·
Doğru
fiyatlandırma: Rekabetçi bir perspektifle fiyat-değer ilişkisi iyi
kurulmalıdır.
·
Yeterli
dağıtım: Hedeflenen tüketici segmentinin ürüne fiziksel olarak
ulaşımı garanti edilmelidir.
Doğru
pazarlama bu üç şartın birlikte yerine getirilmesidir. Burada
en kritik husus ürünün faydasıdır. Günümüzde faydayı rekabetçi bir
perspektifle sunmak hayati önemdedir. Bu
üç şekilde gerçekleşir:
·
Aynı ihtiyacın karşılanmamış
yönlerini/boyutlarını tatmin etmek
·
Aynı ihtiyacı karşılarken
farklılaşmak
·
Farklı bir müşteri ihtiyacını
karşılamak **
Bu
üç alanda yakalanacak bir başarı pazarlamanın diğer boyutları üzerinde de
kaldıraç etkisi yaratacaktır.
Rekabetçi
bir faydaya sahip olan, fiyat-değer ilişkisi iyi ayarlanmış ve pazarda
yeterince dağılmış bir ürün varsa reklama başlanabilir. Bu nedenle reklam yapmadan önce pazarlamanın bu temel
ödevlerinde nerede olunduğu sorgulanmalıdır. Sorun varsa pazarlamacıların fazla mesai ile gerekli düzenlemeleri
yapmaları sağlanmalı ve ondan sonra bir reklam stratejisi üzerinde
çalışılmalıdır.17.10.2016
* Ürününüz size göre çok önemli faydalar sunuyor olabilir. Ancak bu
fayda müşteri tarafından önemsenmiyor ve rakiplere göre bir üstünlük/farklılık
içermiyorsa pazarlama açısından anlamsızdır. Müşteri için önem taşıyan ve
rakiplere göre üstünlük taşıyan fayda, rekabetçi faydadır.
** Bu konuyu bir örnekle açıklayabiliriz: Örneğin
bir deterjan üreticisisiniz ve pazardaki mevcut markalara ragmen yeni bir
ürün/marka çıkaracaksınız. Müşteri beklentilerini araştırdınız ve şu tespitleri
yaptınız.
Önem sırasına göre müşteri beklentileri;
•
Leke
çıkarma
•
Beyazlatma
•
Fiyat
•
Yumuşatma
•
Renk koruma
•
Koku
•
Bulunurluk
Buna göre rekabetçi faydayı şöyle formüle
edebiliriz;
·
Aynı ihtiyacın karşılanmamış
yönlerini/boyutlarını tatmin etmek
o
Mevcut bir deterjan markası
leke çıkarırken sizin markanız beyazlatmayı öne çıkarabilir. (sonuçta ikiside
çamaşır temizliği)
·
Aynı ihtiyacı karşılarken
farklılaşmak
o
Leke çıkarırken renkleri de
korumak, daha güzel kokmasını sağlamak vb.
o
Veya daha düşük sıcaklıkta dahi
en iyi temizliği vaat etmek
·
Farklı bir müşteri ihtiyacını
karşılamak
o
Burada kast edilen tamamen
farklı bir müşteri ihtiyacına (çamaşır temizliği dışında) yönelmektir. Örneğin
perde veya halı temizliği için deterjan çıkarabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder