DİZİLER PAZARLAMAYI
KEŞFEDECEK Mİ?
Önceki yıllarda diziler genelde kışın gösterimde olurdu. Son
birkaç yılda artık yaz aylarında da diziler yayıma girmeye başladı. Artık
diziler sezonluk değil bütün bir yıla yayılan bir periyoda sahip oldu.
Ancak dizilerle ilgili çok ciddi sorunlar var. Büyük
maliyetlerle çekime başlanan ve devam ettirilen dizilerin önemli bir kısmı kısa
sürede yayından kaldırılmaktadır. Yeterli reyting alamayan bu diziler için
yapılmış masraflarda zarar hanesine yazılıyor.
Bu durumdan yapımcılar memnun mudur bilemiyorum ama bizce
farklı bir yol izlenebilir. O kadar yapım maliyeti ve emek yoğun bir çalışmadan
sonra dizinin yayımdan kaldırılması hem yapımcılar hem de dizide emeği geçen
insanlar için hoş bir şey olmasa gerek.
Bir ürünün pazarlamasında kullanılan bazı teknikler ve
kavramlar pek ala dizi yapımı sırasında da kullanılabilir. Peki nasıl ve hangi
teknikler? İşte önerilerimiz.
Hedef Kitle;
Öncelikle bir dizi projesi kimi hedeflediğini belirlemelidir. Diziyi asıl
izleyecek hedef kitlenin tam bir tanımı yapılmalıdır. Gençler, yaşlılar,
şehirde yaşayanlar, kırda yaşayanlar, ev hanımları, profosyonel meslek
sahipleri vb. Hem demografik ama asıl olarak psikografik ögeler kullanılabilir.
Tüketici İçgörüsü;
Pazarlama da tüketici içgörüsü tüketicilerin bir ürünle ilgili beklenti ve
ihtiyaçlar alanında duyarlılık noktalarını ifade eder. Bu içgörüyü
yakalayabilen ve pazarlama programlarına çevirebilen markaların başarısı kesindir. Tüketici içgörüsü aynı
zamanda hedef kitleyle bağlantılıdır. Bu nedenle hedef kitlenin baştan
tanımlanması önemlidir. İçgörünün yakalanmasında araştırmalar önemli olmakla
birlikte pazarlamacılara her zaman pazarın içinde yaşamaları, tüketiciyi
hissetmeleri, hedef kitlenin dilini bilmeleri gerektiği öğretilir. Bu şekilde
araştırmanın ötesine geçerek daha objektif sonuçlara ulaşılması hedeflenir.
Kalitatif Araştırma; Grup tartışmaları ve derinlemesine mülakat en
yaygın kullanılan metotlardır. Bu iki yöntem ile hem bir dizi fikrinin
geliştirilmesi aşamasında hem de
geliştirilen ve projelendiren dizi fikirlerinin elenmesi aşamasında
kullanılabilir. Dizinin yapımına başlamadan önce hedef kitleyi temsil eden bir
örneklem üzerinden yapılacak bir değerlendirme kuvvetli fikirler verecektir.
Bu iş zor bir iştir. Ülkemizde örneği yoktur (bildiğim kadarı ile). Ancak bir film
projesini maceraya çevirmek yerine baştan bir ön hazırlık yapmak daha sağlıklı
olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder