16 Kasım 2016 Çarşamba

Krizde Satış Geliştirme 1

Ekonomik Durgunluk
Aşağıdaki grafikte yılın ilk yarısında 2015’in üstünde seyreden sanayi üretimi endeksinin  son aylarda gerilemeye başladığını görüyoruz (kaynak: http://mustafasonmez.net/).  Özellikle temmuz ayındaki sert iniş dikkat çekici. Ağustos ayında biraz toparlanır gibi olan endeks eylül ayında yine aşağıya düşmüş durumda. İkinci grafikte ise dayanıklı tüketim malları sanayindeki düşüşü görüyoruz. Temmuz ayındaki düşüşten sonraki en sert düşüş eylül ayında yaşanmış.








Şu tabloda da belli başlı sektörlerdeki eylül ayına ait gerilemeler görülüyor. Medya-matbaa, mobilya imalatı ve metal ürünleri imalatı en yüksek gerilemeyi yaşamış. Az veya çok her sektörde gerilemeden payını almış durumda.







 
2016’nın son iki ayında da büyümenin düşük çıkacağı ve bu oranın yıllık büyüme oranını da aşağıya çekeceği  tahmin edilmektedir.

Sanayi üretimindeki aşağıya doğru süren bu eğilimi iş dünyası reel pratiğinde hissetmekte, yaşamaktadır. İş dünyasının ortak eğilimi  şu anda “bekle-gör-izle” olarak tanımlayabiliriz. Şirketler mevcut durumlarını korumak, yeni yatırımlara girişmemek, bütçelerini kısmak, para batırmamak, bazı kritik olamayan mal ve hizmet alımlarını ertelemek gibi eğilimler içindedir. Danışmanlığını yaptığım firmalarda da bunu net bir şekilde gözlediğimi söyleyebilirim.

Bir ekonomik krizden bahsetmek doğru değil. Ancak siyasetteki dalgalanmalarla birleşince iş dünyasının geleceğe dair beklentileri zayıflamaktadır. Ve hala bazı ekonomik göstergelerin (döviz kuru gibi) eğilimleri de netleşmiş değil.

Dolayısı ile ekonomide işler iyi gitmiyor. Ve bu olumsuz gidişatın kısa sürede toparlanamayacağını öngörebiliriz. İktisatçılar orta ve uzun dönem eğilimlerinden bahsedebilirler ama reel iş hayatında “1 ay” bile bazı firmalar için uzun bir süredir. Sabah kiliti açtığı , motorları çalıştırdığı anda veya klavyeye dokunduğu anda gider yazmaya ve bu giderleri karşılamak için zamanla yarışan firmalar vardır. Orta vade de işlerin güzel olacağını söylemek bu firmalar için anlamsızdır.

İşte bu dönemde ekonomik durgunluktan etkilenmeden veya minimum kayıpla nasıl çıkılacağını ele almak istiyoruz. Kontrol edemeyeceğimiz genel ekonomik göstergeler yerine kontrol edebileceğimiz iş süreçlerimize odaklanmayı tavsiye ediyoruz.

Firmalar böyle dönemlerde ya maliyet düşürmeye ya da gelirlerini arttırmaya odaklanırlar. Ancak çoğunluğun tercihi daha kolay olan maliyetler olmaktadır. Maliyet düşürme uzmanı olmadığımız için bu konu bizim dışımızda. Ancak pazarlama danışmanı olarak gelirleri nasıl arttıracağımız konusunda bazı tavsiyelerimiz olabilir.

Bu yazı dizisini bu amaçla kaleme alıyoruz. Ancak baştan söyleyelim ki bu yazılarda sihirli formüller yoktur. Fırsattan istifade dikkatinizi bazı temel konulara çekmeye çalışacağız. Neler yapılabileceğine dair perspektifler sunacağız. Pazarlamaya dair temel hareketleri ve ödevleri yapmanızı tavsiye edeceğiz. Yaptığınız işe bakış açınızı değiştirmeye çalışacağız. Önerilerimizi dikkate alıp değerlendirirseniz çözüm yollarının önünüzde belirdiğinizi görebilirsiniz.

 https://pbs.twimg.com/media/CwuVqvaXUAAjygA.jpg:large

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Krizde Satış Gliştirme

  HEDEF MÜŞTERİ SEGMENTİ BELİRLEMEK ÖNEMSİZ MİDİR? Hedef müşteri kavramı, pazarlamanın en çok kullanılan kavramlarından biridir. Pazarlama...