Perakendecilik, binlerce detaydan oluşan bir iş
türüdür. Bu iş türü için Amerikalıların “perakendecilik detaylardır” anlamına
gelen “retail is detail” sözü çok doğru bir tanımdır. Başarılı bir
perakendecilik için detayların tamamını yönetebilmek ve sürekli iyileştirmek
gerekir. Bu yönüyle üretimden daha zor bir iş türüdür.
Detayların yönetilmesi ve iyileştirilmesi süreci,
perakendeciliğin ticaret ve mühendislik boyutunu oluşturur. Ancak yoğun rekabet
çağında, bu iki boyuta ilave olarak markalaşma boyutu ile de perakendeciliğin tamamlanması
gerekir. Başarılı bir perakendecilik, ticaret, mühendislik ve markalaşma
boyutlarının sentezlenmesi ile gerçekleşir.[1]
Ülkemizde perakendenin ticaret boyutu ciddi bir oranda
gelişmiştir. Sektörü ve ticari hacmi ne olursa olsun yaşayan ve çalışan her
perakendeci başarılı bir ticari operasyon yürütüyordur. Ulusal çapta, organize perakendeciliğe
geçiş yapmış firmalar da mühendislik boyutunda olgunlaşmış durumdadırlar. İş
süreçlerinde standartlaşma ve çoklamayı başarmışlardır. Ancak bu iki boyut ile
sınırlı bir perakendecilik yapmak ve başarılı olmak markalaşmayı da sağlamaz. Çünkü
markalaşma tamamen farklı dinamikleri ve süreçleri olan bir boyuttur.
Ticaret ve mühendislik boyutları içeriden dışarıya
doğru bir bakışla gerçekleştirilir. Bu iki boyut perakendeciliğin mikro
etkenlerini oluşturur. Ticaret ve mühendislik boyutlarının kapsadığı mikro
etkenlerde iyi olmak markalaşmayı sağlamıyor. Markalaşma için dışardan içeriye doğru
bir bakış zorunludur. Makro etkenleri yani pazar trendlerini, rakipleri,
rekabet ortamını ve tüketicileri referans almak gerekir. Perakende markası büyük
resimden yola çıkılarak ve bütüncül yaklaşımlar geliştirilerek inşa edilir.
Marka olmak, tüketicilerin ihtiyaç fayda kümesi içinde
belli bir ögeyi sahiplenmek ve bu ögeyle özdeşleşmek demektir. Pazara ilk giren
firma bunu tüketicilerin en çok önemsediği ögeyi sahiplenerek yapar. Zor olan,
pazara sonradan giren takipçi firmaların markalaşmasıdır. Bunun için daha
spesifik analizler yapılır.
Marka yaratmanın prensibi ortaktır. Pazarda rakiplere
göre üstünlük oluşturan, belli bir tüketici kitlesini cezbedecek bir
farklılaşma noktası etrafında fayda ve değer sunan bir pozisyonun
yaratılmasıdır. Peki, bu pozisyon nasıl yaratılır? Bir kılavuz aşağıdadır.
1)
Sektör ve
kategorinin analizi yapılmalıdır. Sektörün büyüklüğü, ürünler ve çeşitleri,
trendler, segmentler, ve tüketicilere dair kapsamlı analizler yapılmalıdır.
Buna ilave olarak ithalat-ihracat miktarı, segmentlerin kişibaşı tüketim
harcaması, sektöre dair tutum ve alışkanlıklar araştırmasından gelen
tüketiciyle ilgili temel veriler, marka-reklam hatırlanma oranları (tracking),
vb. araştırılmalı, teşhisler ve öneriler içeren bir rapor hazırlanmalıdır. Bu
analizlerde amaç pazardaki gelişmeler ve trendlerden yola çıkarak yeni bir
markanın yaratılacağı bir fırsatı bulmaktır.
2)
Dolaylı ve
dolaysız tüm rakipler tek tek araştırılmalı, incelenmelidir. Büyüklükleri, pazar payları, mağaza sayıları,
konumlandırmaları, ürün portföyleri, fiyat politikaları, iletişim stratejileri
ve bütçeleri… Rakip analizi ile rakiplerin boş bıraktığı veya zayıf olduğu bir
alan bulunmaya çalışılır. Rakiplerin güçlü yanlarını nötralize edecek fakat
zayıf yanlarını istismar edecek bir konsept geliştirilmelidir.
3)
Tüketici ve
segment analizi: Perakendecilik nüfusun geniş kesimlerine hitap eder. Bu
nedenle nüfusun sosyoekonomik segmentleri araştırılmalıdır. İlgili ürün
kategorisi için segmentlerin harcama büyüklükleri, segmentler bazında rekabet
düzeyi (firma sayısı) vb. incelenmelidir. Bu analizde amaç iş hacmi açısından
potansiyeli yüksek ve karşılanmamış ihtiyaçları/talepleri olan segmenti
bulmaktır.
4)
Hedefleme: Hangi
tüketici segmentinin hedeflendiği kararlaştırılmalı ve hedef tüketiciler
demografik ve psikografik profili tanımlanmalıdır.
5)
Firma olarak ne iş
yapıldığı, yetkinlikler ve kabiliyetler tanımlanmalıdır. Bilgi ve tecrübe
birikimi, üretim/tedarik gücü, insan kaynakları, sermaye gücü, işbirlikleri vb.
değerlendirilmelidir. Firma analizinde amaç rakiplere göre farklı ve güçlü
olunan yönleri tespit etmektir. Bu farklılığın etrafında tüketiciye
sunulabilecek değer/ler belirlenmeli ve/veya geliştirilmelidir.
6)
Konumlandırma
stratejisi geliştirilmelidir. Perakendecilikte kullanılabilecek konumlandırma
yaklaşımları şunlardır:
a)
Ürün Sınıfı Bazlı:
Perakendecilik süpermarketlerle başlamış, zamanla hazır giyim, oyuncak,
elektronik, yapı market gibi farklı kategorilere yayılmıştır. Ancak orada
durmamış, kendi içinde de bölünmeye devam etmiş ve yeni alt kategoriler
oluşmuştur. İkea mobilya, Koçtaş yapımarket, Teknosa tüketici elektroniği, Toyz
Shop oyuncak, Esse mutfak eşyaları, Flo ayakkabıya odaklanmış markalardır.
b)
Kullanıcı Bazlı:
Hazırgiyim kategorisinde çocuk giyimine, kadın giyimine veya erkek giyimine
odaklanmış markalar vardır. Decathlon spor ürünleri ile amatör ve profesyonel sporcuların
mağazasıdır. Bu yaklaşımın özü, belli bir ürün grubunda uzmanlaşmadır.
Kullanıcı bazlı bir konumlama söz konusudur.
c)
Sosyoekonomik
Segment Bazlı: Üst sınıf tüketicilere odaklanarak lüks bir marka (Vakko, Makrocenter),
orta-üst sınıf tüketicilere odaklanarak premium bir marka (Sarar, Migros) orta
sınıf tüketicilere odaklanarak popüler bir marka(Kiğılı), orta-alt ve alt sınıf
tüketicilere odaklanarak ekonomik marka (LCW, BİM) yaratılabilir. Bu yaklaşımda
fiyat-kalite dengesi en önemli konudur.
d)
Kimlik-Kişilik
Bazlı: Diğer konumlandırma fırsatlarını kaçıran firmaların özellikle
kullanabilecekleri bir yaklaşımdır. Ancak kimlik-kişilik bazlı bir
konumlandırma farklılaşmada her zaman işe yarar. Mademe Coco bu yaklaşım için verilebilecek
mükemmel bir örnektir. Mademe Coco Fransız kimliği etrafında bir konumlandırma
yapmıştır. İsim, logo, motto(Parisli Ev Butiği), mağaza ambiyansı, ürünler,
mağaza kokusu (lavanta), mobilyalar gibi pek çok unsur bu konumlandırma ile
tutarlıdır. Markanın bütüncül ve tutarlı bir marka konumlandırması vardır. Markanın
müşterilerine sunduğu değer ise ürünleri kombinleme ve bir temaya uygun olarak evi
döşemedir.
e)
Lokasyon Bazlı:
Akaryakıt istasyonlarında bulunan marketler buna örnek olabilir. İstasyon
marketlerinin markalaştırılması yönünde ciddi bir çaba olduğunu söyleyebiliriz.
Lokasyon bazlı perakendecilik Türkiye’de bakirdir. Henüz örnekler yok ama yakın
zamanda lokasyon bazlı perakende markaları gelişebilir. Sadece AVM’lerde,
caddelerde veya şehirlerarası yollarda konumlanmış perakendeciler çıkabilir.
Mesela Berceste pekâlâ şehirlerarası yollara odaklanan bir hizmet perakende
markası olabilir.
f)
Ölçek Bazlı:
Mağazaların ölçüleri hem m2 bazında hem de ürün bulunurluğu bazında farklılaşma
imkânı veriyor. Büyük alan uzmanlık perakendeciliği bu alana girer. İkea,
Mediamarkt, Bauhaus gibi. Büyük m2’lerde yapılan mağazacılığın kısıtları
vardır. Bunun yerine küçük ve orta ölçekli alanlara da odaklanarak bir
farklılaşma fırsatı yakalanabilir.
g)
Yukarıdaki yaklaşımlar
çerçevesinde odaklanma veya çeşitlilik arasında tercihlerde bulunarak da
konumlandırma stratejisi geliştirilebilir. Önemli bir husus, stratejik bir
tercihte bulunulduğu zaman bütün taktik kararların buna uygun alınmasıdır.
7)
Konumlandırmaya
uygun olarak değer önerisi ve müşteri vaadi belirlenmelidir. 6.3. maddeye göre
kendini orta-alt ve alt sınıf tüketicilere konumlamış olan BİM’in “toptan
fiyatına perakende fiyat” ifadesi başarılı bir müşteri vaadidir.
8)
Konumlandırma
stratejisi ışığında ürün portföyü, tarz, koleksiyon, dekorasyon, hizmet ögeleri
gibi hususlar tasarlanmalıdır.
9)
Markanın hedef
tüketicideki imajını oluşturacak çağrışımlar belirlenmelidir. Marka ismiyle
birlikte anılacak ve marka ismine bağlanacak pozitif duygu ve tutumların ne
olacağı baştan netleştirilmelidir.
10) Markanın görsel kimlik ve iletişim ögeleri
belirlenmelidir. Markanın ismi, logosu konumlandırma stratejisine uygun olarak
geliştirilmelidir. İsim ve logo netleştikten sonra etiketler, ambalajlar,
kutular, poşetler, kartvizitler, antetliler, zarflar, tabelalar, araç
giydirmeler, üniformalar vb. üzerine çalışılır. Bu aşamada mağaza dekorasyonu
ve atmosferi için de mimari tasarımlar yapılmalıdır.
11) Konumlandırma stratejisi ile tutarlı bir şekilde
fiyatlandırma stratejisi geliştirilmelidir. Perakende satış fiyatı, indirimli
fiyat, mağaza ve corner’lara toptan satış fiyatı, ürünleri alış fiyatı vb.
belirlenmelidir.
12) Mağazalaşma stratejisi ve marka matematiği olmadan
konumlandırma havada kalır. Başarılı bir perakende markası için, ne tip
lokasyonlarda, kaç metrekarelik mağazalarda, ne kadar ciro, brüt kar ve
faaliyet karı üretilebileceği hesaplanmalıdır. Titiz hesaplarla desteklenen bir
mağazalaşma stratejisi geliştirilmelidir.
13) Perakende yayılım stratejisi belirlenmelidir.
Nerelerde, kaç mağaza açılacağı planlanmalıdır.
14) İletişim ve medya stratejisi belirlenmelidir. İletişim
bütçesinin büyüklüğü, kullanılacak mecralar ve ağırlıkları netleştirilmelidir. Ancak
yeterli mağaza penetrasyonuna ulaşıncaya kadar ulusal kampanyalardan uzak durulmalıdır.
Perakendecilikte her mağaza aynı zamanda bir reklam mecrasıdır. Her yeni mağaza
ile marka bilinirliği, marka imajı ve prestiji artar. Mağaza sayısı arttıkça
tüketicilere ulaşılan mecra sayısı da artmaktadır. Bu nedenle ilk yıllar faaliyet karı reklamdan
ziyade yeni mağazaları açmak için kullanılmalıdır.
15) Promosyon stratejisi geliştirilmelidir. Marka değerini
ve çağrışımları geliştirecek promosyonlara önem verilmelidir. Markayı
tanıtacak, bilinirliği arttıracak, müşteriyi çekecek ve satış artışı getirecek
promosyonlar planlanmalı ve uygulanmalıdır. Önemli bir husus sürekli promosyon
yapılarak marka olunamayacağıdır. Promosyon süreli olmalı, taktik olmalı ve ek
bir fayda sağlamalıdır. Herkesin yaptığı promosyonu yapmamak esastır.
16) Paydaşlarla işbirlikleri geliştirilmelidir.
Tedarikçiler, müşteriler, çalışanlar ve kamu, perakende markası için önemli
paydaşlardır. Markalaşma yolunda bu paydaşlarla kuvvetli ilişkiler
kurulmalıdır.
17) Marka KPI’ları (anahtar performans göstergeleri)
belirlenmeli ve düzenli olarak ölçülmelidir. Satış ve kârlılık hedeflerine
ilave olarak şu boyutlarda da KPI’lar ölçülmelidir.
a)
Bilinirlik
b)
Sadakat
c)
Algılanan Kalite
d)
Çağrışımlar
Markalaşmanın başarısı kısa ve uzun vadeli hedeflerin
doğru bir karması ile ölçülmelidir. Markalaşma yolunda sadece kısa vadeli satış
ve kârlılık hedefleri gözetilirse uzun vadede başarıdan ödünler verilebilir. Bu
nedenle firma yöneticileri marka imajı, canlılığı, piyasa değeri gibi ölçütleri
de değerlendirmelidir.
Marka ısrar ve tutarlılık demektir. Bu nedenle en
başta temel ödevler iyi yapılarak sıkı bir konumlandırma ve marka stratejisi
belirlenmelidir. Bu stratejiden sapılmaması, ikide bir değişiklik yapılmaması
esastır. Başarılı bir perakende markası yaratmanın sırrı buradadır.
Güzel paylaşamınız ve tespitleriniz için teşekkür ederiz. Umarız ve dileriz, ülkemizden dünya ölçeğinde markalaşmayı becerebilmiş nice markalar çıkar. Markalar liginde pek çok oyuncumuz top koşturur. Bizler meşhur marka statüsünü kazanmış bir marka olarak ( www.adell.com ) zirve yolculuğumuza devam ediyoruz. Markalaşma yolculuğunda yol alanlara, bizlere önerileriniz faydalı olacaktır. Sağ olunuz. Sağlık, esenlik ve huzurla kalınız.
YanıtlaSil