YURTDIŞI
BAYİ/DİSTRİBÜTÖR YAPILANMASI İÇİN SORULAR
Yurtdışında hedef ülkelerde bayi ve distribütör
yapılanması yapmak isteyen firmalar nereden ve nasıl başlamalı?
Ülkemizde genel geçer ihracat
modeli, yurtdışında hedef ülkede bir ithalatçı/toptancı bulma ve ona satış
yapma şeklindedir. Bu modelde bir toptancının bulunması ve onunla anlaşılması
yeterlidir. Fiyatlama bu toptancı için yapılır. İhracatçı firma, ithalatçı
firmaya verdiği fiyatı bilir ve bu fiyatı yönetir. Bundan sonra hedef, mümkün
olduğunca bu toptancıya sevk edilen konteynerleri arttırmaktır. Bu toptancının
hedef ülkede kime sattığı, nerede sattığı, nasıl sattığı, hangi fiyattan
sattığı, hangi kanalı kullandığı pek araştırılmaz ve üstünde durulmaz.
İhracatçı bir firma ile yaptığım
görüşmede, bir ülkede ithalatçı toptancının karının, kendi karlarından yüksek
olduğunu yeni fark ettiklerini söylemişti. İhracatçı firmanın ilgi alanı,
toptancıya kadar olunca böylesi sonuçlar normaldir. Sonrası -eğer fark edilirse-
kaçırılan fırsatlara yanmadır.
Oysa günümüzde dijital
teknolojilerin gelişmesi ile edilgen değil etkin-proaktif- bir ihracat
faaliyeti yürütülebilir. Dahası yürütülmelidir. İhracatta hedef ülke pazarına
bütünlüklü ve bütüncül bir yaklaşım gösterilmesi durumunda hem daha kalıcı,
sürdürülebilir satış miktarları hem de daha karlı bir iş yapılmış olacaktır.
Bunun için ise gereken daha iddialı ve daha proaktif bir tutumdur.
Peki bunun için ne yapmalı ve
nereden başlamalıdır? İhracat faaliyetini edilgen değil etkin bir şekilde
yapmak isteyen firmalar için bir kılavuz hazırladım. Aşağıdaki soruları doğru
bir şekilde cevaplayan bir firma, kendini daha güçlü hissedecektir. Bu soruların
cevabı, firmayı bir plana ve modele taşıyacaktır.
1.
Hedef ülkede Pazar büyüklüğünü biliyor muyuz?
Yurtiçi üretim miktarı ve ithalat miktarını ölçtük mü?
2.
Başlıca rakiplerin kim olduğunu biliyor muyuz?
Yurtiçi üretici rakipler ve ithalatçı konumundaki rakipleri tespit ettik mi?
3.
Bu rakiplerin ülkedeki yaklaşık satış hacmi ve
Pazar payını tespit edebiliyor muyuz?
4.
Hedef ülkede hangi ürünler pazara sunuluyor?
Bunun için ürün komşuluk analizi yaptık mı?
5.
Pazarda rakiplerin sunduğu ürünlerin
özelliklerini analiz ettik mi? En çok satılan ve talep gören ürünü ve ürün
özelliklerini biliyor muyuz?
6.
Hedef ülkede markalaşmış ve marka değeri yüksek
ürünler, firmalar veya markalar var mı? Pazarda hakim olan markaları biliyor
muyuz?
7.
Pazarda bulunan ürünler ile kendi ürünümüzü
karşılaştırdık mı? Ürünümüzün özellikleri pazara sunmak için yeterli mi?
Eklenmesi gereken özellikler var mı? Ürün geliştirme ihtiyacı var mı?
8.
Rakip ürünlerin perakende fiyatlarını tespit
ettik mi? Bu fiyat seviyesi ile rekabet edebiliyor muyuz? Rakip firmaların
fiyatlarını firma ve ürün çeşidi düzeyinde analiz ettik mi?
9.
Hedef ülkede nihai müşteriye ürünü ulaştıran
dağıtım kanalının aşamalarını analiz ettik mi? Yurtiçi üreticilerin dağıtım
kanalı nasıldır? Kaç aşamalıdır? Aracı kanalları kimdir ve nasıldır? İthalatçı
firmaların dağıtım kanalı nasıldır? Kaç aşamalıdır? Aracı kanalları kimdir ve
nasıldır? Yurtiçi üretici firmalar ile ithalatçı firmaların dağıtım kanalı ve
aracılar düzeyinde ortaklaştığı alanlar var mı?
10.
Hedef ülkede dağıtım kanallarında rakiplerin
fiyatlarını ve ticari koşullarını biliyor muyuz? Distribütör, bayi ve satış
noktasına kadar fiyat seviyelerini, ticari koşulları tespit ettik mi?
11.
Hedef ülkenin coğrafik-idari yapılanmasını
biliyor muyuz? Bölgesel idari yönetim birimlerini tespit ettik mi? Hangi idari
bölgelerin öncelikli olduğuna karar verdik mi?
12.
Rakiplerin dağıtım gücünü bu idari yönetim
birimleri bazında ölçebildik mi? Güçlü olan firmaları ve güçlü oldukları
bölgeleri biliyor muyuz?
13.
Hedef ülkeye girişte kullanacağımız dağıtım
kanalına karar verdik mi? Tek distribütör ile mi gireceğiz? Tek distribütör ve
ona bağlı bölgesel bayiler mi oluşturacağız? Yoksa hedef ülkede bölgesel
bayileri oluşturup direk bunlara mı satış yapacağız? Böyle ise hangi bölgelerde
bayilikler oluşturacağız?
14.
Perakende fiyatı belirledik mi?
15.
Ülkeye teslim noktasında oluşan SMM (satılan
malın maliyeti) ile perakende fiyat arasındaki seviye aracı kanalı oluşturmak
için yeterli mi?
16.
Her aracı kanalda uygulanacak fiyat seviyesini
belirledik mi?
17.
Aracı kanallarda geçerli olacak ticari şartları
oluşturduk mu?
18.
Bu fiyatlar ve ticari koşullar istikrarlı ve
sürdürülebilir bayi yapısı oluşturmaya yeterli mi? Ticari koşullarımız ve
fiyatlarımız, bayiye sunduğu karlılık ve iş hacmi açısından rekabetçi mi?
19.
Hedef ülkede kimlere distribütörlük ve bayilik
vereceğimizi tespit ettik mi? Adayları nerede ve nasıl bulacağız? Halihazırda
ithalatçı firmalar ile mi yetineceğiz? Yoksa yeni alternatif adaylar oluşturacak
mıyız? Firmamız için doğru iş kolları nedir? Doğru distribütör ve bayi adayları
kimdir?
20.
Distribütör ve bayi adaylarının hangi iş
kollarından bulunacağı netleştirildikten sonra aday havuzu oluşturduk mu?
21.
Distribütör ve bayi adaylarına sunulmak üzere
“Distribütör/Bayi Teklif Paketi” hazırladık mı?
22.
Distribütör ve Bayi adaylarını değerlendirme ve
seçmek için değerlendirme modeli oluşturduk mu?
23.
Yurtdışı distribütör ve bayilerin yönetimi için
“Yönetim Modeli/Sistemi” oluşturduk mu?
24.
Yurtdışı distribütör ve bayilerin performansını
ölçmek için KPI’ları belirledik mi?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder