Fiyatlandırma kararı en önemli ve
kritik pazarlama kararıdır. İşletmenin bütün faaliyetlerinin gelip bağlandığı
yer olan karlılık doğrudan bu karara bağlı olarak gerçekleşir. Fakat
fiyatlandırmada dikkate alınacak tek değişkende karlılık değildir. Karlılık
mutlak ve nihai sonuçtur. Ancak pazarlamacılar olarak fiyat belirlerken daha
geniş bir çerçeveden bakmaya çalışırız.
Öncelikle fiyat belirlerken iki
temel kısıt olduğunu hatırlatmak isterim. Fiyatın alt limiti üretim maliyeti
seviyesi üst limiti ise tüketicinin ödemeye razı olacağı en yüksek fiyat
seviyesidir. Yani üst limitin üstünde bir fiyat belirlenirse talep oluşmaz, alt
limitin altında kalınırsa da kar elde edilemez. Sonuçta her ikisi de aynı
noktaya çıkar: faaliyet zararı.
Dolayısı ile fiyatın bu iki
seviye arasında bir yerde olması gerekir. Fiyat, üretim maliyetinden ne kadar
yukarda ise kazanılacak kar, o kadar yükselir. Fakat bu seviye müşterinizin
ödemeye razı olacağından daha fazla olamaz.
Alt ve üst limit arasında fiyatın nerde olacağını ise iki değişken
belirler: Sizin pazarlama faaliyetleriniz ve rakiplerinizin pazardaki
konumları.
Pazarda güçlü rakipleriniz varsa
fiyat aşağıya doğru baskılanır. Eğer sizin konumunuz güçlü, başarılı bir
pazarlama yönetimi yapıyorsanız fiyat üst limite doğru çıkar. Bu sürecin bütünü
zaten pazarlama mücadelesini oluşturur.
Fakat fiyatlandırma sadece
karlılık amacına hizmet etmez. Fiyatlandırma ile karlılığa ilave olarak gerçekleştirilebilecek başlıca işletme
amaçları şunlardır.
·
Yatırımın geri dönüş süresini belirlemek
·
Hedeflenen Pazar payı
·
Uzun dönemli kar maksimizasyonu
·
Kısa dönemli kar maksimizasyonu
·
Pazarı dengelemek
·
Pozitif imaj yaratmak
·
Fiyat liderliği
·
Yeni rakiplerin pazara girişini engellemek
·
Satış kanallarında sadakat yaratmak
·
Ürüne ilgi uyandırmak
·
Ürünün fiyatını aynı hattaki diğer ürünlerin
fiyatını arttırmak için kullanmak
·
Ölçek ekonomisi yaratmak için satış hacmini
arttırmak
Görüldüğü gibi fiyatlandırma
sadece karlılık hedefine hizmet etmiyor. İyi kullanılması durumunda pazarlama
(Pazar payı, konumlandırma, satış hacmi vb) hedeflerine de hizmet
edebilmektedir.
Fiyatlandırmada karlılık ve
pazarlama hedefleri bazen birbirleri ile çelişirler. Bu çelişkiden kurtuluşun
yolu pazarda ürününüzü/markanızı doğru pozisyonlamaktan ve 4 P’yi doğru yönetebilmekten geçer. Kolay
değildir fakat mümkündür.21.03.2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder