B2B satış süreci bireysel satış sürecinden çok farklıdır. B2B satın alma yapan müşteriler için bu alım stratejiktir, birim satın alma maliyeti yüksek dolayısı ile yanlış alımın bedeli ağır ve yatırımın geri dönüşü çok önemlidir. Bu nedenle analitik ve akıl yoğun bir satın alma süreci yürütülür. Karara birçok kişi ve bölüm katkıda bulunur. Acele edilmez bu nedenle satın alma süresi aylarla ifade edilir. Sonuç olarak B2B satış karmaşık ve teknik bilgi nosyonunun çok önemli olduğu bir satış türüdür.
Bireysel satış tekniklerini kullanarak sadece kendi ürününüze
odaklanırsınız. Sizin güçlü yanlarınız, rakiplerinizden farklılıklarınız,
özellik ve faydalarınıza odaklandığınız bir satış yaklaşımı söz konusudur.
Bunlar önemlidir ancak yeterli değildir. B2B satış yapan firmalar ve satışçılar
müşteri firmalardaki satın alma süreci ve bu süreç içindeki kendi konumlarını
da anlamak zorundadırlar. Bu nedenle B2B
satışta bireysel satıştan farklı olarak
sürece SATIN ALAN MÜŞTERİ açısından da bakılmalıdır. Bu bakış açısı ile
bakıldığında daha önce görülmeyen şeyler görülecektir.
Ne satıyorsunuz?
Satışa konu olan ürün satan ve satın alan açısından aynı anlamda değildir. Satan, otomobil satıyordur ama alan için bu
otomobil bir “demirbaş” olabilir. Ürün, satan için baz yağdır ama bazıları için hammadde bazıları içinde ara mamul
olabilir. Sizin ne sattığınızdan çok, alanın ne aldığı önemlidir. Çünkü alıcı
firmanın satın alma sürecine yaklaşımı
ne aldığına bağlı olarak değişkenlik gösterir.
Satılan ürün ne olursa olsun satın alan firma şunları satın alır;
·
Sermaye Ürünü
·
Aksesuar ürünğ
·
Hammadde
·
Bitmiş ve yarı bitmiş mamul
·
Bakım, onarım ve işletim malzemesi
·
Demirbaş
·
Profesyonel hizmetler
Nasıl Satıyorsunuz?
Satış için ya müşteriye gidiliyordur ya da müşteri geliyordur. Müşteriye gidiliyorsa
amaç satış odaklı veya tanıtım odaklı
olabilir. Özellikle spesifik ürünlerde satıştan önce kuvvetli bir tanıtım
süreci yürütülebilir ve bu farklı bir ekip tarafından yapılabilir. Bazen de
müşteri gelebilir. Özellikle standart ürünlerde müşteriler satıcı firmalara
gelirler.
İşlem Büyüklüğünüz Nasıl?
Sattığınız ürünün işlem büyüklüğü (yani cirosu) müşteri açısından çok
kritiktir. İşlem büyüklüğünün miktarı müşterinin satın alma sürecine
yaklaşımının başlıca belirleyicisidir. Satın almaya konu olan işlemin cirosu
yüksek fakat rutin bir alım ise daha standardize edilmiş bir süreç yaşanır. Bu
sürecin sınırları müşteri firma tarafından belirlenir. Müşteri firma kendi
standartlarına en yakın duran tedarikçiyi seçer. Bu nedenle rekabet yoğundur,
emtialaşma ve düşük karlılık söz konusudur. İşlem miktarı azaldıkça (istisnalar
hariç) satın almanın stratejik değeri azalır. Bunun satıcı firma açısından
anlamı düşük gelir ve karlılık demektir. Ve alt düzeyde iletişim söz konusu
olur. İşlem miktarı yüksek ve rutin olmayan bir alım satıcı için en yüksek
potansiyel taşıyan satış fırsatıdır. İletişim orta ve üst düzeyde kurulur. Alım
kararının önemi yüksektir. İşte bu nedenle katma değerli çözüm fırsatlarının
sunulacağı bir satış türüdür.
Satın Alma Türü Nedir?
Müşteri firma açısından satın alma başlıca üş şekilde gerçekleşir.
·
Rutin satın alma
·
Sınırlı sorun çözmek için satın
alma
·
Yoğun sorun çözmek için satın alma
Bu üç şekil işlem büyüklüğünden bağımsız olabilir. Müşteri firma için alım
sürecinin önemi rutinden yoğun sorun
çözmeye doğru yükseldikçe artar ve fiyat faktörünün etkisi azalır.
Bu dört perspektif ile sattığınız ürün ve hizmeti değerlendirerek müşteri
firma açısından taşıdığınız pozisyonu belirleyebilirsiniz. Kimlerle iletişime
geçeceğiniz, ne düzeyde önemseneceğiniz, nasıl rakiplerle karşılaşacağınız,
yaşayacağınız rekabetin sert mi yoksa ılıman mı olacağı bu faktörlere bağlı
olarak şekillenecektir. Bu değerlendirme temeldir ama çok önemlidir. Bu
çerçevede aşağıdaki kaynakların okunmasını tavsiye ederim.
Yazı İçin Yararlanılan Kaynaklar;
Murat Sağlam, Kurumsal Satış Dedikleri, Cinius Yayınları
F.Müge Arslan, Endüstriyel Pazarlama, Beta yayınları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder