Ürün Satışından Konsept Satışına
Satış sadece somut ürün ve ürün özelliklerinin el değiştirmesinden ibaret değildir. Geçmişte ürün özellikleri arasında süren rekabet artık faydalara, avantajlara ve toplam değere doğru kaymıştır. Rakipleriniz karşısında avantaj yakalamak için ürün ve satış kavramına bakışınızı değiştirmelisiniz.
Satışta rakipleriniz karşısında fark
yaratamıyor, rakiplerinizin önüne geçemiyor ve en önemlisi artık fiyat savaşı
yapıyorsanız yeni bir yaklaşımın zamanı gelmiş demektir. Bu şartlarda satış
faaliyetinizin ürün odaklı olduğunu söyleyebiliriz. Ürünün fiziksel özellikleri
ve fonksiyonel faydalar alanında fark yaratmak günümüzde gittikçe zorlaşmakta, firmalar
birbirlerini kolaylıkla kopyalayabilmektedir. Bu nedenle pazarlama sürecinde
fiziksel özellikler ve fonksiyonel faydalara odaklanmak firmaları bir aşamada
fiyat rekabeti noktasına getirir.
Çağdaş pazarlama bu aşamaya gelmiş veya
gelecek olan firmalara bir dizi alternatif taktikler ve stratejiler sunar.
Konumlandırma’dan mavi okyanusa kadar tüm bu yaklaşımları bu kapsamda
değerlendirmek gerekir. Bugün bu kapsamda yeni bir kavramdanda bahsedeceğiz:
Sistem ve konsept satışından.
Bu konuyu açıklayabilmek için öncelikle ürün seviyelerini tanımlamak
gerekir. Pazarlamada ürünler üç farklı seviyede ifade edilir. Çekirdek ürün,
somut ürün ve soyut ürün.
·
Çekirdek Ürün: Çekirdek üründen kasıt ürünün yalın halde kendini
gösterdiği seviyedir. Ürünün fiziksel olarak varoluş halidir.
·
Somut Ürün: Ürünün özellikleri, performansı, kalitesi,
işlevselliği, şekli, tasarımı,ambalajı,
etiketi,stili,tadı,kokusu rengi vb. unsurlar somut ürün olarak tanımlanır.
·
Soyut Ürün: Satıştan sonra devreye giren satış sonrası hizmetler,
teknik destek, teslimat,montaj, bakım-onarım şartları,müşteri ilişkileri, ödeme
koşulları, garanti şartları, eğitim gibi unsurlar ise soyut ürün veya
genişletilmiş ürün olarak tanımlanır.
Bu tanımlamadan sonra satış türlerini
açıklayabiliriz;
·
Ürün Satışı: Sadece çekirdek ürün ve somut ürünün satışından
ibaret olan satış türüdür.
·
Sistem Satışı: Somut ürüne soyut ürün unsurlarından eklemeler
yapılıyor ve ürünün kullanımı aşamasında tüketiciye bazı kolaylıklar
sunuluyorsa sistem satışı söz konusudur.
·
Konsept Satışı: Tüketiciye somut ürün ve ilgili
sistemlerin ötesinde sektörde olmayan
bir konsept sunuluyorsa konsept satışı aşamasına geçilmiş olur.
Soyut ürün unsurlarından bazılarıda ürün
satışının vazgeçilmezi olabilir. Sistem
ve konsept satışına geçebilmek için soyut ürün unsurları başlangıç noktası
olabilir ancak yeterli değildir. Ürün ve müşteri çevresi dikkatle incelenerek
yeni değer yaratıcı unsurların bulunması gerekir. Konsept satışında üst düzeyde
bir (yaratıcı) değer sunumu söz konusudur.
Konsept satışı geliştirmek için şu unsurlara
bakılabilir;
·
Stratejik
ilişki vaadi
·
Müşteriye
özel politikalar geliştirmek
·
Bilgiye
erişim imkanı yaratmak
·
Yönetim
ve denışmanlık hizmetleri vermek
·
Bakım
ve onarım hizmeti anlaşmaları sunmak
·
Müşteriye
özel kredi imkanları oluşturmak
·
Tamamlayıcı
ürün ve hizmetler sunmak vb.
Motor yağı sektöründe Castrol senelerce
üstün performanslı motor yağlarını otomobil servislerine sunmuştur. Bu aşama
ürün satışı aşamasıdır. Rekabetin belli
bir aşamasında ise Castrol’ü tercih eden servislere yağ ile kullanılabilecek
ekipmanlarıda (örneğin yağ pompası vb) bedelli veya bedelsiz sunarak sistem
satışı aşamasına geçmiştir. Fakat bu yaklaşımda rakipleri tarafından
kopyalanınca sektöre yepyeni bir konsept getirmiştir; Service Point. Bu
konseptte yağ ve ekipmanların ötesinde servislere bir yazılım, iç ve dış mekan
iyileştirme, en önemlisi servis müşterilerine dönük sadakat programları
uygulanır. Artık söz konusu olan bir ürünün değil bir konseptin satışıdır.
Sistem ve konsept satışı firmalara
rekabetçi açılımlar sağlayabilir. Özellikle B2B çalışan firmalar bu yaklaşımı
mutlaka değerlendirmesi gerekir. Uygulama mantığı ise basittir; müşteriye ürünü
tamamlayan ne tür değerler sunabileceğinizi keşfederek işe başlayın. Ve
bulduğunuz bu değerleri hayata geçirecek programlar uygulayın. 30.12.2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder