ZİRAAT SEKTÖRÜNDE BAYİLİK SİSTEMİ (2.Bölüm)
Ziraat Bayilerinin Özellikleri
·
Ziraat bayileri belli bir firmanın ürünlerini
satmak üzere organize olmuş değillerdir. Bağımsız ve özerk firmalardır.
·
Üç temel ürün grubunu (tohum,ilaç,gübre/bitki
besleme) satarlar. Ve Gelir ve kar potansiyeli bu üç gruptan gelir.
·
Aynı anda bu üç temel ürün gruptan onlarca
farklı firma ile çalışırlar.
·
Ticari faaliyetini sürdürmek için belli bir
markaya/firmaya ihtiyacı yoktur. Ticari bağımlılığa yatkın değillerdir.
·
Üretici firmalarla olan ilişkileri gevşektir.
Sözleşmeli ve kurallı çalışmaya mesafelidirler.
·
Firmalar ve markalar arasında geçişgenlikleri
yüksektir. Bir firma ile ticari koşullarda anlaşamamaları durumunda kolayca
başka bir firma ile çalışmaya geçebilirler.
·
Bu geçişe rağmen müşteri kaybı ve satış kaybı
yaşamazlar.
·
Müşterileri olan çiftçiler ile uzun yıllardır
süren ticari ve teknik ilişkileri ile müşteri portföyüne hakimdir. Her birinin
belli bir oranda sadık çiftçi potansiyeli vardır. Bayi ne satarsa bu çiftçiler
tarafından alınır.
·
Müşteri potansiyeline hakimdirler. Bu nedenle
çalıştıkları firmaları seçme ve belirleme gücü vardır.
·
Teminatlı çalışmak istemezler. Birden fazla
firma ile çalıştıkları sermayelerini en verimli şekilde kullanmak isterler. DBS
sistemleri ile çalışabilirler. Ancak gerek teminat gerekse DBS için teşvik
edici ticari politikalar sunulmalıdır.
·
Ziraat bayisi hangi firma ile çalışacağını
seçerken sadece aynı grup içinde olan firmaları değil tüm ürün gruplarında
çalıştığı firmaları göz önünde bulundurur.
·
Ziraat bayileri ile çalışan firmalar sadece
doğrudan rakipleri ile değil diğer ürün gruplarını üreten firmalarla da rekabet
halindedir.
·
Ziraat bayisine yapılan satış sell-in odaklı bir
satıştır. Öncelikli hedef bayinin raf ve stoklarında yer almaktır.
·
Ziraat bayileri düşük öz sermaye ile çalışırlar.
Sektörde vadeler çok uzundur (9-12 ay). Bayi çiftçiden tahsil ettikten sonra
ödemesini yapar. Dolayısı ile karlılıkları oldukça yüksektir.
·
Ziraat bayisi çalışacağı firma portföyünü,
çiftçi portföyüne bağlı olarak oluşturur. Çiftçiye yaptığı satış ile oluşan
ticari riski minimize edecek şekilde çalıştığı firmaları belirler.
·
Her ürün grubunda üst,orta ve alt gam fiyatlarından
oluşan bir ürün kompozisyonu oluştururlar.
·
Ziraat bayisi belli bir markayı/firmayı teşhir
etme ve sergileme kaygısı taşımaz.
Firmalar Açısından Değerlendirme Ve Öneriler
Bu tespitlerden sonra özellikle bitki besleme/gübre ve ilaç
firmalarına yönelik önerilerimi paylaşabilirim.
Ziraat bayileri üzerinden satış
yapan bitki besleme/gübre ve ilaç firmaları çok yoğun bir rekabetin içindedir. Firmalar
arasında rekabet hem bayi hem müşteri cephesinde yaşanır. Öncelikle bayi cephesindeki
rekabet kazanılmalıdır.
Bunun için rekabet şartları iyi
anlaşılmalıdır;
·
Ziraat bayileri her firma ile sürekli ve
doğrudan temas halindedir.
·
Piyasada ne olup bittiğini her an takip ederler.
·
Piyasaya ilişkin her türlü ticari bilgiye
sahiptirler.
·
Firmalar arası farklı uygulamaları çok iyi
bilirler.
·
Çiftçi portföyüne mutlak hakim durumdadırlar.
Dolayısı ile öncelikli hedef
bayiyi kazanmak ve bayi stoklarına girmektir. Stoklara girmeden çiftçi havuzuna
ulaşılamaz. Bunu başardıktan sonra bayinin toplam iş hacmi içindeki payın
arttırılmasına çalışılmalıdır.
Özellikle bitki besleme
sektöründe faaliyet gösteren yüzlerce firma Türkiye’nin her tarım havzasında
bulunurluk sağlamak ve dağıtım yapmakta yetersizdir. Bu nedenle dağıtım ağını
geliştirerek bu bölgelere ulaşabilmek bile satış başarısı getirecektir. Hedef
tarım havzalarında, etkin ve homojen bir dağıtımı gerçekleştiren firmalar
kazanacaktır. Bunun için yapılması gereken satış ağına yeni bayilerin
eklenmesidir.
Bu sektörde faaliyet gösteren
bitki besleme/gübre firmaları nasıl çalışmalıdırlar? İşte madde madde
önerilerim;
·
Ziraat sektörü sell-in odaklı çalışır. Bir çok
bitki besleme firmasının odaklandığı konu bayiye satış yapmaktır. Bu tür
firmaların sell-out satış tekniklerine de önem vermesi gerekir. Bunun için
satış ekibini, teknik-mühendis ekibi ile desteklemeleri yeterlidir. Bayiden
çiftçiye yapılan ürün satışından sonra çiftçiye doğrudan destek verilmelidir.
·
Bayilere satış ekibi ve yönetim olarak yakın
olunmalıdır. Ziraat bayisi güvendiği, inandığı ekiplerin olduğu firmaya daha çok ağırlık verir.
·
Ziraat bayilerine gönderilen satıcıların hem
satış hem de ziraat mühendisliği açısında çok yetkin olması gerekir. Bayisinin
saygısını ve güvenini kazanmamış bir satıcı bayiye satış yapamayacaktır.
·
Bayilere sunduğunuz ticari şartları rekabetçi olmalıdır.
Rakip firmaların ticari şartları yakından takip edilmelidir. Rakiplerden geri
kalınmamalıdır.
·
Ziraat bayileri aynı anda çok sayıda firma ile
yıllardır çalıştıkları için çok tecrübeli bayilerdir. Piyasayı çok iyi bilirler
ve firmaların çalışma tarzları konusunda da farklı deneyimler kazanmışlardır. Ziraat
bayilerine eşit ticari şartlar sunulmalıdır. Adamına göre oynanmamalıdır.
·
Ziraat bayisi için satış sonrası destekler
önemlidir. Ürüne ilişkin bir problem çıktığında çok hızlı bir şekilde çözülmelidir.
·
Ziraat bayisi rakip ürünleri ve diğer ürün
gruplarını da sattığı için teşvik edici bir bayi prim sistemi uygulanmalıdır.
Prim sisteminin sürekliliği önemlidir. Ticaretinde firmanıza daha çok yer veren
bayiler daha avantajlı olmalıdır.
·
Ziraat bayilerine tutarlı ve istikrarlı ticari
şartlar ve politikalar sunulmalıdır.
·
Bayiyi kollayan destekler ve politikalar
geliştirilmelidir. Rakiplerde olmayan farklı değerler sunulmalıdır.
·
Bir firmanın bu sektörde yapacağı en büyük hata
bayisinin müşterisine satış yapmaktır. Bunu yapan bayi bir daha bayilerle
çalışamayacaktır. Firma olarak bayiyi aşarak müşterilerine direk satış
yapmamalısınız.
·
Operasyonel süreçler kolaylaştırarak, bayiye
satınalma engelleri çıkarmamalısınız.
Ziraat Bayilerinin Çeşitleri
Ziraat bayileri kendi içinde iki çeşittir.
·
Al-Sat yapan bayi
·
Teknik destek ile satan bayi
Al-Sat yapan bayiler fiyat odaklı çalışırlar. Ve fiyat
rekabeti yapma ihtimalleri yüksektir. Sürümü arttırarak kazanmaya çalışırlar. Bu
bayiler çiftçilere teknik destek vermezler.
Teknik destek veren bayiler ise çiftçilere tarlada, bahçede,
serada aktif destek verirler. Çiftçinin sahasını ziyaret ederek bitkinin
gelişim durumunu, hastalık durumunu sürekli kontrol ederler. Bitki besleme
programları ve ilaç koruma programı yapıp takip ederler. Bunu ya bizzat
kendileri yapar ya da çalıştırdığı ziraat mühendisi ile. Bu nedenle masrafları
yüksektir. Masrafları yüksek olunca düşük fiyatla satma eğilimleri yoktur.
Özellikle katma değeri yüksek ürün satan firmaların bu
ikinci tür bayiler ile çalışmaları gerekir. Yani her bölgede teknik bilgisi,
kapasitesi ve çalışması yüksek bayiler oluşturmalıdırlar.
Tarım havzalarında onlarca farklı ziraat bayisi vardır. Bu
bayilerin hepsi eşit tecrübe, bilgi, sermaye ve çiftçi portföyüne sahip
değillerdir. Firmalar ticari ve teknik nosyonu yüksek ve çiftçi portföyü geniş
bayilere ulaşmayı hedeflemelidirler. Deyim yerindeyse ziraat bayileri de kendi
içinde birinci lig, ikinci lig ve üçüncü ligden oluşur. Bu segmentasyonda
birinci ligde yer alan bayiler ile çalışmayı başaran firmalar daha başarılı
olacaklardır. 12.07.2023
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder