PAZARLAMADA DİJİTAL PLATFORMLAR VE SOSYAL MEDYANIN
YERİ
GİRİŞ
Dijital pazarlama konusu son 5-6
yılda hızlı bir şekilde gelişti ve gündemimize girdi. Benim gibi konvansiyonel pazarlamaya mensup
kişilerin pek üzerinde durmadıkları hatta ciddiye almadıkları bir konu oldu.
Ancak işler pek öyle değil. Çeşitli vesilelerle dijital pazarlama konuları
önüme geldi ve ben de ilgilenmek durumunda kaldım. Her seferinde bir yönünü
anladığım bu konunun şifrelerini çözmek benim açımdan kolay olmadı. Çünkü ciddi bir bilgi birikimi ve bir o kadar da bilgi
kirliliği var. Konuyla ilgili çok iyi siteler ve bloglar olmakla birlikte
bunlara ulaşmanız biraz şansa kalmış. Ciddi bir mesai ile yoğun bir araştırma yapmanız şart.
Bir tespitimde web sitesi ve
bloğu olan dijital pazarlama
uzmanlarının nerdeyse hepsinin bilişim
kökenli olmasıdır. Hiçbir konvansiyonel pazarlamacının bu alana yönelmemiş
olması da çok ilginç. Demek ki çoğumuz çalışmaktan başımızı kaldırıp dünyada ne
oluyor diye bakamıyoruz.
Konvansiyonel pazarlamacıları
dijital pazarlamaya olan ilgisizliğinin bir kanıtı da iki önemli pazarlama
danışmanının (Güven Borça ve Murat Şaylan) bu konularda kalem oynatmamış
olması. Bloglarını incelerseniz bir tane bile yazı olmadığını görürsünüz.
Dolayısı ile dijital dünyanın
şifrelerini çözüp iş adamlarına, şirket
yöneticilerine, pazarlama ve satış profosyonellerine onların dili ile anlatacak
bir kişi bile yok. Durumdan vazife çıkarıp bu işi ben üstlenmeye karar verdim.
Fatoş Karahasan’ın “Taşlar
Yerinden Oynarken Dijital Pazarlamanın kuralları” isimli kitabı bu yönde
atılmış önemli bir adım. Dijital pazarlamayı kullanın veya kullanmayın ama her
iş adamı ve pazarlama&satış profosyonelinin okuması gereken bir kitap. Bu yazı için çalışırken başucu kitabım oldu.
İŞ MODELİ VE İNTERNET
Dijital platformlar ve sosyal
medya pazarlamasını (bundan sonra kısaca dijital pazarlama) şirketinizin genel pazarlama süreçleri içinde yerli yerine oturtmanıza yardımcı
olmaya çalışacağız. Ancak öncelikle cevaplanması gereken ilk soru internetin iş
modeliniz içindeki yerinin ne olduğudur? İş modeliniz ve işiniz internet
dışında da var olan bir iş midir yoksa sadece internet platformu üzerinde
çalışan bir iş midir?
İnternetin hayatımıza girmesi ile
birlikte yepyeni markalar ile tanıştık. Bu markaların bir kısmı internet
üzerinden servis sağlayıcı hizmeti veren markalar;
Google: Arama Motoru
MSN: Anında Mesajlaşma Servisleri
Hotmail: Web tabanlı e-posta servisi
Facebook: Sosyal İletişim
YouTube: Video Paylaşımı
Blogger: Bloglar
Yahoo: Web tabanlı e-posta servisi
SlideShare: Dosya Paylaşımı
Twitter: Mikroblog
Skype: İnternet üzerinden görüntülü konuşma
Bu markalar internet üzerinden
servis hizmeti vererek internet ortamını kullanılışlı hale getirmektedirler.
Aynı zaman da özgün bir iş modeli ile bu hizmetlerinden para da kazanırlar.
İkinci bir grup marka (lar) internet platformu
üzerinde çalışan hizmetler üretmektedirler. Bu markaların en önemli özelliği
internet dışında bir hizmet üretiminin olmamasıdır. İş modelleri internet
üzerinden çalışır. Yalnız ve yalnız internette görürsünüz onları. Bunların bir
kısmı internetin erken dönemlerinde
konumlanarak markalaşmayı başarmışlardır.
Kariyer.net: İnsan kaynakları (eleman arayan
şirketleri iş arayanlara duyurur)
Cvyolla.com: İnsan kaynakları (iş
arayanları eleman arayan şirketlere duyurur)
Sahibinden.com: küçük ilanlar
Gittigidiyor.com: açık arttırma
Hepsiburada.com: e-ticaret
Grupana: fırsat sitesi
Amazon.com: kitap satışı (USA)
İdefix.com: kitap satışı (Türkiye)
Cimri.com fiyat araştırma sitesi
Yemeksepeti.com: yemek siparişi
Her markanın alternatifi olsa da
bunlar ilk aklıma gelenler. Bana göre
markalaşmanın kuralları internet platformu üzerinden de işlemeye devam ediyor.
Görüldüğü gibi bu markalar alanlarında internette ilk iş modelini oluşturup jenerik hale gelmiş markalar.
Hürriyet’in Yenibiriş.com’u arkasındaki gazete gücüne rağmen kariyer.net’in
gücünü geçememiştir.
Üçüncü grup esas olarak internet
dışında çalışan iş modeline sahip olup
şubeleri, bayileri, satış kanalları ile pazarda faaliyet gösterirken internet
platformunu da alternatif bir satış kanalı olarak değerlendiren
markalardır. Bu firmalar/markalar mevcut
iş hacimlerini internet üzerinde geliştirmeye çalışırlar. İnternet platformu
üzerinden de ticaret (e-ticaret) yaparak gelir elde ederler. Bankalar, elektronik
mağazaları (teknosa, vatan) , ayakkabı mağazaları (flo) vb. Bu firmalar
internetsiz bir dünyada da çalışmaya devam edecek firmalardır.
Dördüncü grup firmalar internet
platformu dışında varolan , internet platformu üzerinden bir ticaret/gelir
modeline sahip olmayıp ama internet üzerinde özellikle web siteleri aracılığı
ile varolan şirketlerdir. Bu firmalar için internet platformu daha çok bir
iletişim mecrası işlevi görür. Dijital pazarlamada daha çok bu firmalar için
konuşulur( mu?).
Dolayısı ile bir iş sahibi ve
pazarlama profosyoneli olarak dijital pazarlama konusu üzerinde çalışırken
öncelikle iş modelinizi değerlendirerek işe başlamalısınız.
·
İnternet platformu üzerinden bir servis
sağlayıcı hizmeti mi vereceksiniz? (mynet bu konuda bir Türk firması olarak
girişim yaptı)
·
İnternet üzerinden çalışan bir iş mi
kuracaksınız?: (Bu konuda yeni girişimler ve markaların doğması ihtimali var.
Konsept bazlı düşünme ve segmentasyon modelleri ile yeni markalar oluşturulabilir.
Örneğin sadece yöneticilere özel bir insan kaynakları sitesi, kariyer.net bu
alanda tıkanmış durumda)
·
Hali hazırda sürdürdüğünüz işinizi internete
taşıyarak bu platform üzerinden e-ticaret mi yapacaksınız?
·
Marka değerinizi geliştirmek, yeni müşterilere
ulaşmak, hedef tüketicilerinizle buluşmak için bir iletişim platformu olarak mı
kullanacaksınız?
Dijital pazarlama
tekniklerinin bu iş modelleri için
ortaklaştığı ve farklılaştığı alanları vardır. Dijital pazarlama tekniklerini
öğrenirken ve değerlendirirken mutlaka iş modelinizi göz önünde
bulundurmalısınız.
İnternet üzerinde servis
sağlayıcı hizmeti vermek çok kuvvetli teknolojik birikim, altyapı ve sermaye
gerektirdiği için bu konuyu değerlendirme dışı bırakacağım. Ülkemiz
şirketlerini diğer üç konunun daha çok ilgilendirdiğini düşünüyorum.
İNTERNET ÜZERİNDE ÇALIŞAN BİR İŞ KURMAK
İnternet dışında yapılagelen
hemen hemen her türlü hizmetin internet versiyonu kurulabilir.
·
Gazeteler şirketlerin personel arayışlarını
yayınlarken kariyer.net bu alana girerek pazarı kendine çevirmiştir. Ve
takipçileri de peşi sıra gelmiştir.
·
Yine gazeteler emlaktan otomobile kadar her
türlü ürünün satış duyurularında tek mecra iken internetten sonra
sahibinden.com bu konuda en önemli ve tek referans sitesi olmuştur. Bugün ev
kiralayacak veya kiraya verecekseniz ilk önce sahibinden.com’a bakarsınız.
·
Yemek siparişi için en yakınınızda ve telefonunu
bildiğiniz bir lokantayı ararken yemeksepeti.com ile daha geniş bir seçenekle
sipariş verebilirsiniz.
·
Veya tiyatro, konser bileti almak için gişelere
gitmek yerine biletix.com’dan alabilirsiniz.
·
Herhangi bir şekilde satabileceğiniz ürünleri
sadece internet üzerinde kuracağınız bir e-ticaret sitesi ile satabilirsiniz.
İdefixe.com, hepsiburada.com vb.
Veya daha önce olmayan yepyeni iş
modelleri de internet sayesinde kurgulanabilir.
·
Kullanılmış ve elden çıkarmak istediğiniz her
türlü ürünü internet üzerinden binlerce potansiyel müşteriye üstelik açık
arttırma (gittigidiyor.com) usulü ile satabilirsiniz.
Bu model hala girişimciler için
fırsatlar sunmaya devam edecektir. Konsept bazlı düşünme, ihtiyaç/fayda bazlı
segmetasyon modelleri ile yeni markalar oluşturulabilir. Zaman içinde her
kategori kendi alt kategorilerine bölünecektir. İnsan kaynakları sitelerinin
kendi içinde genç profosyoneller, yöneticiler vb gibi alt gruplara bölünme
potansiyeli var.
İNTERNETİ ALTERNATİF BİR SATIŞ/TİCARET KANALI OLARAK KULLANMAK
Mevcut satış kanalları ile
çalışmaya devam ederken daha önce
ulaşamadığınız müşterilere ulaşmak veya mevcut
müşterilerinize rakipten önce ulaşmak adına e-ticaret sitesi kurarak
satış yapabilirsiniz. Bugün klasik kanallarla ürünlerini pazara sunan her firma
için e-ticaret alternatif bir kanal olmuş durumda. Nerdeyse her ürün kategorisi
için kurulmuş bir web sitesi var artık. Dijital pazarlamayı potansiyel
müşterilerinizi diğer sitelerden önce
kendi sitenizden alışveriş yapmasını sağlamak üzere kullanmak
durumundasınız.
İNTERNETİ BİR İLETİŞİM MECRASI OLARAJ DEĞERLENDİRMEK
İnternet’in yeni bir iletişim
platformu olduğu daha yeni yeni anlaşılmakta. Dijital platformlar geliştikçe ve
bu platformlar üzerinden pazarlama yapıldıkça, internet servis sağlayıcı
markalar yeni teknikler geliştirdikçe ve bu konunun uzmanları çıktıkça bu
iletişim süreci de gelişmeye devam ediyor. Bugün web sayfası olmayan bir
firmayı düşünemiyoruz bile. Firmaları geçtim bireylerin bile artık web
sayfaları var. Eğer bir firmanın adını
google’a yazıp sayfasına ulaşamıyorsanız
o firmayla ilgili negatif algılamaların oluşması nerdeyse kesin. Bu nedenle firmalar
için bir web sayfası kurmak nerdeyse moda olmuş durumda. Hatta dijital
pazarlamadan anlaşılan nerdeyse bu web sayfasının kuruluşu. Ancak
internet teknolojileri geliştikçe
dijital pazarlama da boyut değiştiriyor. Bu değişim öyle hızlı ki özel
ilgi alanınızda değilse ne olduğunu ancak birkaç yıl arayla anlayabiliyorsunuz.
Yeni teknolojiler sayesinde internet ortamı iletişimde yepyeni imkanlar
sunuyor. Tabii değerlendirmek şartı ile.
İş modeliniz ne olursa olsun ve bu modelle interneti nasıl
ilişkilendirirseniz ilişkilendirin dijital pazarlama yapmak artık vazgeçilmez
durumda. Ancak dijital pazarlama platformlarını ve tekniklerini kullanma
düzeyiniz iş modelinizle yakından ilgilidir. Biz bundan reel ticaret dünyasında
varolan şirketlerin dijital pazarlamayı kullanması üzerinde duracağız.
DİJİTAL PAZARLAMA NEDİR?
Dijital pazarlama TV, radyo,
dergi gibi geleneksel medyadan uzak yöntemlerle, markanızı ve şirketinizi tanıtmak ve iş geliştirmek amacıyla internet, mobil ve diğer interaktif
platformları kullanmaktır. Dijital pazarlama aynı zamanda interaktif pazarlama,
online pazarlama, e-marketing ve web pazarlama diye de geçmektedir.
Dolayısı ile konvansiyonel pazarlama ile aynı amaçlarla
hareket eden ama yürütüldüğü platform ve tekniklerinin değiştiği yeni bir
pazarlama metodolojisi ile karşı karşıyayız. Bu metodoji de geçen kavramlar;
·
Content Marketing
·
Dijital Pazarlama
·
Email Marketing
·
Google AdWords
·
Google Analytics
·
Landing Page Optimization
·
Mobil Pazarlama
·
SEO
·
Sosyal Medya Pazarlama
·
Usability vb.dir.
Teknikler ve platform değişse de sonuçta aynı amaca ulaşmaya
çalışıyoruz.
·
Mevcut ve potansiyel müşterilerimizle iletişime
geçmek
·
Yeni müşterilere ulaşmak
·
Satış yapmak
·
Marka değerini arttırmak
Bir karşılaştırma tablosunu aşağıda veriyorum.
AMAÇ
|
KONVANSİYONEL PAZARLAMA
|
DİJİTAL
PAZARLAMA
|
Mevcut
ve potansiyel müşterilerimizle iletişim kurmak
|
TV,RADYO,
DERGİ,GAZETE,
OUTDOOR VB
|
WEB SAYFASI
SOSYAL MEDYA
|
Yeni
Müşterilere Ulaşmak
|
OFFLİNE REKLAM
SATIŞ KANALLARI
PROMOSYONLAR
|
WEB SAYFASI
SOSYAL MEDYA
|
Satış
Yapmak
|
SATIŞ KANALLARI
|
E-TİCARET SİTELERİ
|
Marka
Değerini Arttırmak
|
OFFLİNE PAZARLAMA İLETİŞİMİ
|
ONLİNE PAZARLAMA İLETİŞİMİ
|
Dolayısı ile ilk tezimizi söylemenin zamanı geldi: Konvansiyonel
pazarlama yapmayan bir firma dijital pazarlama da yapamaz.
(Zaten dijital pazarlamada başarılı olan şirketlerin aynı
zamanda konvansiyonel pazarlamada da başarılı şirketler arasından çıktığını
gözleyebilirsiniz.)
Dijital pazarlamanın hakkını
verebilmek için pazarlama ile ilgili temel ödevlerin yapılması şarttır. Bu
ödevleri yapmayan bir şirketin dijital pazarlama ile başarılı olmasına imkan
yoktur. Moda diye veya herkes yapıyor diye bu işe yatırım yaparsanız kuvvetle
ihtimal boşa gidecek bir yatırım olacaktır. Çalıştığınız dijital pazarlama
uzmanlarının bu konuda duyarlılıklarını kontrol edin. İyi bir dijital pazarlama
uzmanı konvansiyonel pazarlama da eksikliği olan firmaları uyaracaktır. Eğer
böyle uyarılar gelmiyorsa çalıştığınız ajansı veya uzmanı gözden geçirmenizi
tavsiye ederim.
DİJİTAL PAZARLAMA KİMİN İÇİN?
Sözü fazla uzatmadan dijital
pazarlamadan en çok orta ölçekli şirketlerin faydalanabileceğine inanıyoruz.
Kurumsallaşmış ve yüksek marka değerine ve Pazar paylarına sahip şirketlere
dijital pazarlama taktik düzeyde fayda getirirken küçük ve orta ölçekli şirketlere
katkısı stratejik boyutlarda olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder