RUS AYISI
“YANDEX”
YANKEE
“GOOGLE”a KARŞI
Son otuz yılda memleketimizde
gördüğümüz en büyük pazarlama savaşı 1990’lı yıllarda Ariel ile OMO arasında
yaşanmıştı. Türkiye pazarına giren P&G, Amerikan ordusu Kuveyt için hazırlıklarını sürdürürken Ariel’in pazarlama operasyonunu
planlıyorlardı. Sonrası malum TV tarihimiz en büyük ve kuvvetli reklam
kampanyası ile tanıştı. Ariel yıllarca süren bir pazarlama kampanyası ile OMO’nun karşısında
hem zihin payı hem de Pazar payı anlamında çok kuvvetli konumlar elde
etti.
Benzeri bir pazarlama mücadelesi son yıllarda cep telefonu operatörleri
arasında yaşanıyor. Reklam kuşakları içinde en yüksek payı bu şirketler alıyor.
Daha uzunca bir sürede devam edeceğe benziyor.
Benzeri bir mücadele şu aralar
Yandex tarafından Google’a karşı veriliyor. Google nerdeyse jenerik bir marka
olarak yerleşmiş iken bir arama motoru olarak tek olmadığını Yandex hatırlattı
ve ben de varım dedi.
Yandex dijital platformlar
üzerinden sürdürdüğü kampanyayı klasik mecralara da taşıyarak daha da geliştirdi.
Üstüne bir de promosyon kampanyası (lamborgini) başlattı. İşte yandex kampanyası
da bu aşamada dikkatimi çekti.
Nerdeyse 10 yıldır tek arama
motoru olan Google bu karşı ataktan etkilenir mi? Veya yandex başarılı olur mu?
Bunun kesin cevabını şimdiden vermek doğru olmaz ama bazı kestirimlerde
bulunulabilir.
Her şeyden önce yandexin
pazarlama programı uluslararası pazarlama birikimi ve deneyimlerine dayanmıyor.
Pazarlama teorisi bize bir kategoride kuvvetli bir marka/ürün varken bu markanın
karşısına doğrudan çıkılmaması gerektiğini söyler. Çünkü meydan okuyan bir
markanın - büyük reklam bütçesi ve
üstün ürün ürün veya hizmet bile olsa- müşterinin kafasına girmesi çok zordur. Kuvvetli
bir marka karşısında onunla aynı düzeyde olmanız hatta daha iyi olmanız ve bunu
reklamla desteklemeniz bile yeterli olmaz. Müşteriler daha iyisi var diye
mevcut markalarından kolay kolay vazgeçmiyorlar. Rakibin müşterisini çekerek
büyümeye çalışmak çok risklidir çünkü insanlar için marka değiştirmenin nedenleri
önemsiz olabiliyor. İnsanla bildikleri ve deneyimledikleri ürünler/markalarla
devam etme eğilimindedirler. Bunun bir örneği cep operatörleri arasındaki
mücadelede görülür. MOBİL TELEFON PAZARINDA OLAĞANÜSTÜ BİR PAZARLAMA SAVAŞI
YAŞANMASINA, OPERATÖRLER BİRBİRİNDEN AGRESİF TEKLİFLER SUNMALARINA RAĞMEN
OPERATÖRÜNÜ DEĞİŞTİREN ABONE SAYISI %4’Ü GEÇMİYOR.( http://www.tk.gov.tr_2011)
FMCG pazarında kuvvetli bir
marka yaygın bilinirlik, sadık müşteri
tabanı, sahip olduğu kullanım deneyimi, satış kanallarında yaygın penetrasyon
ve bilinirlik ile pazara hakim ise bu markanın karşısına alternatif bir markayı
çıkarmanın zorluğu ülkemizde de deneyimlenmiştir. Çünkü nihai müşteri bu
markayı ister, bu marka istendiği için satış kanalı bu markaya daha çok yer
ayırır, markanın sahibi olan şirket pazara hakimiyeti nedeni ile Pazar
dinamiklerini iyi takip eder vb. sonuçta gerçekten yeni marka için iş gerçekten çok zordur.
İnternet platformu farklı olsa da
benzeri süreçler yaşanacaktır. Google ülkemizde yıllardır kullanılan tek marka
olarak Türk kullanıcısının alışkanlıklarını çok iyi biliyor. Türk kullanıcı
datasının tamamı elinde. Kim ne arıyor, ne istiyor, değişik müşteri
segmentlerine göre biliyor. Ayrıca sadece internet kullanıcılarına değil pazarın tüm oyuncularına özgü hizmetler
geliştirerek herkesi kendisine bağlamış durumda; Webmaster tools hizmeti ile
bedavaya Web tasarım ve kodlamacılarına
yıllardır hitap ediyor. Analytics ile siteleri, Adsense ile reklamları Adwords
ile reklam verenleri kendine bağlamış durumda. Yani Google Türk siber uzayının
tek hakimidir.
Buna karşılık Yandex 1 yıldır
Türkiye piyasasında ve ne kadar kullanıcı datasını elinde tutuyor olabilir ki
aramalarda bunu değerlendirebilsin.
Bize göre yandex google’a karşı
doğrudan rekabete gireceğine pazarı kanattan kuşatabilir veya bir gerilla gibi
davranıp niche bir alanı ele geçirebilirdi. Yani genel bir arama motoru olmak yerine belli bir segmente (örneğin
gençlere), belli bir uzmanlığa (örneğin akademik) veya belli bir alana odaklı
(örneğin teknoloji, ekonomi) bir arama motoru olabilirdi. Özelleşme, odaklanma ve uzmanlaşma ile hakim
olabileceği yeni bir kategori oluşturabilirdi.
Bunun yerine yandex zor olan yolu
seçmiş ve kafa kafaya rekabete girişmiştir. Bu süreçte başarılı olmasının kesin
olmayan yolu hem online hem de offline’da google’dan daha fazla reklam
harcamasını uzun yıllar yapmasıdır. Ve üstelik
bir karlılık beklentisi olmadan. Aksi takdirde çok küçük bir Pazar payı
ile yetinmek durumunda kalacaktır.
Eğer bu yazıyı okurken yandex’i
bildiğiniz halde kullanma gereği duymayan biri iseniz ve kullanmayı da
düşünmüyorsanız tezimin doğruluğu
konusunda beni onaylamış olacaksınız. 21.03.2013
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder