PAZARLAMA SIRLARI_2
BİR PAZAR STRATEJİSİ
NASIL GELİŞTİRİLİR?
Hayatta mutlak
üstünlük diye bir şey yoktur. Olsa olsa masallarda ve fantastik filmlerde
sözkonusu olabilir. Bu nedenle strateji düşünürleri mutlak üstünlüğe değil sonuca etki edecek
noktada göreli üstünlüklere sahip olunması gerektiğini belirtmişlerdir.
Stratejide ustalık, sonucu etkileyecek kati noktaların anlaşılması ve sahip olunan kaynakların bu noktada
yoğunlaştırılmasıdır.
Bu o kadar
kolay ve basit değildir. Zaten basit olsaydı stratejistlere de gerek olmazdı.
Faaliyet
gösterdiğiniz pazarın analizinden sonra
bu bilgilere dayanarak işinizi geliştirecek stratejiyi belirlemeniz gerekir.
Bazen Pazar stratejisi (market strategy), bazen iş stratejisi (business
strategy) olarak isimlendirilse de konu şirketinizin önünün pazarda nasıl açılacağıdır.
Yalnız burada tartışacağımız konu marka stratejisi değildir. Marka inşası ve
stratejisi bu bölümün bir alt kümesidir ve ayrıca işlenecektir.
Strateji
geliştirme süreci 3 adımdan oluşur.
·
Sürdürülebilir Rekabetçi Avantajın (SRA)
araştırılması ve belirlenmesi
·
Büyüme stratejilerinin geliştirilmesi
·
Ve Stratejilerin Uygulanması
SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABETÇİ
AVANTAJLAR (SRA)
Strateji geliştirmenin ilk adımı
sürdürülebilir bir rekabetçi avantajın (SRA) yaratılmasıdır. SRA hem varolan
hem de olası rakiplerinizin karşısında şirketinizi destekleyecek ve başarısını
garantileyecek bir ögedir. SRA kimi zaman maliyet avantajı, kimi zaman sadık
müşteri tabanı kimi zamanda yaygın ve sadık dağıtım kanalları olabilir.
SRA için şirketinizin varlıkları ve
yeterliliklerine odaklanmalısınız. Rakipleriniz tarafından kopyalanamayacak
veya karşıt bir tedbirle nötralize edilemeyecek nitelikleriniz SRA’yı
oluşturabilir. Herkeste olan veya olabilecek özelikleri elemelisiniz.
SRA araştırılırken iki boyuta
bakılmalıdır. Birinci boyut (bir sonraki aşamada tartışacağımız) müşteri
teklifinizi hatta marka değer önerisini sağlayacak unsurlardır. Bu unsurların
müşteriyle alakalı olması ve Pazar için anlamlı olması şarttır. Bunun için
müşterinin görüş açısı ile işinize
bakmalısınız.
İkinci boyut için işinizi efektif ve
etkin şekilde yapmanızı sağlayacak unsurlar üzerinde durulmalıdır. Bu unsurlar
çoğunlukla teknik konulardan oluşacaktır. Üretim kapasitesi, üretim yöntemleri,
teknoloji, yüksek kalite seviyesi, lojistik, hammadde kaynaklarına ulaşım gibi.
Müşteri teklifi asla bu unsurlar üzerine oturtulmamalıdır. Yerli şirketler
çoğunlukla bu hatayı yapmaktadırlar. Bu unsurlar müşteri için anlamlı olacak
bir teklifin alt yapısını oluşturduğu kadar dikkate alınabilir.
Çoğunlukla müşteri teklifiniz ve
markanızın değer önerisi bu unsurlara dolaylı olarak bağlı olacaktır. Örneğin
ölçek ekonomisi ile düşük maliyetlerle üretim yapıyorsanız ve bunu müşterilerinize
fiyat/kalite teklifi ile sunmuşsanız elinizde iki SRA vardır. Birincisi ölçek
ekonomisi ikincisi fiyat/kalite konumlaması.
Ancak eğer birinci boyutta bir SRA’nız
ikinci boyutta bir SRA’ya bağlı ise ikinci boyuttaki SRA’nın çok iyi
yönetilmesi gerektiği açıktır. İkincinin kaybedilmesi birincinin kaybedilmesi
demektir. Tabi bunuda aşmanın yollar var.
Bir SRA’ya sahip olmak tek başına yeterli
değildir. Belirttiğimiz üzere bu avantajların alternatif müşteri teklifleri veya değer
önerilerine çevrilmesidir. Bunu yaparken (SRA’larınızın desteklediği) güçlü yanlarınızı,
rakiplerinizin zayıf yanlarını ve pazarın (müşterilerin) ihtiyaçlarını ve
beklentilerini eş zamanlı değerlendirmeniz gerekir.
Alternatif değer önerilerinin
belirlenmesi önemlidir çünkü bu sizin şirketinizin ve/veya marka(ları)nızın
konumlaması, inşaası ve daha sonra yönetiminin temellerini verecektir.
Claude Hopkins 1925’te “Avantajların
kendi tarafında olduğundan emin olmadan insanın bir savaş riskine girmesi
aptallıktır.” Derken çağdaş bir
yönetici Jack Welch’de “Eğer rekabet
avantajınız yoksa rekabet etmeyin” diyor.
Müşteri Teklifi
Müşteri teklifi Pazar mücadelesinde
rakiplerinizin karşısında müşterileriniz için sizi öne çıkartacak teklif veya
vaadinizdir. Müşterilerinize sizin ürünlerinizi almak için sunacağınız değer
öneriniz rakiplerden farklılık ve ayrıştırıcı ögeler üzerine kurulur. Böyle bir
avantaja sahip değilseniz kuvvetle ihtimal başarısız olacaksınızdır.
Başarılı bir müşteri teklifi reel olmalı, müşteriler, rakipler ve pazarla
uyumlu olmalı ve farklılaştırıcı bir noktaya sahip olarak sürdürülebilir
olmalıdır. Bu çerçevede kullanılabilecek başlıca alternatifler şu şekildedir:
·
ÜSTÜN
ÖZELLİK VE FAYDA
·
CAZİP
TASARIM
·
SİSTEM
ÇÖZÜMLERİ
·
SOSYAL
SORUMLULUK PROGRAMI
·
KUVVETLİ
MÜŞTERİ İLİŞKİSİ
·
ÜSTÜN
KALİTE
·
DEĞER
(FİYAT/DEĞER KIYASLAMASI)
Şirketinizin yönelebileceği alternatif müşteri teklifi bu
7 boyutta değerlendirilebilir. Ancak bu yaklaşım marka konumu değildir. Marka
konumu bu tekliflerden beslenecek ancak daha detaylı bir içeriğe sahip olacak.
Yukardaki boyutların marka konumundan farkı şudur; Pazar stratejinizi bu 7
boyuttan biri veya bir kaçı üzerine kurgularken marka konumu daha rafine bir
içerikte olacaktır. Ve tek bir vasıf üzerine kurgulanacaktır.
Üstün Özellik ve Fayda;
Ürünün veya hizmetin fiziki
nitelikleri üzerinden ifade edilen tekliflerdir. En hızlı, en emniyetli, en
dayanıklı, kullanımı kolay, en güvenilir vb.
Cazip Tasarım;
Ürünlerinizi rakipleriniz tarafından
taklit edilemeyecek tüketicilerin beğenisine hitap edecek sevimli, cazip
tasarımlarla imal edilmesidir. Apple ürünlerinin bu teklif alternatifini
başarıyla kullandığını gözlüyoruz.
Sistem Çözümleri;
Özellikle teknolojik ve endüstriyel
ürünleri üreten firmalara inanılmaz fırsatlar veren bir alternatiftir. Hıltı
firması inşaat ekipmanları ve sarf
malzemeleri üreten bir firmadır. Bu firma ürünlerini müşterilerine sadece
satmak yerine kullanımı, korunması ve
yenilenmesi süreçlerini de kapsayan bir kiralama teklifi geliştirerek işini
canlandırmıştır.
Sosyal Sorumluluk Programı
Bu konuda en güzel örnek Body Shop
firmasıdır. Firma kendisini ürünler,
mağazaları, çalışanları gibi somut varlıkları üzerinden değil bir sosyal
program üzerinden lanse etmiştir.
Kuvvetli Müşteri İlişkisi
Bunu anlamak için Harley Davidson’a
bakmanız lazım. Dünyada her halde tüketicisi tarafından dövmesi vücuduna
yapılan tek markadır.
Üstün Kalite;
Bazı markalar ulaşılabilecek en yüksek
kalite seviyesi ile müşterilerine kendilerini sunarlar. Godiva, Mont Black ve
Lexus örnek olarak verilebilir. Tabi
buna uygun bir fiyat seviyesi sözkonusudur.
Değer;
Değer,
ürün ve hizmetlerinizin müşterilere rakiplere göre nasıl bir fiyat ile
sunduğunuzdur. Tüketiciler için önemli olan ödedikleri fiyat karşılığında
aldıkları değerdir. Aşağıdaki 4 boyut kullanılabilir.
·
Daha
fazla fiyata, daha fazla değer
·
Aynı
fiyata daha fazla değer
·
Daha
az fiyata aynı değer
·
Daha
az fiyata daha fazla değer
Birinci boyutta algılanan kalitenin
çok yüksek olması gerekir. Ki daha fazlası istenebilsin. Diğer üç boyutta ise
maliyet avantajı sahibi olmak zorunludur. Bunu ise ya operasyonunuzu
maliyetleri düşürecek şekilde tasarlayarak veya ölçek ekonomisi ile
sağlayabilirsiniz.
Marka İnşaası ve Yönetimi
Marka ve markalaşmak 2000’li yıllarda
gündemimize girdi. Önce yoğun bir ilgi gösterilmiş ancak zamanla bu ilgi
azalmıştır. İlgi azalması öneminin de azaldığı anlamına gelmiyor. Aksine bir marka
sahibi olmak sahip olunabilecek en kuvvetli sürdürülebilir rekabetçi
avantajdır.
Marka yönetimi ve inşaası için
ülkemizde kuvvetli bir literatür vardır. Bu nedenle bu konuyu tekrarlamak
yerine bazı noktaları vurgulamak istiyorum.
·
Marka
demek reklam, iletişim, ambalaj, logo demek olmadığı gibi marka inşaası marka
konumlandırmadan ibaret değildir. Markalar inşaa edilir. Nerde? Önce tüketici
zihinlerinde sonra Pazar yerinde. Marka stratejisi marka konumlandırmadan
başlar ve bunu takip eden bir dizi programlardan oluşur. Hedef, pazarda
kurumsallaşmış bir markadır.
·
Marka
inşaası bir markanın şu beş boyutta Pazar yerinde ve tüketici zihinlerinde
varlık kazanmasıdır.
o Marka Bilinirliği
o Marka Sadakati
o Algılanan Kalite
o Marka Çağrışımları
o
Diğer
varlıklar (satış kanalları, patentler vb)
Marka çağrışımları marka
konumlandırmanın temelini oluşturur. Konumlandırma kararı büyük bir müşteri
segmenti için önem ifade eden bir özelliğin/niteliğin sahiplenilmesi veya
karşılanmamış bir ihtiyacın karşılanmasıdır. Bu konumlandırma kararı bir kez
verildi mi istikrarla sürdürülmeli ve markayla ilgili her iletişim bunun
çevresinde oluşturulmalıdır.
·
Bir
markadan bahsettiğimizde sadece belli bir özelliği ve niteliği sahiplenmiş bir
varlıktan bahsetmiyoruz. Aynı zamanda, en azından “yardımlı bilinirlik” seviyesinde ve doğru gerekçelerle
hatırlanan bir bilinirliğe sahip, geniş bir “sadık alıcı” durumunda olan
müşteri tabanı olan, “kalite algısı” rakiplerine göre daha yüksek ve kuvvetli
bir çağrışımlar zincirine sahip bir markadan bahsediyoruz. Markaya bu
boyutlarda da varlık kazandırmak marka konumlandırma kararından sonra bir dizi
programın uygulanması ile mümkündür. Bu konu ise bu yazının boyutlarını aşan
ayrı bir çalışma konusudur. Bu nedenle marka inşaası süreçlerine hakim
birilerini işe almanız veya danışmanlık firmalarından destek almanızı tavsiye
ederiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder