Mcdonald’s’tan
Bayilik Dersleri
Macdonald’s Bayilik Sisteminin kurucusu Ray Kroc’tur.
Macdonald’s kardeşler fast-food
konseptini oluşturmuştur. Ancak bu konsepti alıp bir bayilik zinciri haline
getiren kişi Ray Kroc’tur.
Peki Ray Krock bu bayilik sistemini nasıl kurmuştur?
·
Kroc’un hedefi serviste ve üründe kalite ve istikrarı sağlamaktı. Sistemin
başarısı Mcdonald’s konseptin başarılı bir şekilde çoğaltımasın bağlıydı. Bunun
için bayileri kendi kontrolüne almayı hedefledi.
·
Bayiler üzerinde kontrolü sağlamak için kısa
vadeli, büyük kazançlardan vazgeçti. Bu bayilere malzeme ve donanım satışı ile
para kazanmamak demekti.
·
Döneminin hemen tüm yiyecek servisi şirketlerinin
kazanç modeli bayilere satılan malzeme ve donanım satışına dayanıyordu.
·
Ray Krock ise bayilerin hamburger satışından
para kazanmayı sağlayan bir model kurdu. Bu model zamanın ruhuna aykırıydı.
·
Ray Krock bölge bayilikleri vermedi. Tek tek
dükkanlara bayilik vermeyi tercih etti.
o
Yiyecek servisi işinde kolay para kazanmanın bir
yolu bölge bayilikler vermekti.
o
Ancak bölge bayiliği alan kişi, alt bölgelerin
bayiliklerini başka kişilere satıyordu. Onlarda başka kişilere bayilik satarak üçüncü
basamak bayileri oluşturuyordu. Böylece bir piramit yapısı oluşuyordu.
·
Ancak piramit yapısında ikinci ve üçüncü basamak
artık ana firmanın kontrolünde olmuyordu. Böylesi bir bölge bayiliği
mekanizması ana firmanın işine leke sürüyordu.
·
Piramit yapısında, ikinci ve üçüncü basamak
bayilikler merkezden denetlenemiyordu.
·
Piramit yapısında, birinci veya ikinci basamakta
yapılacak bir yanlış bayi seçimi bir anda büyük bir bölgede istikrarsızlık
demekti.
·
Ana şirket tek bir dükkanda yetersiz/yanlış bir
bayi seçimi olursa tek bir sorunu vardır. Ancak büyük bir bölgede istediği
kadar bayi açma yetkisi olan kusurlu bir bölge bayisinin yaratacağı problem bir
heyulaya dönüşür. Kontrol edilemez veya yıkıcı sonuçları olur.
·
1950’li yıllarda Tastee Freeze ve Dairy Queen
gibi firmalar bu nedenle yok olmuşlardı. Bu firmalar bayilerini kontrol edemedikleri
için eşit menü ve tutarlı kalite sunan yiyecek hizmeti oluşturamadılar.
·
Ray Krock bu nedenle sadece birer dükkandan
ibaret bayilikler verdi. Bir süre sonra bir bayinin yetki alanını 1-2 mil
çapına kadar düşürdü.
·
Bu yöntem, başarısız bayileri sınırladı daha
geniş bir bölgeye zarar vermesine engel oldu.
·
Büyük bölge bayiliği vermemesini bir nedeni de
büyük yatırım yapan bayilerin beklentilerininde büyük olmasıydı. Bu bayiler
istedikleri yerde bayi açmak ve Krock’u kendi işlerine karıştırmak
istemiyorlardı. Bu ise zincirde tutarsızlık riski demekti.
·
Krock, tüm ülkede kalite ve hız denince akla
McDonald’s gelmesini istiyordu. Bunun için her
bayi aynı standartlarda çalışmalıydı. Bunun için ise merkezi kontrol
şarttı. “Bayilerin katakullisine göz yummayacağız. …Sözleşmeyi imzaladıkları
anda bizim standartlarımıza uymak zorundalar ve uyup uymadıklarını sıkı bir
şekilde denetleyeceğiz”.
·
Krock’un bayi yönetimindeki temel yaklaşımı,
bayilik verme hakkını kendi şirketinden daha güçlü olabilecek bir yatırımcıya
satmaması idi.
·
Krock, konseptin temel kurallarını bayilerde
uygulanmasının yolunun bayilere ikinci bir dükkan açma izninin kendi tekelinde
olmasından geçtiğini biliyordu. Ancak bu şekilde kalite, hizmet, temizlik gibi
konularda standartlarını koruyordu.
·
Krock şirketin uzun vade de kazançlı çıkmasının ön
koşulunun bu denetim olduğunu düşünüyordu.
·
Mcdonald’s
bayilik zinciri içindeki bayi lokantalarının toplam kazancını arttırmaya
odaklandı. Ana şirketin ekonomik menfaati ile bayinin menfaati çatışmıyordu.
Aksine paraleldi.
·
Krock, bayinin zararı pahasına kazanç sağlamaya
çalışmadı. Krock’un bayilik felsefesinin özü şuydu: Bayilik veren firma bayinin
başarısına yardımcı olmak suretiyle kazanç sağlamalıdır.
·
Krock’un dehası bayilere eşit ortak gibi
davranmasıydı. Krock’a göre bayiler tek ve aynı bünyeydi.
·
Krock başlangıçta bayileri kontrol altında
tutabileceği lokasyonlarda bayilik verdi. Önceliği bayilik vermek değil,
çalışma standartlarını kontrol edebileceği bayiliklerdi. Merkeze uzak
lokayonlardan uzak durdu.
·
Krock, başlangıçta sermaye gücü yüksek kişilere
bayilik verdi. Ancak bu kişiler için McDonald’s bayiliği ikinci bir yan iş
durumundaydı. Ve işi uzaktan yönetiyorlardı. Krock zamanla bu bayilerin
başarılı olamadıklarını gördü. Pasif yatırımcı gibi olan bu bayilerin yerine
işe dört elle sarılacak bayilere yöneldi.
· Küçük sermayeli ve yiyecek endüstrisi dışından gelen girişimcilerin çok daha başarılı oldukları görülmüştü. Büyüme açlığı olan bu kişiler McDonald’s sistemini de daha çabuk benimsiyorlardı.
Özetle McDonald's başarısını bayi ile birlikte kazanmaya,
bayi faaliyetlerini konsepte uygun olacak şekilde yönetmesine,
denetleyebileceği bir bayi yapısını öncelemeye ve ticari olarak McDonald's
bayiliğine ihtiyacı olduğu için işine dört elle sarılan girişimcilere bayilik
vermesine borçluydu. Bu ilkeler günümüzde ve Türkiye'de geçerlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder