Pazarlama stratejisi geliştirirken
tamamlanması gereken adımlardan biri müşteri analizidir. Rekabetçi bir bakış
açısı geliştirmek için titizlikle yapılması gerekir. Müşteri analizinde amaç,
müşterilerin ürün kullanımına ilişkin “dünyalarını” anlamaktır. Bu “dünyada”,
markanın ve rakip markaların pozisyonlarını ve müşterinin tutum, davranış ve
alışkanlıklarını keşfetmek stratejinize çok önemli girdiler sağlayacaktır.
J.Trout ve A. Ries “Aşağıdan
Yukarıya Pazarlama” kitabında bütün
pazarlamacılara “cepheye inin” derler. Onlara göre cephe, müşterilerin
zihnidir. Bu cephede başarılı olmak için yani müşteri zihnini iyi anlayabilmek
için bazı tavsiyelerde bulunurlar*;
·
Cepheye
giderken bagajınızı (bilgi yükünüzü) boşaltın.
·
Cepheye
tasdik edilmek için değil bilgi edinmek için gidin.
·
Cepheye
giderken bütün önyargılarınızı ve kararlarınızı geride bırakın.
·
Yanınıza
sadece meraklı gözlerinizi ve açık fikirliliğinizi alın.
·
Kararlı olun;
cepheye inmek ve cephede kalmak için.
·
Yargılamayın,
peşin hükümler vermeyin, sadece gözlem yapın.
·
Beklentilerinizle
çelişse bile karşılaştığınız olgulara saygı duyun.
·
İstikrarlı
bir şekilde notlar alın.
·
İlk
intibanızdan şüphe etmeyin hatta önemseyin.
·
Aptal
durumuna düşmekten korkmayın! Bazen meselenin özünü en naif soruyla anlarsınız.
Peki cephede ne yapılır?
Cephede ürün ve markanıza avantaj kazandıracak rekabetçi bir perspektif aranır.
“Aradığınız bir bakış açısı, bir perspektiftir. Bir gerçek, bir düşünce, bir
fikir, bir konsept, bir kanıdır aradığınız ve bu rakiplerinizin sahip
olduklarıyla çelişen bir şey olmalıdır.” **
Cephede
Mücadele Teknikleri
Markam Danışmanlık olarak projelerimizde cepheye inmeye ve orada kaliteli
zaman geçirmeyi önemseriz. Müşteri zihnini anlayarak müşteri görüşü kazanmak
için kullandığımız beş teknik*** vardır. Bu teknikleri ürün, kategori ve sektör
dinamiklerine göre kullanmaya çalışırız.
·
Veri Dedektifliği
o
Tüketici
araştırmaları ve tüketicilere dair her türlü kalitatif ve kantitatif verilerin
incelenmesidir. Müşterileri anlamak için mevcut veri kaynakları bir çıkış
noktası olarak değerlendirilir. Arama motoru analizleri, sosyal medya
analizleri, istatistiki veriler, sektörel derneklerin yayınları, pazarlama
araştırmaları bu süreçte değerlendirilir.
·
Gazetecilik
o
Müşterileri
anlamanın en basit yolu onlarla konuşmaktır. Bunun için bir gazeteci gibi hedef
müşterinizin bulunduğu yerlere gitmeli, temas kurmalı ve röportaj yapmalısınız.
Bu röportajın önceden tasarlanması ve sonra değerlendirilmesi önemlidir.
Yeterince görüşme yapıldığında kuvvetli müşteri görüşlerine ulaşılır.
·
Antropolog Olmak
o
Müşterilerin
gerçekten nasıl davrandığını anlamak için müşterilerin gerçek dünyaları içinde
gözlenmesidir. B2C ürünü için ev yaşamının içinde gözlem yapılması, B2B ürünü
için müşterinin yanında ve onunla birlikte çalışılması, alışveriş mekanlarında
müşterilerin izlenmesi önemlidir. Bir antropolog gibi müşteri dünyasına dahil
olunarak gözlem ve değerlendirme yapılır. P&G’da tüm pazarlama personeli ve
yöneticilerinin ev ziyaretleri yapmaları bu kapsamdadır.
o
Türkiye’de
deterjan markalarının karton ambalajdan naylon poşet ambalaja geçişi yine böyle
bir çalışmanın sonucunda olmuştur. Deterjanların ağırlıkla bir ıslak mekan olan
banyoda tutulması ve bunun kartona verdiği zarar dikkate alınarak naylon poşete
geçiş yapılmıştır.
·
Taklitçilik
o
Müşteri
taklidi yaparak yani aktif bir şekilde ürün ve hizmetleri kullanarak
ürün-markaya dair çok önemli deneyimler kazanılır. Bu teknikle ilgili çok
keyifli ve başarılı bir film vardır. Filmde bir reklamcının (Mel Gibson)
reklamını yapacağı ürünleri kullanırken başına gelen kaza ve sonrasını izleriz.
·
Bilim Adamlığı
o
Bu teknikte
müşterilerin bilinçli veya bilinçsiz olarak ürün kullanımı ile ilgili bir
deneye katılımcı olması sağlanarak sonuçlar çıkarılır.
Bu tekniklerin bazıları çok maliyetli (veri dedektifliği ile araştırma)
iken bazılarının maliyeti (gazetecilik) düşüktür. Bazılarınız zorluk seviyesi
yüksek (antropolog ve bilim adamlığı) bazılarının düşüktür (taklitçilik). Aynı
zamanda her tekniğin kendine göre güçlü ve zayıf yanları vardır. Verilerin değerlendirilmesi ve yorumlanması
aşamasında bu yanların dikkate alınması gerekir.
Ürün kategori ve sektör dinamikleri ve eldeki imkanlara göre bu tekniklerin
bir karışımı kullanılabilir. Bu tekniklerin istikrarla ve nitelikli bir şekilde
uygulanması durumunda müşterileri anlama yolunda çok ciddi mesafeler
kazanıldığı görülecektir.
Kaynaklar;
* Aşağıdan Yukarıya Pazarlama,J.Trout,A.Reis,Mediacat Yayınları, sy:24
** Aşağıdan Yukarıya Pazarlama,J.Trout,A.Reis,Mediacat Yayınları, sy:26
*** Bu tekniklerin isimlendirilmesinde
“Müşteriniz Ne İster? (Timaş Yayınları)” yararlandım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder