Rekabetçi
üstünlük, müşteriler için anlam ve değeri yüksek ve satın alma sebebi olacak,
rakiplerinizden daha iyi yaptığınız her şeydir. Müşterilerinizin ne istediğini
bilir ve rakiplerinizden farklı şeyler yapar ya da aynı işi daha farklı
yaparsanız bir üstünlüğe sahip olabilirsiniz.
KOBİ’ler
olarak ya rekabetçi bir üstünlüğe sahipsinizdir ve bunun farkında değilsinizdir
ya da bir üstünlük noktası geliştirmek zorundasınızdır. Çoğunlukla firmalar
işlerini yaparlarken rakiplerinden daha iyi yaptıkları şeyleri bilmezler. Bu
konuda bir farkındalık dahi gelişmemiştir. Bu durumda bir farklılaşma analizi
ile bu üstünlük noktaları tespit edilmelidir. Eğer bir üstünlük yoksa nasıl
geliştirilebileceği üzerine çalışılmalıdır. Her şeye rağmen bir üstünlük
noktası geliştirilemiyorsa dükkana kilit vurulmalıdır. GE’nin efsanevi
yöneticisi Jack Welch “rekabetçi bir avantajınız yoksa rekabet etmeyin” der.
(If you don’t have competitive advantage, don’t compete).
İkinci
konu sahip olduğunuz üstünlükleri pazarlama süreçlerinizde aktif bir şekilde ve
istikrarla kullanılması ve bunun bir stratejiye dönüştürülmesidir. Ürün
portföyünüz, ambalajınız, reklamlarınız, fiyatınız, satış sunumlarınız,
teklifleriniz vb. bu üstünlük noktasına uygun olarak tasarlanmalıdır.
Peki
sahip olduğunuz ama farkında olmadığınız rekabetçi üstünlüğü nasıl
bulabilirsiniz? İşin doğrusu bu üstünlüklerin içerden bir bakışla bulunması
zordur. Dışardan ve uzman bir bakışla daha iyi sonuçlar alınabilir. İşletme
körlüğüne sahip olmayan deneyimli bir uzman üstünlük ve farklılık noktalarını
daha çabuk teşhis edecektir. Fakat bu genel bir çerçeve vermemize engel
değildir.
Öncelikle
analize şu üç soru ile başlayabilirsiniz.
1. Rakiplerimize
göre neyi daha iyi yapıyoruz?
2. Rakiplerimize
göre neyi eksik yapıyoruz?
3. Rakiplerimize
göre neyi daha iyi yapabiliriz?
Birinci
sorunun cevabı üstünlük noktalarınızı verir. İkinci sorunun cevabı
rakiplerinizle eş düzeye getirmeniz gereken unsurları verir. Üçüncü nokta
potansiyel üstünlük noktalarınızı verecektir.
Belirlediğiniz
üstünlükleriniz şu dört evrensel değer boyutunda müşterilerinize bir katkı sağlıyorsa
rekabetçi bir üstünlüğe sahipsiniz demektir.
Ekonomik Boyut (Maliyet düşürme, tasarruf sağlama, Verimlilik artışı,
müşteri sadakati artışı vb)
Güven Boyutu (Risklerin minimize edilmesi, İtibar/imaj artışı,
Kalite algısının artışı, müşteri eğitimi ve yakın destek verilmesi, müşteri
problemlerine çözüm getirme becerisi)
Kalite Boyutu (Uzun ömür, Kullanım kolaylığı, Firesiz/hatasız
kullanım, Arıza oranının düşürülmesi, daha iyi garanti şartları )
Hız boyutu (Terminleri
gerçekleştirme, Müşteri süreçlerine uyum sağlama, Esneklik kazandırma, stok
devir hızında artış vb)
Dolayısı
ile rakiplerinizden daha iyi olduğunuz konuları müşteri faydalarına
bağlamalısınız. İkinci aşamada bu üstünlükleri somut bir değer önerisine
çevirmelisiniz. Genel ifadeler değil ölçülebilir, somut faydalar sunmalısınız.
Örnekler;
İyi
Müşteri hizmeti demek yerine “ Müşteri
hizmetlerimiz gelen tüm aramalara bir saat içinde döner ve yarım gün içinde bir
teknik eleman göndeririz”
Sahip
olduğumuz kalite belgeleri şunlardır demek yerine “Önceki yıl müşterilerimizin %1’ininin yarısından daha azı, aldıkları
ürünü iade etmiştir”
İyi
sonuçlar demek yerine “Ürünlerimizi
kullanmaya başlayan müşterilerimiz 1 ay içinde operasyonel verimliliklerinde
%25 artış gerçekleştirmişlerdir”
İtibarı yüksek bir firmayız demek yerine “İşlerimizin %90’ı tavsiye üzerine
gelmektedir”
Müşterilerimize
karşı duyarlıyız demek yerine “Siparişlerinizi
3 saat içinde onaylayıp yollayacağımızı garanti ederiz. Eğer bizi ararsanız en
geç 20 dakika içinde size geri dönüş yapar, teknisyenlerimizde ertesi gün
yanınızda olur”
Güvenilir
firmayız demek yerine “ Müşterilerimizin
%70’i 10 yıl ve üstü süredir bizimle çalışıyorlar”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder